12 יולי 2017 | אנטון רובינשטיין
מבוא למימון הסטארט-אפ

יש לכם רעיון לסטארט-אפ? מזל טוב! עכשיו אתם צריכים מימון ראשוני כדי להפוך את הרעיון למשהו מוחשי. כאן זה הופך להיות קצת מסובך. בתחילת הדרך אתם לא נמצאים בשלב שבו מלווה או משקיע מסורתי יהיה מעוניין בכם. על פניו זה משאיר אתכם עם כמה אופציות כמו מכירת נכסים, משכון הבית או פניה לחברים ומשפחה. לאופציות האלו יש הרבה סיכונים, כולל הסיכון של פשיטת רגל או פגיעה ביחסים עם חברים ובני משפחה.

יש לכם רעיון לסטארט-אפ? מזל טוב! עכשיו אתם צריכים מימון ראשוני כדי להפוך את הרעיון למשהו מוחשי. כאן זה הופך להיות קצת מסובך.

בתחילת הדרך אתם לא נמצאים בשלב שבו מלווה או משקיע מסורתי יהיה מעוניין בכם. על פניו זה משאיר אתכם עם כמה אופציות כמו מכירת נכסים, משכון הבית או פניה לחברים ומשפחה. לאופציות האלו יש הרבה סיכונים, כולל הסיכון של פשיטת רגל או פגיעה ביחסים עם חברים ובני משפחה.

זה החלק הקשה מאחורי הקמת הסטארט-אפ שמגלם בתוכו הרבה סיכון. אבל לקיחת סיכון זה המעבר לצד השני של ההצלחה או של הכישלון. זה מה שמגדיר את היזמים לעומת האנשים שמקבלים משכורות.

המפתח הוא לפתח את המיזם למצב שבו משקיעים חיצוניים יכולים לראות ולהרגיש שלקחת קצת סיכון להגיע לזה.

 

איך עושים זאת?

1. לבנות צוות – אף אחד לא אוהב להשקיע ביזם בודד. נסו לגבש צוות שיכלול מהנדס ויוכל לקדם את המוצר לשלב של POC/ דמו / אבטיפוס / גרסת אלפא או כל דבר אחר שהוא מעבר לרעיון. אם לא הצלחתם לרתום מהנדס שישקיע מזמנו בתמורה לאחוזים בפרויקט ומתוך אמונה שבעתיד הפרויקט יניב דיבידנטים, יהיה קשה יותר לשכנע את המשקיע להשקיע את כספו מתוך אותה האמונה.

 

2. לבנות תוכנית עסקית - גם אם עדיין אין פעילות ממשית, היזם צריך לדעת מי הם המתחרים שלו, מה הם השווקים אליהם הוא פונה ואיך הסטארט-אפ יתפתח. יש יזמים שמאמינים כי חדשנות זה הדבר החשוב ביותר במיזם, אבל מודל עסקי מוצק ופוטנציאל לצמיחה הרבה יותר חשובים בעיני המשקיע.כאשר יזם מבקשת לגייס מימון ראשוני עליו לשכנע את המשקיעים הפוטנציאליים בכדאיות ההשקעה בתוכנית עסקית, במצגת ועוד.

 

3. תתחילו ללכת למיטאפים (מפגשים ייעודיים ליזמים ואנשי מפתח מהתעשייה). המפגשים יעזרו לכם לייצר קשרים, ללמוד על אודות מיזמים שכבר הצליחו ובכלל להבין את התעשייה עצמה. היזם חייב להכיר את תעשיית ההון סיכון ברמה מספיק טובה על מנת להתנהל נכון מול המשקיעים ויתר השחקנים.

 

מעבר לפניה למשקיעים יש עוד כמה מקורות מימון רלוונטיים לסטארטאפים שנמצאים בתחילת דרכם:

• מימון המונים - החל משנות ה-2000 התחיל לצמוח שוק מימון ההמונים וב-2015 הגיע לסכום גיוס כולל של 43 מיליארד דולר בהובלת חברות Kickstarter ו-Indeigogo. בשימוש בפלטפורמות מימון זו, במקרים של הצלחה, הממנים מקבלים בתמורה להשקעתם את המוצר בגרסתו הראשונית ותו לא. כלומר, היזם מציע לרכוש את המוצר מראש ומבטיח לספק את המוצר תוך תקופה מוגדרת. הכסף שגייס ממכירה משמשים אותו להכנת פס ייצור וייצור המלאי שרובו נשלח לרוכשים במכירה מוקדמת.

 

• השקעות המונים - למשקיעים שאינם מסוגלים להשקיע סכומים גבוהים ורוצים להשקיע במיזמים חדשים לא הייתה את הדרך או המידע הנחוץ. בשנתיים האחרונות שינויים ברגולציה בארצות הברית פתחו את השוק וכך נוצר תחום "השקעות ההמונים". בניגוד למימון המונים, מודל בו היזם מציע מוצר למכירה מראש, בהשקעות המונים היזם מציע לציבור לרכוש מניות של הסטארט-אפ בשלבים התחלתיים של הפעילות.

 

• תוכנית תנופה של המדען הראשי - תוכנית תנופה מסייעת ליזמים בתחילת הדרך להוציא רעיון חדשני אלהפועל ע"י מתן מענק בגובה של 200,000 ש"ח. מטרת המענק היא לסייע בבניית אב-טיפוס, גרסת אלפא או POC של הרעיון, הכנת בקשה לרישום פטנט, יצירת תוכנית עסקית, תוכנית שיווקית ועוד. אלו רק חלק מהפעולות הנדרשות להקמת מיזם חדש, אשר תנופה מסייעת בהן. מאחר ששלב פעילות ראשוני זה מתאפיין בקושי רב לגייס הון ממשקיעים פרטיים בשל רמת הסיכון הגבוהה, תמיכת תנופה עשויה ליצור את ההבדל בין יוזמה שנשארה בגדר רעיון יפה לבין מימושה למוצר מוגמר הניתן לשיווק.

.

צוות טרגו מסייע לסטארטאפים במימון תהליך הקמה או הרחבת הפעילות. היועצים שלנו יעזרו לך לבחור את אופן ומקור המימון האופטימלי למיזם בשלביו השונים. לחברת טרגו נגישות למגוון רחב של מקורות מימון, מה שמאפשר לה להתאים את המקור המימון ותמהיל מימוני לצרכי הלקוח.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.