12 יוני 2017 | מערכת StartIsrael
בזכות הענן - בינה מלאכותית בהישג יד

עד כה, טכנולוגיות של בינה מלאכותית ולמידה ממוחשבת דרשו משאבי מחשוב רבים כמו גם מומחיות גבוהה וזמן פיתוח רב ועל כן שימוש בטכנולוגיות בינה מלאכותית היה שמור לחברות גדולות עם אמצעים. הענן שינה את כל זה והנגיש יכולות של ראייה ממוחשבת, הבנת שפה טבעית, אנליזה ועוד

עברו 20 שנה מאז שהמחשב 'כחול עמוק' ניצח את השחמטאי גארי קספרוב ועולם הבינה המלאכותית התקדם מאז אלף אלפי צעדים. מגוון הפתרונות שהטכנולוגיה הזאת מספקת לנו הוא עצום ומפתחים וחברות בכל העולם נעזרות בה כדי לקדם אותנו אל עבר העולם של המחר.

 

אחד מהגורמים שהצליחו להפוך את השימוש בטכנולוגיות בינה מלאכותית לנגיש למגוון תחומים הוא הענן, כך מסביר לנו אורי זהר, מומחה לטכנולוגיות ענן במיקרוסופט ישראל: "עד כה, טכנולוגיות של בינה מלאכותית ולמידה ממוחשבת דרשו משאבי מחשוב רבים כמו גם מומחיות גבוהה וזמן פיתוח רב ועל כן שימוש בטכנולוגיות בינה מלאכותית היה שמור לחברות גדולות עם אמצעים. הענן שינה את כל זה והנגיש יכולות של ראייה ממוחשבת, הבנת שפה טבעית, אנליזה ועוד" מסביר אורי. "לחברות עם מומחיות בנושא, הענן מציע משאבי מחשוב חזקים המתומחרים לפי שימוש החל ממכונות וירטואליות חזקות (HPC) ועד למכונות עם חומרה ייחודית כמו כרטיסי האצה גרפיים (GPU). הפריסה הגלובלית של הענן והיכולת לשמור ולעבד כמויות מידע עצומות הופכות כל מפתח וכל סטארט-אפ צעיר לבעל אותם נתוני פתיחה כמו כל חברה גדולה בתחום. לנקודה זו מתייחסים לעיתים באמצעות המושג 'הדמוקרטיזציה של בינה מלאכותית'. מיקרוסופט רואה את התהליך הזה כאחת המשימות החשובות של החברה וגאה להיות חלק מהתהליך שמעצים מפתחים וחברות".
 

 

האם הטכנולוגיות האלו קיימות כבר בעולם?

"אנחנו רואים איך יותר ויותר חברות משתמשות בטכנולוגיות של בינה מלאכותית בתוך מוצרים בצורה מאוד מגוונת. שימוש נפוץ אחד הוא בהפיכת אינטראקציית אדם-מכונה לטבעית יותר, למשל באמצעות השימוש בבוטים המאפשרים ממשקי שיחה עם אפליקציות. דוגמא נוספת היא Cortana "העוזרת האישית" של מיקרוסופט העושה שימוש ביכולות בינה מלאכותית שונות כמו הבנת שפה ודיבור, בניית המלצות אישיות ועוד. מיקרוסופט גם משלבת יכולות של בינה מלאכותית במוצרים קיימים ומעשירה את חווית המשתמש כמו הכנסת יכולות של תרגום בזמן אמת ל־Skype ול־PowerPoint. כמו כן, נעשה שימוש ביכולות של AI גם מתחת לפני השטח בתחומים רבים ומגוונים כמו זיהוי פריצות סייבר, הבנת דפוסי רכישה של אנשים ואפילו זיהוי בעיות רפואיות בצילומי הדמיה רפואיים. הרבה מהיכולות האלה אפשריות בזכות תשתיות ענן."

 

אורי זוהר "תעשיית ההיי-טק הישראלית לא רק פעילה בתחום אלא גם מובילה אותו ברמה עולמית"

 


מה המצב בישראל ?

"בישראל יש ריכוז מרשים של מומחיות בנושא וישראל מהווה מובילה עולמית בתחום. הדבר מתחיל באקדמיה וממשיך ישרות בסוג המוצרים שבונים סטארט-אפים כמו גם חברות רב-לאומיות ענקיות הפועלות כאן. מהעבודה שאני עושה עם חברות סטארט-אפ המשתמשות בענן אני רואה מגוון עצום של שימושים ביכולות בינה מלאכותית: ראייה ממוחשבת ושימושיה בתחומים כמו רפואה, בטחון קמעונאות, שימוש ביכולות זיהוי כתב, הבנת שפה, ממשקי בוטים ואפילו בתחומים כמו ערים חכמות. גם במוצרים בהם מעורב מרכז הפיתוח של מיקרוסופט בישראל יש המון שימוש בטכנולוגיות בינה מלאכותית בפיתוח של Cortana, מוצרי סייבר העושים שימוש בבינה מלאכותית, מנועי המלצות למשתמשי Xbox ועוד. כמו שאנו רגילים בארץ, תעשיית ההיי-טק הישראלית לא רק פעילה בתחום אלא גם מובילה אותו ברמה עולמית."

 

אילו משרות חדשות יקומו בעקבות התפתחות עולמות AI בתחומי הענן?

"כבר היום אפשר לראות ביקוש רב בשוק ל־Data Scientists ולמומחים בתחום של למידה ממוחשבת, אנליזה ואלגוריתמים של בינה מלאכותית ונראה כי הדבר רק יגבר. מעבר לכך אפשר לשער שעם הזמן והחדירה של הטכנולוגיות הללו לתחומים רבים נוספים יהיה צורך באנשים שיתמקדו באתגרים של אימוץ ושימוש בבינה מלאכותית. דוגמה אחת היא הצורך שעלול לעלות במומחי אסטרטגיה באימוץ טכנולוגיות בינה מלאכותית שיעזרו לארגונים להבין באילו תהליכים נכון להשתמש בטכנולוגיות כאלה, מה המגבלות שלהן ובמה הן יכולות לעזור לאנשים ולארגונים (ואיפה לא). בנוסף, מערכות של בינה מלאכותית פועלות לעיתים קרובות באמצעות מנגנון של למידה ולצורך כך נדרש מידע רב מעולם התוכן הרלוונטי שאיסופו והתאמתו הם אחד האתגרים בתחום. יתכן שנתחיל לראות דרישה למומחים במידול עולמות תוכן והגדרת אסטרטגיית איסוף מידע. כמו כן, אנחנו מתחילים לראות את הניצנים של בעיות העולות משימוש בבינה מלאכותית בנושאים של הטיות חברתיות, החלטות מוסריות ועוד תופעות "אנושיות" שהמערכות הללו מתחילות להראות ונצטרך אנשים מומחים שידעו לזהות, למנוע והתמודד עם בעיות אלה. כשמערכות הבינה המלאכותית יהיו בוגרות מספיק יתכן ונתחיל לראות גם יותר רובוטיקה בחיי היום יום שלנו והדבר כמובן יביא לצורך במומחים בתחום."

 

 

האם לא קיים חשש מפרצת אבטחה בענן בעידן של הבינה המלאכותית?

"כמו בכל טכנולוגיה, היבט האבטחה הוא תמיד כזה הראוי לשים עליו את הדעת. טכנולוגיות חדשות שנולדות מציגות לרוב חשיפה חדשה לפרצות ואיומים על אבטחת מידע וגם על פרטיות. בינה מלאכותית איננה שונה בהקשר זה. מנקודת מבט זו הענן מאפשר את יכולת ההתמודדות הטובה ביותר עם איומי אבטחה וסביבת הענן מהווה דווקא יתרון בתחום זה. כיום ספקיות הענן מספקות את טכנולוגיות האבטחה המתקדמות ביותר בהשוואה לסביבות On-prem. היכן שמשתמשי ענן רוצים להקשיח את האבטחה, ספקיות הענן נותנות כלים לשליטה מלאה על בקרת גישה למערכת ולנתוני המשתמשים. בנוסף, פתרונות צד שלישי של חברות המתמחות באבטחה כמו Checkpoint, Imperva, F5 כולן מציעות פתרונות 'ענניים' להשלמת צרכי האבטחה של מערכות ענן למשל באמצעות ערוצים כמו ה־Azure Marketplace."

 

 

איזו התפתחות הכי מלהיבה אותך בתחום?

"הדבר שהכי מלהיב אותי הוא הפוטנציאל העצום שיש לטכנולוגיות הללו בשיפור ההבנה שלנו במערכות מורכבות עם הרבה חלקים זזים שכיום אנחנו פשוט לא מבינים מספיק. דוגמה אחת היא המערכת הביולוגית הנקראת גוף האדם – מרתק לראות איך עולם הרפואה ישתנה כאשר טכנולוגיות בינה מלאכותית יאפשרו לרופאים לתת טיפול הרבה יותר מותאם אישית להקשר הגנטי והסביבתי של אדם מסוים, לזהות ולמנוע מראש מחלות ולתת מינונים נכונים יותר של תרופות. לדעתי מדובר במהפכה של ממש בתחום הבריאות והטיפול. דוגמא נוספת למערכת מורכבת אחרת היא עיר. לדעתי טכנולוגיות אלה יאפשרו את ההקמה של ערים חכמות באמת ויעזרו לנו להתמודד עם האתגרים של תחבורה, בטיחות, פשיעה ותשתיות. יחד עם טכנולוגיות IoTוהחיבוריות הגוברת בתוך ערים אפשר רק לדמיין איך יראו הכבישים שלנו עם רכבים מחוברים ואפילו אוטונומיים, רחובות עם מערכות רמזורים ותאורה חכמות וזה רק קצה הקרחון כשחושבים על הפוטנציאל של בינה מלאכותית להבין, לחזות ולנהל תשתיות מורכבות ברמה של עיר."

 

הרצאה מרתקת בנושא ענן ו־AI תתקיים בכנס IL DevCon 2017 ב־26 ביוני במלון הילטון תל אביב, ותועבר על ידי גיא ברטנטל, ארכיטקט פתרונות ענן ב־Microsoft. גיא יספר על ה־Cognitive Services של מיקרוסופט המאפשרים למפתחים לבנות יישומים חכמים יותר מבלי להיות מדעני נתונים.

להרשמה לכנס לחצו כאן.

 

גיא ברטנטל

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.