18 נובמבר 2013 | תומר חן
על הסכם סודיות, סאונות ומיליונרים גדולים

לשתף או לא לשתף? מה כדאי לספר לזרים על המיזם שלכם וכיצד

אומרים שיצחק שמיר אמר פעם שסוד הוא משהו שרק שני אנשים יודעים אותו, ואחד מהם מת.  אבל אם יש לך רעיון יזמי מוצלח ותשמור אותו בסוד, איך תעשה ממנו כסף? מספרים על בחור מובטל בשנות השלושים לחייו, בתחילת שנותיה של זירת הפרסום באינטרנט, שהחל לשלוח אימיילים לאנשי עסקים בבקשה להשקיע ברעיון שלו. אחד מהם הזמין אותו לפגישה – להפתעתו, בסאונה.

 

בעל-כורחו נכנס היזם הצעיר למתחם הלוהט והחל לשכנע את המשקיע הערום למחצה ביתרונות של הרעיון שלו. בסופו של דבר אמר לו המשקיע שהרעיון אכן נשמע לו, רק שיש שאלה אחת על הפרק – במה הוא, היזם, יכול לתרום לרעיון?

 

היזם ההמום ענה לו, "מה זאת אומרת? זה הרעיון שלי", אך המשקיע, בלי להתבלבל,  אמר לו "אני מתכוון לבצע את הרעיון שלך, אבל מדוע יש לי צורך בך כדי לבצע אותו?". עצבני והמום אמר לו היזם "מה זה פה? אז למה הזמנת אותי?", המשקיע השיב: "כדי להכיר את המתחרה שלי". עצוב? מצחיק? מהצד של היזם, זה בטוח עצוב.

 

השאלה שעולה מהסיפור הלוהט פשוטה: אנחנו רוצים לגייס לביצוע הרעיון שלנו שני דברים, הון ושותפים. מצד שני, אנחנו רוצים לשמור עליו בסוד. איך עושים את זה? זו דעתי: מחד, יש לא מעט קרנות, חברות ואישים שרואים בהסכם סודיות צעד לגיטימי וברור. מהו הסכם סודיות? כאשר לאדם יש רעיון והוא רוצה לשמור עליו או מפני הפצתו ברבים או מפני האנשים אותם הוא משתף ברעיון (למשל, כאלו שהוא רוצה שישקיעו בו) הוא יכול להחתים אותם על הסכם סודיות. לפי ההסכם, המידע שמועבר אל שאר האנשים – יישמר בסוד. 

 

 

מאידך, יש משקיעים שהם אמנם ישרים אך גם בעלי אגו – ועל הסכם סודיות הם לא חותמים. האם שווה להפסיד אותם מראש? יש לקחת בחשבון שכנראה גם הסכם סודיות אפשר לעקוף. למשל, יכולים לגנוב לכם את הרעיון על-ידי העברתו לצד שלישי. עכשיו נסו להוכיח את הקשר בין האדם שהייתם אצלו לבין צד השלישי.

 

מאידך יש הסכמי סודיות שרק הקריאה שלהם מוציאה את החשק להשקיע. אז, מה עושים?

 

1. לא להירתע

 

בעידן שמכיר בחוכמת ההמונים לפעמים הדבר הנכון יהיה לשתף כמה שיותר אנשים ברעיונות שלכם, שכן קרוב לוודאי שכל אחד יוכל לתרום.

 

2. הישמרו במיזמים גדולים שמחפשים משקיעים גדולים

 

הסיפור שבפסקה הראשונה הוא די חריג (ולא רק כי הוא קורה בסאונה). אנשים לא ממהרים לגנוב רעיונות, במיוחד אנשים רציניים שלא רוצים להתלכלך ולמצוא את הפרצוף שלהם מרוח בעיתון בהקשר שלילי. ובכל זאת, ככל שההשקעה והרעיון שלכם גדולים יותר, מומלץ לנקוט בזהירות רבה יותר כי לבעלי ממון באופן טבעי קל יותר לגנוב רעיון, ואם כבר לגנוב רעיון – אז ודאי שלא יגנבו אחד קטן.

 

3. להימנע מ"מחסום יזמי"

 

אנשים רעים ונחשים יש בכל תחום, אבל אם תתעקשו להשאיר הכל בבטן תמצאו עצמכם קושרים לעצמכם את הידיים ולא תוכלו לזוז ימינה או שמאלה. בצורה זו תפספסו הזדמנויות. אמנם איני מציע לכם להיות תמימים, אך קחו סיכונים, כי יש הרבה מאוד אנשים ש"יושבים" על רעיונות טובים, אך אינם מצליחים לבצע אותם רק בגלל הפחד שמישהו יגנוב להם אותם.

תגובות

1. יריב | 13 אוגוסט 2015

פוסט ללא מסקנה הוא פוסט חסר תועלת

פוסט שלם ללא שום ערך מוסף. מצד אחד תסמוך אבל מצד שני תיזהר. יופי...עוזר מאוד..


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.