22 פברואר 2017 | שחר טל
MC series: כללים ליזם המתחיל

אז החלטת להיות יזם. תנחומיי! היכון לימים אולטרה-אינטנסיביים, לילות ללא שינה וחודשים, אם לא שנים, של עבודה בשכר רעב, והכל תמורת כרטיס כניסה למועדון החלומות של אלה שמשנים את העולם. יש לך משימה לא פשוטה בכלל: אתה הולך להקים מיזם, מאפס, ולהוביל אותו למצב שבו הוא "הולך בכוחות עצמו".

(המאמר נכתב בלשון זכר מטעמי נוחות אבל מיועד כמובן גם ליַזָּמוֹת ביניכן שאותן אני מעריך מאוד ומקווה שיהיו עוד הרבה כמותכן).

 

אז החלטת להיות יזם. תנחומיי! היכון לימים אולטרה-אינטנסיביים, לילות ללא שינה וחודשים, אם לא שנים, של עבודה בשכר רעב, והכל תמורת כרטיס כניסה למועדון החלומות של אלה שמשנים את העולם. יש לך משימה לא פשוטה בכלל: אתה הולך להקים מיזם, מאפס, ולהוביל אותו למצב שבו הוא "הולך בכוחות עצמו". תצטרך לפתח מוצר, להשיג תקציבים והשקעות ולרכוש מספיק לקוחות והכנסות כדי שהסיפור יתרומם, ובשאיפה כמה שיותר גבוה. תרשה לי לכתוב לך כמה מילים, כיזם אל יזם?

 

המילים הראשונות שאני רוצה לכתוב לך הן: תאהב את מה שאתה עושה. אתה חייב לקום בבוקר עם שיר בלב ואמונה אדירה בעצמך ובמיזם שלך. אתה חייב ליהנות מאוד ממה שאתה עושה, כי זה ייתן לך כוח להתמודד עם אינספור הדברים המבאסים שאתה תיתקל בהם ברמה יומיומית. אוהב שאומרים לך לא? תתרגל. הרבה מאוד מהמשפטים שתשמע הן וריאציות (נחמדות ולא כל כך נחמדות) של "לא": "אתה מאוד נחמד אבל אנחנו לא נשקיע בך"; "הרעיון ממש טוב אבל זה לא יעבוד"; "המוצר לא יעבוד, אני מבטיח לך"; "לא הגיע הזמן שתמצא עבודה נורמלית?". כיף שיגעון :) אבל האהבה שלך והתשוקה שלך למיזם שלך יעזרו לך לצלוח את ים ה"לא"ים ולהתפקס על ה"כן"ים.

 

ובכן, פוקוס. אפילו אם אתה מתחיל מנקודה מאוד נוחה, אתה חייב לזכור שאתה מיזם גרילה קטן ומעצבן שצריך להוכיח לעולם שהוא שווה משהו. אם לא תהיה בפוקוס על מה בדיוק אתה רוצה לעשות ואיך בדיוק אתה רוצה לעשות את זה - תסתחרר ותיפול. בתור התחלה, מצא את הנישה הנכונה לך ותתמקד בה. בלוג'ינו (Loginno, קיצור של Logistic Innovation) אנו מתמקדים בנישה (מכולות ימיות) של נישה (IoT). כל מה שאנחנו עושים נועד לתת לנו יתרונות תחרותיים בעולם הספציפי הזה.  איש חכם מאוד ציטט לי פעם איש חכם אחר: "הלביאה רואה את כל עדר הזברות, אבל אם היא לא תתביית על פרט אחד - המשפחה שלה תהיה רעבה."

 

וגם אתה צריך להשביע את הרעב, כמובן, אבל אל תתחמן ואל תשקר. בעולם בו אי-היציבות ואי הוודאות שולטים, הקצב מהיר והאינפורמציה רבה וסותרת - היה אי של יציבות ושל ביטחון. במיוחד אם אין לך ניסיון עשיר בהקמה של סטארטאפים מוצלחים, מילתך היא כמעט הנכס היחיד שלך. היה ברור, תאם ציפיות, אמור את האמת, אפילו אם היא לא הדבר הכי "שיווקי". קל מאוד "לייפות", להבטיח הבטחות שלא תעמוד בהן. אל תעשה את זה. אם ההבטחה שאפתנית - וודא שאתה יכול לעמוד בה, אחרת שנה את מה שאתה מבטיח למשקיעים, ללקוחות, לעובדים ולשותפים שלך. הכנות תשתלם לך בטווח הארוך, והתחמנות תפיל ותשרוף אותך. אמר לי פעם יזם מאוד מצליח על יזם אחר, מהזן התחמני: "אני לא אתעסק איתו, אבל אנשים כאלה מצליחים". אולי בהתחלה, אבל מספיקה פעם אחת שאתה נתפס בקלקלתך והעסק נגמר.

 

ואם כבר התחלנו, בחר במיזם שמייצר ערך. אני לא יכול להדגיש זאת יותר. המיזם שלך חייב לעשות את העולם טוב יותר, חייב לייעל ולשפר. המבחן הפשוט היא התרומה המצרפית של החברה שלך, אם תצליח, לכלכלה העולמית. אם החברה שלך תרוויח, אבל על גבם של אחרים, תוך ניצול חולשותיהם ויצירת ערך מצרפי שלילי או אפסי - זהו אינו מיזם, אלא עלוקה מוצלחת (שזה יותר גרוע, אגב, מעלוקה לא מוצלחת!). לצערי מיזמים לא מעטים כאלה עדיין ממשיכים לצוץ, במיוחד בתחום ההימורים לסוגיהם (הימורים שמתחפשים למסחר פיננסי, הימורים שמתחפשים למשחקים), שיטות "פירמידה", אפליקציות פוגעניות ומיזמים אחרים מהסוג שאינו יוצר ערך. אתה, היזם, איש נהדר, ברוך כישרונות, יודע להפיח רוח חיים במיזם עסקי - ובזה אתה רוצה להשקיע את החיים שלך? באמת?

 

אז במה להשקיע? תשקיע בקניין רוחני. הרי מה אתה שווה בהתחלה, בינינו? אין לך שוק, אין לך מוצר בשל, אין לך לקוחות ואין לך מספיק כסף. אבל יש לך חלום ויש לך רעיון, והדרך הכי טובה לעשות מהרעיונות האלה נכסים שישביחו מידית את ערך המיזם שלך היא להפוך אותם להגשות פטנטים שחס-וחלילה גם יאושרו. פטנטים מאושרים היא הדרך הכי טובה שתאפשר לג'וק קטן מתל-אביב לתפוס יתרון תחרותי בתעשייה גלובלית. ללוג'ינו, יש פטנט קטן וממזרי בתחום ה-IoT של המכולות הימיות, שבפועל מאפשר לחברה לתת את המחיר הנמוך ביותר ליחידת מידע בכל השוק. רק לדעת שהמתחרים שלך מורטים שערות ומקללים אותך בלילה היה שווה את הכסף.

 

אמרנו כסף, אמרנו תקציב, ובנושא הזה אתה חייב, פשוט חייב, למתוח את התקציב שלך עד קצה גבול היכולת (ועוד קצת אם אפשר). אני לא צוחק. יש לך תקציב של $100k? עשה ממנו לפחות כפול, אם לא הרבה יותר. איך? גש לקרנות תמיכה, השתמש בכל שירות שהוא ללא עלות לסטארט-אפים, ואם אתה כבר חייב לשלם - התמקח חזור ומקח על מוצרים ושירותים, או עדיף - מצא שירותים שהם מראש שירותים מעולים במחירים נמוכים (נסה למשל את upwork.com), ובשום אופן אל תבזבז, ואל תתחיל להוציא סכומים מיותרים על משרדים, עובדים או ספקים אלא אם כן אתה ממש ממש חייב, כי הכסף שלך הוא כמו טיפה במדבר ואתה הגמל שצריך לחצות אותו.

 

ואם אתה רוצה סיכוי טוב לחצות את המדבר עם השלוש-טיפות-מים שלך, התחבר למשהו גדול ממך, שיש לו את אותה אג'נדה. רוץ לאקסלרטור טוב ומקושר; מצא שותפים עסקיים שיכולים להקפיץ אותך הלאה, מצא יזמים אחרים ומנטורים שיסכימו לתת לך מזמנם ומניסיונם היקר מפז כדי לעזור לקדם את המיזם שלך. בלוג'ינו בורכנו בשניים כאלה בחודשים האחרונים. הראשונה היא חברת סאפ, עמה חתמנו לאחרונה הסכם שותפות, והיא פותחת עבורנו אקו-סיסטם לוגיסטי עולמי מדהים, והשני הוא אקסלרטור מסצ'לנג' (MassChallenge), שמציב את הסטארט-אפים במרכז ומעמיד את כל רשת המשאבים הגלובלית והנהדרת שלו כדי לסייע להם בתחילת דרכם.

 

 

בהצלחה!!!

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.