3 ספטמבר 2017 | רוברט ג. קרמר
חברות הזנק צריכות לטפל בקניין רוחני מוקדם יותר

אחת הדרכים בהן חברות הזנק מקומיות נותרו תחרותיות היא בקבלת החלטה בשלב מוקדם במעגל הצמיחה לעבוד בחללי עבודה משותפים, הצטרפות לאקסלרטורים וחיפוש אחר מימון המונים ומענקים ממשלתיים. אם נתעלם לרגע מהשאלה האם זה פועל לטובת חברת הזנק זו או אחרת, משמעות הצעד היא שחברות רבות נאלצות להתמודדות מוקדם יותר עם סיכונים חוקיים.

אחת העצות השכיחות שנותנים בימינו לחברות הזנק היא ״להפוך לגלובלית ומהר״. צעד זה יכול להתבצע על ידי העתקת החברה למקום אחר, פתיחת משרדים בהאב לחברות הזנק בחו״ל או פשוט על ידי עיצוב החברה והמוצר כך שימצאו חן בעיני לקוחות זרים. בכדי לצמוח צריך כסף, יעוץ וכישרון - ובכדי לצמוח מהר צריך יותר מזה. הפיתוחים בתוכנה קיצרו את הזמן והמחיר שהיו נדרשים פעם כדי לפתח רעיונות למוצרי צריכה. שיפורים בתקשורת וגדילה בשימוש בקבלנים עצמאים הקלו על הצורך במציאת אנשים מוכשרים במיוחד. אבל ההתקדמות הטכנולוגיתלא מתעדפת חברות הזנק באופן שווה. חברות הזנק הפועלות בשווקים עתירי ממון, ניסיון וייעוץ מצליחים ביתר קלות לקבל גישה לשווקים גלובליים. חברות גדולות ומבוססות נהנות לרוב מגישה עוד יותר קלה לשווקים הגלובליים.

 

אחת הדרכים בהן חברות הזנק מקומיות נותרו תחרותיות היא בקבלת החלטה בשלב מוקדם במעגל הצמיחה לעבוד בחללי עבודה משותפים, הצטרפות לאקסלרטורים וחיפוש אחר מימון המונים ומענקים ממשלתיים. אם נתעלם לרגע מהשאלה האם זה פועל לטובת חברת הזנק זו או אחרת, משמעות הצעד היא שחברות רבות נאלצות להתמודדות מוקדם יותר עם סיכונים חוקיים. יתרה מכך, סיכונים אלו יכולים להוות אתגר רציני בטרם החברה הצליחה לגבש נכונה את מדיניות הפנים, התהליכים הרוחביים והתכנון האסטרטגי שהיו שומרים על יציבותה היזמית.

 

לדוגמה, במהלך אירוע נטוורקינג בחלל העבודה המשותף שלכם או במהלך השתתפותכם באקסלרטור אתם בוחרים לשתף חבר חדש באופן בו הטכנולוגיה שלכם פועלת. היא או הוא מציעים שינוי קל שיעשה פלאים לטכנולוגיה, ואתם בתורכם מאמצים זאת במהרה. לאחר מספר חודשים אתם מחליטים לברר כיצד תוכלו להגן על כל העבודה הקשה שהשקעתם. אבל אז אתם מגלים מעורך הפטנטים כי: 1. יתכן ולא תוכלו למנוע מאחרים להשתמש בכל השיפורים שעשיתם על בסיס העצה שקיבלתם, ויתרה מכך אתם עלולים להיות מחוייבים להעביר ולשלם עבור רישיון; 2. יתכן ואותו חבר שחלק עמכם עצה, יחשב כעת כממציא-שותף לטכנולוגיה שלכם, ואף יתכן ותהיה לו הזכות להעניק רישוי שימוש לאחרים; 3. יתכן ואותו חבר החליט באופן עצמאי לרשום את השיפור כפטנט וכך ביסס לעצמו זכות התערבות להשתמש בטכנולוגיות של החברה שלך; ואפילו 4. השימוש הציבורי והגילוי הנאות של השיפורים בהמצאה שלך עלולים להוביל אותך למצב שבו לא תוכל לקבל זכויות פטנט עבור ההמצאות שלך בחלק מהשווקים הבין־לאומיים כגון אירופה.

 

סיטואציה קשה יותר יכולה לנבוע ממצב בו החלטת שלא לציין בפני עורך הפטנטים שלך שהשיפורים שעשית התבססו על עצתו של חבר, שותף לעבודה או מנטור, שבהיותם עצמאים אשר לא עובדים בחברה לא העבירו את רשות הרישום לחברה שלך. כעבור שנים, כשהטכנולוגיה שלך נהנית מהצלחה מסחררת, אתה מקבל תביעה לנתח מהרווחים שלך. גם אם תזכה בתביעה, זה יהיה זה רק לאחר מלחמה קשה שתגזול משאבים פיננסיים רבים והמון זמן רק בכדי להגן על החברה שבנית במו ידיך, וכך גם לאבד את אותם חברי עבודה שעזרו לך בדרך, משקיעים שהאמינו בך ואף את המשפחה שלך. לא חסרים סרטים הוליוודיים עם עלילה דומה.

 

בחלל עבודה משותף זה טבעי לדבר על הקשיים שהחברה שלך ניצבת בפניהם ועל האופנים לפתור אותם עם חבריך לחלל, בעיקר לפני שאתה ניגש להירשם לאקסלרטור או לגייס כספים. לדוגמה, רבים מהאקסלרטורים, מקרנות הון סיכון ואפילו מתכניות העידוד הממשלתיות דורשים פירוט של האופן שבו החברה תציע פתרונות, מה היתרון התחרותי שלה, מה הם המחסומים הניצבים בפני כניסתה לשוק זה או אחר, ומה מעשיהם של המתחרים שלה. לא הייתם מצפים לפחות ממישהו המעוניין להשקיע בחברה שלכם. אולם, שימוש ציבורי או גילוי נאות של המצאה לפני שהספקתם לרשום אותה עלול למנוע מכם להשיג בעלות אינטלקטואלית ברוב השווקים החשובים עבורכם, בעיקר בחו״ל, כדוגמת אירופה, אסיה ואוסטרליה. אחרים אפילו עלולים להשיג זכויות שימוש להמצאה שלכם ואף רישיון לטכנולוגיה שלכם מבלי לקבל כל פיצוי.

 

חברות גדולות נותנות חסות לאקסלרטורים מתוך מחשבה שכך יקבלו גישה מוקדמת לחידושים רלבנטיים והן יתרון בשיווקם לשוק. לצערנו, מזוויתנו המשפטית יצא לנו לראות לא פעם חברות מסוג זה משלבות את החידושים הללו אל תוך הטכנולוגיות והמוצרים שלהם מבלי להציע פיצוי כלשהו. בנוסף עמותות לסטנדרטים תעשייתיים לעתים נופלות קורבן לחברות גדולות מסוג זה, אשר מנצלות את הדומיננטיות שלהן כדי להבטיח שימוש ורישוי של הטכנולוגיות והחידושים ב״מחירים הוגנים והגיוניים״, שבמקרים רבים מתרגם עבורם לשימוש חופשי.

 

בתחומים רבים הקשורים לצמיחה של חברות הזנק, ניתן לסלוח או להתעלם מטעויות. קניין רוחני איננו טעות כזו. טעות קלה בתחילת הדרך והחברה יכולה למצוא את עצמה חשופה לגמרי לשימוש חיצוני מבחינה חוקית או צמצום משמעותי של רוחב היריעה שהגנה זו הייתה יכולה להעניק, כגון סגירת שווקים גדולים בפניה, פגיעה במימון עתידי, ויתור על רווחיות עסקית משמעותית ודחיקת הצמיחה הגלובלית למינימום.

 

על כן, בטרם נכנסים לחלל עבודה משותף, הצטרפות לאקסלרטור, חיפוש מימון המונים או השקעה ממשלתית, ויתרה מכך לפני שחושפים או אפילו מאפיינים את ההמצאה בפני אחרים, מומלץ:

● לעבור על כל המסמכים הקשורים לאקסלרטור או למימון בכדי להבין את סעיפי הסודיות, החשיפה ואי-השימוש.

● להתייעץ עם מומחי חוקי פטנטים לפני שמתארים את הקניין הרוחני של החברה, את החידושים, את כוונות הרישוי, או את הקניין הרוחני שבבעלות המתחרים שלכם.

● לעבור על ולתעד את הקניין הרוחני שחיוני לחברה שלכם והן לצרכנים ולמתחרים שלכם. תנסו להבין אם לחברה שלכם יש זכויות בעלות על הקניין הרוחני הקיים והעתידי, וכיצד תוכלו להוכיח זאת.

● יש להתחיל לעצב תוכנית אסטרטגית להגן על הקניין הרוחני שלכם בשווקים הגלובליים. כך תוכלו לתעדף את ההוצאות כך שיתאימו לסיכונים, ולהבטיח שתהיו ממוקדים בשווקים החשובים עבורכם. זכויות הקניין הרוחני משתנות ממקום למקום, כך שלא ניתן פשוט להניח שתכנית ברזולוציה מקומית תספק את כל ההגנה הדרושה לצמיחה גלובלית.

● לשקול שימוש בהסכמי סודיות שיצמצמו את הסיכונים הפוטנציאליים ובכך להגדיל את הסיכויים למצוא פתרונות משפטיים לשימוש לא הוגן של אחרים בטכנולוגיות שאתם פיתחתם.

 

התייעצות מוקדמת עם עורך פטנטים מנוסה יכולה להיות צעד מהיר בעלות נמוכה. היא או הוא יכולים להציע רעיונות שיאפשרו הגנה על זכויות הקניין הרוחני, תמונת מצב אסטרטגית לתכנית כניסה לשווקים גלובליים והרווחיות שתתלווה לכך, מידת העלות, ולאילו מכמונות בדרך ניתן לצפות בטרם תוכלו להרשות לעצמכם למסד ייעוץ משפטי עבור החברה שלכם.

 

הקניין הרוחני שלכם יכול להיות נכס עיסקי יקר ערך, אך רק במידה ותטפחו אותו.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.