8 מרץ 2017 | רות סגל
10 המצאות של נשים שהצעידו את העולם שלנו קדימה

אם היום אנחנו מדברים על הבעיה שקיימת בהשתלבות הנשים בהיי-טק ובתעשיות הטכנולוגיות, דמיינו איך זה היה עבור אישה במאה הקודמת וזו שקדמה לה. אם היום קשה לנו לעכל פערי שכר של 31.7% לטובת הגברים, דמיינו עם מה הייתה צריכה להתמודד אישה שלא הייתה בעלת זכות בחירה, שבכל דבר והישג הייתה צריכה להיות הראשונה ופורצת הדרך עבור שאר הנשים

אם היום אנחנו מדברים על הבעיה שקיימת בהשתלבות הנשים בהיי טק ובתעשיות הטכנולוגיות, דמיינו איך זה היה עבור אישה במאה הקודמת וזו שקדמה לה. אם היום קשה לנו לעכל פערי שכר של 31.7% לטובת הגברים, דמיינו עם מה היתה צריכה להתמודד אישה שלא היתה בעלת זכות בחירה, שבכל דבר והישג היתה צריכה להיות הראשונה ופורצת הדרך עבור שאר הנשים, שהיתה צריכה פעמים רבות להתחבא ולעמוד מאחורי בן זוגה או שותפה למעבדה ולא לקבל את הקרדיט הראוי לה.  

 

בכל זאת, הן הצליחו להתגבר על כל המכשולים ולהביא לעולם המצאות ששינו את חיי כולנו. לכבוד יום האישה, קבלו עשר המצאות שמאחוריהן עומדות נשים חזקות שעשו את הבלתי אפשרי:

 

 

1. מבנה ה-DNA

שנים רבות יחסו את גילוי מבנה ה-DNA לצוות החוקרים לינוס פאולינג ורוברט קורי בשנת 1953. אבל היום אנחנו יודעים שהם לא היו מצליחים להגיע למבנה ללא מחקריה ועבודתה של רוזלינד פרנקלין והם למעשה התבססו על המידע שהיא ספקה על מנת להגיע למודל הסופי של מבנה ה-DNA.

 

2. חיתולים חד פעמיים

ואלרי האנטר גורדון היתה אם לשישה ילדים. היא החלה בתפירת חיתולים מניילון שהשתמשו בו ליצירת מצנחים ובעזרת צמר כותנה, ועשתה זאת במכונת התפירה הביתית שלה. אך הביקוש היה גדול והיא הביאה את החיתולים ליצור המוני ורשמה את הפטנט על שמה ועל שם בעלה ב-1951. אפשר להגיד שגורדון הפכה את חייהם של הורים רבים בכל העולם להרבה יותר קלים.

 

3. ממציאת הקומפיילר וטובעת המושג "דיבגינג" 

במהלך שירותה הצבאי בצי האמריקאי בשנות החמישים של המאה הקודמת, כחלק מצוות פיתוח המחשב המסחרי השני בארה"ב המציאה מדענית המחשב גרייס הופר את המהדר הראשון, שהיא תוכנית מחשב שתפקידה לתרגם בין שפת תכנות אחת לאחרת.

 

4. תכנית המחשב הראשונה

עדה לאבלייס נחשבת למתכנתת המחשבים הראשונה בעולם והיא עשתה את זה כבר במחצית הראשונה של המאה ה-19. תוכני המחשב נכתבה עבור "מנוע אנליטי" - הדגם הראשון של מחשב מכני שהגה המתמטיקאי צ'ארלס בבג'. התכנית נכתבה בצורה של פקודות המתבצעות בזה אחר זה בדומה לקוד תוכנה שנכתב היום. הוא אומנם לא כלל פקודות "אם-אז" אבל קיימות בו רוטינות ולולאות.

 

5. סיכת ביטחון 

מיירה פארל שנולדה ב-1878 אחראית על שורה של פטנטים. לטענתה היא פשוט היתה חולמת בלילה על פתרונות לבעיות קיימות, מתעוררת ורושמת אותן. כך המציאה גם מנשא לתינוק, מכשיר אינהלציה לפתיחת דרכי הנשימה, גג מתקפל לעגלת התינוק כפתורים שניתן להצמיד לבגד ללא תפירה וגם סיכת ביטחון, המצאה שחשבה עליה כשהיתה רק בת עשר!

 

6. שקית נייר עם תחתית שטוחה 

היא אומנם זכתה לכינוי המפופק "האישה הממציאה החשובה ביותר של המאה ה-19" (וכנראה שהמכנים שכחו ממארי קירי או לאבלייס שזה הרגע הזכרנו) אבל אין ספק שמרגרט נייט הביאה למהפכה בתחום שקיות הנייר ובהמצאתה משתמשים עד היום בכל רחבי העולם. על מנת לייצר את השקית היא בנתה מודל של מכונה שמקפלת ומדביקה את הנייר. בנוסף היא אחראית למספר המצאות נוספות כמו מסגרת לחלון עם משקוף, מכונה לחיתוך סוליות ומנועים שונים.

 

7. טכנולוגיות טילים והנעה סילונית 

איבון בריל, מדענית קנדית השתתפה במיזמים שונים של נאס"א. ב-1960 היא פתחה בין היתר מנוע רקטי שאפשר באמצעות פטנט ייחודי להטיס לחלל מטענים כבדים ולהאריך את משך המשימות בחלל.

 

8. מגב הרכב

את המנגנון שעל פיו פועלים עד היום מגבי הרכב ששומרים עלינו בנסיעה בימים גשומים המציאה ב-1903 מארי אנדרסון. המגב מופעל באמצעות קפיץ המחובר לידית בתוך הרכב.

 

9. טיפקס 

את הטיפקס המציאה קלדנית אמריקאית העונה לשם בת' נסמית שראתה צורך בתיקון טעיות הקלדה. היא לקחה צבע לבן על בסיס מים ומכחול קטן וכך עברה על טעויות הקלדה שונות למורת רוחם של מנהליה. היא השתמשה בצבע הזה לתיקון הטעויות במשך חמש שנים במהלכם עשתה מספר תיקונים בהרכב הצבע בעזרתו של המורה לכימיה של בנה ובסופו של דבר התחילה לשווק את הטיפקס והקימה את חברת Liquid Paper הפועלת עד היום.

 

10. מבחן אפגר 

את השיטה להערכת בריאות התינוק שעובר כל ילוד פתחה ד"ר וירג'יניה אפגר, רופאה מרדימה אמריקאית. שיטה זו הפחיתה באופן דרסטי את שיעור תמותת התינוקות מסביב לעולם.

תגובות

1. רותם | 12 מרץ 2017

כותרת לא מתאימה.... נאמין, בהחלט נאמין שנשים ממציאות דברים מדהימים!


2. יוסי יערי | 8 מרץ 2017

בנוגע לרוזלינד פרנקלין (סעיף 1)

לגבי מבנה ה DNA, אלה היו המדענים ג'יימס ווטסון האמריקאי ופרנסיס קריק הבריטי שגילו את המבנה הנכון (וגם קיבלו על כך פרס נובל ). ולגבי "למעשה התבססו על המידע שהיא סיפקה" - היא לא סיפקה. הם התבססו על צילום שהיא עשתה ולא הסכימה להראות להם.


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.