4 דצמבר 2013 | בעז עמידור
סטארטאפים, התאחדו: לפעול ביחד כדי שכולם ירוויחו

סטארטאפים ישראלים צריכים לשתף פעולה ולהשיג תמורה משותפת שכולם ירוויחו ממנה

לפני 50 שנה, זמן לא רב לפני שנרצח, נשא ג'ון פ. קנדי נשיא ארה"ב דאז, נאום שכותרתו היתה "הגאות מעלה את כל הסירות" (A rising tide lifts all boats). הנאום של קנדי נועד להמחיש את התרומה הכלכלית של השקעה בפרויקט תשתית ענק. אותה הנחת יסוד שציין הנשיא קנדי חייבת לשמש את תעשיית ההיי-טק הישראלית כדי לקדם את החברות הפעילות בה במטרה לייצר מכפיל כוח שיווקי לסטארטאפים ישראלים.


כמות חברות הסטארט-אפ הצעירות בישראל הוא עצום בכל קנה מידה ביחס לגודלה של המדינה ולגודל האוכלוסיה. קהל המטרה של רוב חברות הסטארט-אפ המקומיות הוא קהל דובר אנגלית, לרוב מצפון אמריקה. אותן חברות לא חולקות רק קהל יעד דומה, אלא גם אתגר קיומי משותף והוא כיצד להגיע לאותם קהלי מטרה, ולשכנע אותם בטובת המוצר באמצעות תקציב השיווק הנמוך שעומד לרשותם.


לאחרונה ערך האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות IATI רב-שיח בנושא, במטרה להניח יסודות לשיתוף פעולה בקרב החברות הישראליות. הרעיון הוא ליצור מכפילי כוח לשיווק משותף של סטארטאפים ישראליים בעולם.


ברב-שיח השתתפו מנהלי השיווק של קרן ההון סיכון Viola, מרכז המו"פ של מיקרוסופט בישראל, הסטארטאפ Wix שהונפק לאחרונה בנאסד"ק, והסטארטאפ WalkMe, אותו ייצגתי.


הרעיונות לשיתופי פעולה בתחום בשיווק בתעשיה שעלו היו שימוש בפורטל שבו יחלקו מידע על קמפיינים מוצלחים, וכאלה שנכשלו; נותני שירות כמו משרדי פרסום ויחסי ציבור בארה"ב יעילים וגם כאלה שלא; שיתוף רשימות עיתונאים ובלוגרים; ועוד. פורטל שיתוף הפעולה בין הסטארטאפים יעלה באתר ה-IATI  בסוף השנה ומי שרוצה ליטול בו חלק מוזמן לפנות לאיגוד.


נציגי מיקרוסופט וגוגל העמידו לשירות הסטארטאפים את תוכניות המנטורינג שלהן, ואת פלטפורומות המפגשים שהן עורכות בקמפוסים שלהן. קרנות ההון סיכון הציעו כמו תמיד שיתוף מידע בין חברות הפרוטפוליו, ואת המומחיות המצטברת של השותפים והמשקיעים בקרנות.


כנציג חברת סטארט-אפ הצעתי רעיון שימושי לסטארטאפים: שיתופי פעולה שסטארטאפים חייבים לעשות בינם לבין עצמם. אנחנו יכולים לערוך אירועים משותפים בארה"ב, אונליין ואופליין; לחלוק ביתן בתערוכות בינלאומיות; לכתוב eBook יחד בנושא משותף, לקדם אותו ביחד ולחלוק את רשימת הקוראים.


אנחנו יכולים גם לרכוש שירותי פרסום ויחסי ציבור ביחד; לערוך מחקר משותף; ואפילו לרכוש מדיה ושטחי פרסום. הקו המנחה הוא פשוט: מבצעים פעולה שיווקית משותפת, מקדמים אותה במשותף ליצירת מסה קריטית של השפעה, ואז חולקים פרטים של לקוחות פוטנציאליים. פשוט ואלגנטי.


לבסוף, אנחנו הסטארטאפים יכולים לארח אחד את השני בבלוג החברה, בציטוט, בהתייחסות לטכנולוגיה, או בראיון. החברות הרב לאומיות גם הן מנהלות מספר רב של בלוגים באנגלית, ונציגי אותן חברות במרכזים הישראליים, יכולים עם התושיה הרבה שלהם, לייצר התייחסות חכמה ואוהדת לסטארטאפ ישראלי או שתיים, לא כל שכן נציגי קרנות ההון סיכון. כל מה שצריך הוא "רק מילה טובה, או שתיים, לא יותר מזה".


 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.