10 יולי 2017 | אלנה דוניץ
כמה כסף אתם צריכים לבקש מהמשקיע שלכם?

אי אפשר לצאת לדרך בלי לגייס את הסכום הנדרש. השאלה החשובה ביותר היא למעשה – כמה סכום נדרש? התשובה הפשוטה היא: הסכום המינימלי שנדרש לתכנון העבודה. חלק מהיזמים מנסים להתחיל עם מספרים גדולים בתקווה שיוכלו לנהל משא ומתן ולסגור על סכום קטן יותר בעוד שאחרים מניחים למה הם זקוקים ופשוט מקווים שיצליחו להכניס את רגליהם למשרדו של המשקיע.

משימת גיוס הכספים לסטארט-אפ היא לא בדיוק העבודה הכי כיפית בעולם. המשימה הזו לוקחת זמן, היא מסיתה את תשומת הלב מהמיזם עצמו, זהו מסע שיכול להתיש אתכם רגשית ובסופו של דבר התוצאה כלל לא מובטחת. אין זה פלא שהרבה יזמים יעדיפו לקפוץ בנג'י מאשר להגיע לעוד פגישת גיוס כספים בו הם לא בטוחים בכלל מה הם צריכים להגיד כדי לשכנע את המשקיע המהוסס לפתוח את הארנק ולהשקיע בחברה שלהם.

 

ובכל זאת, אי אפשר לצאת לדרך בלי לגייס את הסכום הנדרש. השאלה החשובה ביותר היא למעשה – כמה כסף אתם צריכים?

התשובה הפשוטה היא: הסכום המינימלי שנדרש לתכנון העבודה. חלק מהיזמים מנסים להתחיל עם מספרים גדולים בתקווה שיוכלו לנהל משא ומתן ולסגור על סכום קטן יותר בעוד שאחרים מניחים למה הם זקוקים ופשוט מקווים שיצליחו להכניס את רגליהם למשרדו של המשקיע.

 

אף אחת מהאסטרטגיות האלו היא לא טובה, וקרוב לוודאי ששתיהן יפגעו באמינות שלכם מול המשקיע הפוטנציאלי עוד לפני שהוא בכלל הסתכל בתוכנית העסקית.

 

הנה כמה פרמטרים שכדאי להשתמש בהם כדי להבין מה בעצם עליכם לבקש ואיך ניתן להצדיק את הבקשה הזו מול המשקיעים.

 

 

סוג המשקיע

אנג'לים לרוב לא ישקלו כלל בבקשות שערכן למעלה ממיליון דולר בעוד שקרנות הון סיכון לא יסתכלו על בקשות לפחות משני מיליון. סכומים של מאה אלף דולר ופחות יגויסו לרוב מבני המשפחה וחברים. אל תיגשו לקבוצות האלו עם בקשות לסכומים שנמצאים מחוץ לטווחים אלו, זה יהיה פשוט בזבוז זמן.

 

שלב החברה

אם החברה שלכם היא עדיין בגדר "רעיון" ככל הנראה אין לכם את היכולת להעריך את החברה. אתם תצטרכו לפנות לרצונו הטוב של איזה דוד עשיר כדי שתוכלו בכלל להעלות את הרעיון שלכם על המסוע. ישנם אנג'לים שיתעניינו בחברה שנמצאת בשלב ה"Early Stage" אם יש לכם אב-טיפוס אבל קרנות הון סיכון לא יביעו עניין אלא אם יש לכם כבר מוצר, לקוחות ורווחים.

 

חשבו כמה אתם צריכים והוסיפו טווח ביטחון

הכינו מודל כלכלי ראשוני שכולל פרמטרים של עלויות, תמחור וכמויות נדרשות כדי להבין מה תזרים המזומנים המינימלי הדרוש לכם. אם לדוגמה הגעתם לסכום של 400 אלף דולרים הוסיפו עוד 25% ובקשו מימון של 500 אלף דולרים. האמינות שלכם תלויה ביכולתכם להצדיק את הבקשה במודל הכלכלי.

 

ניתן לכלול גם עלות על בעלות החברה

אם החברה נמצאת בשלבי Early Stage ושוויה מוערך בפחות ממיליון דולר, אל תבקשו השקעה של חמישה מיליון דולרים. המשקיע יקנה את החברה שלכם בשווי של פי חמש מערכה והוא לא מעוניין בזה. אם החברה שלכם מוערכת בערך במיליון דולרים אתם יכלים לבקש בין 200-300 אלף דולרים ולהציע בתמורה 20-30% מהחברה.

 

כיצד תשתמשו בהשקעה

משקיעים מצפים לראות רשימה שתציג את השימושים שלכם בכסף שהם השקיעו והם מצפים שהשימוש ייועד אך ורק למטרה הראשונית. במילים אחרות, לא כדאי לספר למשקיעים על אי אילו תכנונים לקנות בניין משרדים מפואר או מכונית מנהלים עם הסכומים האלו. בשלבים אלו רצוי אפילו ששכר המנהלים יהיה מינימלי.

 

לסיכום, גייסו כמה שיותר אבל בדקו היטב כמה אתם באמת שורפים בחודש ונסו למפות את היעדים העיקריים שלכם ואת הסכומים האמיתיים להם תזדקקו כדי להגיע ליעדים האלו.אתם יודעים מה? פעמים רבות אתם יכולים לנהל שיחה נעימה עם המשקיעים הפוטנציאלים כדי להבין על סמך הניסיון שלהם כמה כסף הם חושבים שאתם למעשה צריכים.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.