27 פברואר 2017 | ג'ון ראמפטון
8 דרכים להימנע מהפתעות בתזרים המזומנים שיכולים להרוג לכם את העסק

ניהול נכון של תזרים מזומנים מתחיל בהבנה ברורה היכן הכסף נכנס ומהיכן הוא יוצא בעסק שלכם. כמו כן, הוא כולל שימת לב לטווח הרחוק כך שלא תופתעו משום בעיית תזרים מזומנים. חוץ מלהיות מודעים לכל הפתעה שכזו, אתם צריכים שתהיה לכם תכנית מוכנה איך להימנע ואיך להתנהל עם ההפתעות האלו.

אם אתם לא חושבים שתזרים מזומנים הוא דבר חשוב, פשוט שאלו את הבעלים של תשעה מתוך עשרה עסקים קטנים שהעסק שלהם נכשל בגלל תזרים מזומנים בעייתי, עד כמה זה חשוב.

ניהול נכון של תזרים מזומנים מתחיל בהבנה ברורה היכן הכסף נכנס ומהיכן הוא יוצא בעסק שלכם. כמו כן, הוא כולל שימת לב לטווח הרחוק כך שלא תופתעו משום בעיית תזרים מזומנים. חוץ מלהיות מודעים לכל הפתעה שכזו, אתם צריכים שתהיה לכם תכנית מוכנה איך להימנע ואיך להתנהל עם ההפתעות האלו.

 

1. בעיית רווחיות

הידעתם שרק 40% מהעסקים הם רווחיים? ואפילו גרוע מכך, 30% מסתכמים בלא הפסד בעוד ש-30% אחרים מפסידים כסף ללא הרף.

בעוד שמחסור ברווחיות הוא אחד מהסיבות העיקריות למה עסקים מפסידים, יש בעלי עסקים שמאמינים כי רק בגלל שכרגע הם מצליחים לייצר רווח זה אומר שאין להם בעיית תזרים מזומנים. האמת היא שעסקים רווחיים בכל הגדלים והשלבים יכולים להיכנס לבעיות תזרים שבסופו של דבר יאלצו אותם לסגור את דלתם לתמיד, בייחוד כאשר ישנן הוצאות גדולות והרווחים מושקעים בחזרה בעסק.

זכרו, אתם רווחיים רק לאחר ששילמתם את כל ההוצאות שלכם ועדיין יש לך הכנסות בחשבון הבנק שלכם.

 

איך להימנע ממחסור ברווחיות: עמדו על המשמר וחיפשו הזדמנויות לעשיית רווחים כמו ייקור המוצר, פניה לתחומי ייעוץ, הוספת מוצרים או שירותים חדשים, הצעת הטבות או הנחות ולמידה מתמדת של מיומנויות חדשות.

 

2. איחור בתשלומים

בעולם מושלם הלקוח היה משלם עבור החשבונית שלו בזמן הרכישה. לצערי, זה לא עובד ככה במציאות. זה הופך לבעיה כשאתם בונים על הכנסה מסוימת לפני שאם מקבלים את התשלום עבורה. למעשה, עסקים קטנים מחכים בממוצע 72 ימים עבור תשלומים על חשבוניות. זה יכול לסכן את העסק שלכם מאחר וזה אומר שאתם לא יכולים לשלם את החשבונות שלכם בזמן.

 

איך להימנע מאיחור בתשלומים: התעדכנו בשיטות העבודה המומלצות לחיובים. זה כולל שימוש במערכת חשבוניות מבוססת ענן, דרישה למקדמות, קבלת מגוון של צורות תשלום, מעקב אחרי לקוחות שלא שילמו והכנת תכנית ללקוחות שמסרבים לשלם על החשבוניות שלהם.

 

3. הבלתי צפוי

בואו לא נמתיק את הנושא. אתם הולכים להיתקל בכל מיני עלויות בלתי צפויות. זה יכול להיות כל דבר החל מחלק מרכזי מהציוד שלכם שמתקלקל, אסון טבע שפוגע במשרד שלכם, תגובה שאתם נאלצים לייצר לתלונות של אחד הלקוחות, צורך בשינוי המודל העסקי או אובדן של אחד מהעובדים הטובים שלכם. כל אלו בהחלט יכולים להשפיע על תזרים המזומנים שלכם באופן כמעט מידי.

 

איך להימנע מהבלתי צפוי: זה בלתי אפשר לחזות כל הוצאה אפשרית. הדבר הטוב ביותר הוא לנקוט בכמה שיותר פעולות מניעה אפשריות. לדוגמא, יצירת תחזית תזרים מזומנים ל-12 החודשים הבאים יאפשרו לכם ליצור איזו קרן חירום כך שתוכלו להתנהל מול כל מיני תרחישים בלתי צפויים. צעד נוסף בו אתם יכולים לנקוט הוא לעשות ביטוח, לספק שירות מדהים ללקוחות שלכם ולשמר את התפקוד שלכם על הצד הטוב ביותר.

 

4. עונתיות

עבור חלק מהעסקים מדובר במשהו ברור מאליו. לדוגמא, אם אתם גנני נוף, ברור לכם שברגע שהחורף יגיע, לא יגיעו אליכם הרבה מאוד לקוחות. לפעמים יש שינויים עונתיים שאתם לא יכולים לצפות. לדוגמא, אם יש לכם משתלה שפועלת כל השנה אבל המכירות הכי גדולות שלכם הן של עצי אשוח בחג המולד, אז אולי תתקלו בבעיית תזרים מזומנים בשאר השנה.

 

איך להימנע מהתנודות העונתיות: תחזית תזרים המזומנים מהסעיף הקודם יכולה לסייע לכם גם בתנודות עונתיות, והיא גם תעזור לכם לשים כסף בצד כדי לשלם את החשבונות בתקופת שבהן הכסף מפסיק לזרום לעסק. בנוסף אתם יכולים לגוון את העסק שלכם כך שיתאים לכל השנה. גנן נוף יכול לספק שירותי פינוי שלג בחורף.

 

5. מיסים

זה לא משנה אם אתם מגישים דוחות על בסיס חודשי, רבעוני או שנתי, זו המחויבות שלכם להגיש את המיסים בזמן ובסכום הנכון. זכרו, אם לא תשלמו את המיסים או תעשו איזו טעות, אתם עלולים להיות כפופים לעונשים, לתשלומי ריבית או אפילו לביקורת ממס הכנסה.

 

איך להימנע מבעיות עם דיווח המס: סמנו בלוח השנה שלכם את הדד-ליין לתשלום המסים ודברו עם מומחה מס. הם יכולים לוודא שדוחות המס שלכם נכונים ויסייעו לכם גם לאתר אם מגיע לכם ניכויי מס. בנוסף, וודאו שיש לכם מספיק כסף בצד לתשלומי המסים. אם אתם לא בטוחים כמה כסף בדיוק להשאיר, תוכלו להסתכל על תשלומי המס שלכם משנה שעברה כדי לקבל איזשהו מושג לגבי הסכום הנדרש.

 

6. כשהקרנות והבנקים מסרבים לתת לכם עוד כסף

משקיעים ובנקים יכולים למנוע מכם כספים נוספים במידה והעסק לא הצליח לעמוד בציפיות מסוימות או שההכנסות נמוכות מהצפוי. זה יפגוש אתכם כשתרצו לבקש כסף עבור פיסת ציוד שנשברה לכם ותגלו שהבנק סירב לתת לכם כסף כי אתם מוגדרים כסיכון.

 

איך להימנע מעיכוב כספים: כשאתם מבקשים הלוואה, בקשו תמיד קצת יותר ממה שאתם צריכים, כ-25% יותר, בנוסף לשורה של קרדיטים. זה יסייע לכם לכסות כל מקרה חירום מבלי שתאלצו לבקש כסף.

 

7. צמיחה לא צפויה

בעוד שצמיחה היא ללא כל ספק מטרה, צמיחה לא צפויה יכולה לתפוס אתכם לא מוכנים.

זכרו, ככל שהעסק שלכם גדל מהר יותר, ככה אתם צריכים יותר כסף, שטח יותר גדול ויותר מוצרים ושירותים. כל אלו הן הוצאות שלא יכולות לחכות עד שהתזרים שלכם יגדל.

 

איך להימנע מענייני צמיחה לא צפויים: יישום מערכת עסקית מראש תיתן לכם הזדמנות לנסות את המערכת שעובדת בצורה הטובה ביותר עבור העסק שלכם. לדוגמא, מצאו תוכנת חשבוניות שיש לה תכונות כמו חיוב חוזר ושליחת תזכורת אוטומטית לתשלומים יסירו מכם משימות שגוזלות מכם זמן. עכשיו שאתם חופשיים מהמשימות האלו, אתם יכולים להתמקד במשימות כמו ייצור הכנסות נוספות כדי להתמודד עם הצמיחה המהירה שלכם.

 

8. עלויות נסתרות

לא משנה עד כמה אתם מוכנים, תמיד יהיו עלויות שחמקו מכם דרך הסדקים. זו יכולה להיות תחלופת עובדים, מסים, עניינים משפטיים, תיקונים והחלפות, היתרים ורישיונות, ביטוחים, צמצומים, הלוואות אשראי ושירותים כאלו ואחרים. חלקם נראים לא משמעותיים בהתחלה, אבל יכולים בקלות להתווסף זה לזה עד שייצרו סדק בתזרים המזומנים שלכם.

 

איך להימנע מעלויות נסתרות: לא תוכלו להימנע לגמרי מהעלויות האלו, אך כדאי למצוא מנטור או חבר שהוא בעל עסק ולדבר איתו על עלויות נסתרות שהם מצאו. כמו כן, כדאי לשבת וליצור תקציב כך שתהיו מודעים לכל ההוצאות שלכם בכל חודש ולתכנן את צעדכם בהתאם.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.