13 ספטמבר 2017 | אור חביב
האקו-סיסטם הדרומי נולד

אני זוכר את הימים בהם הייתי יושב על המים בסאוסוליטו, עיירה ציורית המשקיפה על סאן פרנסיסקו, ושואל את עצמי - למה אין סטארטאפים באילת? כל הסיבות שעכשיו כנראה עוברות לכם בראש עברו גם לי בראש. לאחר עשר שנים בסיליקון ואלי היה לי ברור כי אקו-סיסטם של חדשנות דורשת: גישה של תחבורה, תשתית להיי-טק, כוח אדם מתאים, אקדמיה ומכוני מחקר וכיוצא בזה.

אני זוכר את הימים בהם הייתי יושב על המים בסאוסוליטו, עיירה ציורית המשקיפה על סאן פרנסיסקו, ושואל את עצמי - למה אין סטארטאפים באילת?

 

כל הסיבות שעכשיו כנראה עוברות לכם בראש עברו גם לי בראש. לאחר עשר שנים בסיליקון ואלי היה לי ברור כי אקו-סיסטם של חדשנות דורשת: גישה של תחבורה, תשתית להיי-טק, כוח אדם מתאים, אקדמיה ומכוני מחקר וכיוצא בזה. מאחר וגדלתי באילת לא הצלחתי לשכנע את עצמי שזה לא אפשרי, הכרתי את איכות התושבים וידעתי שכל חלקי הפאזל קיימים וצריך רק לחבר אותם.

 

אומרים שמוחות טובים חושבים באותה צורה ואכן לפני כשלוש שנים חברתי לאריק בנטוב, מיזמי האב אילת ומשקיע מניו יורק ולמנהלי העיר אילת וביחד לקחנו את האתגר לכבוש את הפסגה המיוחלת: לבנות אקו-סיסטם של חדשנות במטרופולין הדרומי – אילת.

 

הנחות היסוד של האב אילת היו:

1. היי-טק זה לא בניינים מזכוכית וטכנולוגיה, הייטק זה אנשים.

2. תעשיית היי-טק בונים מלמטה למעלה.

3. טכנולוגיה איכותית היא תוצר של אנשים ולא ההיפך.

4. שם המשחק הוא יצירת הזדמנות כי לאף עיר בעולם אין בלעדיות על כל הרעיונות הטובים.

 

חמושים באמונה בפוטנציאל הטמון בעיר אילת ובתושביה, בניסיון ובידע מעולם הסטארטאפים, הבנקאות וההשקעות וכמובן בכמות נכבדת של ציונות, יצאנו לדרך. יש אמרה שאומרת שאם יותר מידי אנשים מסכימים עם הרעיון שלך סימן שהוא לא חדשני ופורץ דרך מספיק. ובכן, היו בהתחלה המון אומרי לאו וספקנים ולכן ידענו שאנחנו בכיוון הנכון.

 

קפיצה קטנה להווה, היום בהאב אילת מתקיימות מעל 30 תכניות כולל תכניות העשרה, עשרות מיטאפים וסדנאות בתחומי חדשנות, קהילה המונה מאות יזמים ואנשי טכנולוגיה, 6 תכניות אקסלרציה עם ארגונים מובילים כגון אוניברסיטת בן-גוריון מכוני מחקר ועוד, תכנית אינקובטור ייחודית, תכניות חדשנות לבני נוער ולבעלי צרכים מיוחדים, תכנית השקעות ופריצה לשווקים בין╬לאומיים בהובלת צ'מפיון קפיטל וקרן ההשקעות אריאלי קפיטל ועוד.

 

בהאב אילת פועלים מעל 90 חברות סטארט-אפ בתוכניות השונות ובתחומים מובילים כגון: פינטק, אנרגיות מתחדשות, רובוטיקה, בינה מלאכותית, ספורט טק, טראבל טק, ביוטכנולוגיה, לייף סטייל, אופנה ומסחר אלקטרוני, אינטרנט של הדברים, מכוניות מחוברות, ערים חכמות תחבורה חכמה ועוד.

 

השילוב של התכניות פורצות הדרך של האב אילת שנותנות לכולם הזדמנות לממש את הפוטנציאל האנושי הטמון בהם ללא הבדל גיל, ניסיון ורקע, ביחד עם המוחות המובילים של התעשייה בארץ ובעולם שמלווים ומנחים את התכניות שלנו, יצרו קרקע פורייה המצמיחה מיזמים איכותיים בקצב מסחרר. 

 

חברו לכך את התנאים הסביבתיים החדשים הכוללים:

1. הכרה ותמיכה רשמית של שר הכלכלה במודל של האב אילת כאחד ממרכזי החדשנות המובילים במדינה.

2. פתיחת שדה תעופה בינלאומי מודרני עשר דקות מהעיר אילת.

3. פינוי מרחב השדה הישן להתפתחות מרכז עירוני חדשני.

4. הקצאת שטחים ייעודיים לפיתוח תעשיית הייטק.

5. הטבות ייחודיות לעסקים ולמשקיעים המתנהלים מהעיר אילת.

6. מכוני מחקר בתחומי אנרגיות מתחדשות ומדעי הים.

7. אקדמיה מקומית הכוללת מכללות וקמפוס של אוניברסיטת בן גוריון.

8. צמיחה משמעותית במספר השכונות החדשות הנבנות בעיר.

9. תוכניות חינוך מובילות בתחומי סייבר רובוטיקה מחוננים ועוד.

10. שורה ארוכה של תשתיות חדשות כגון כבישים, טכנולוגיה של ערים חכמות ועוד.

 

וקיבלתם את הסיבה שבאילת מתפתחת בקצב גבוה אקו-סיסטם מהאיכותיות במדינת ישראל.

אין ספק שיש עוד דרך ארוכה. זה לא הסוף, זה גם לא ההתחלה של הסוף אבל זה בהחלט הסוף של ההתחלה. הביצה נשברה ויצאה התרנגולת, יש תשתית היי-טק ואקו-סיסטם של סטארטאפים באילת.

 

חיבורים עם מדינות שונות, קהילות, חברות וארגוני היי-טק מובילים מהארץ ומהעולם מתרחשים בכל יום והמיקוד במשימה נשאר לנגד עינינו - לבנות אקו-סיסטם מהמובילים בעולם, פה באילת, בישראל.

 

ובמילים של דויד בן גוריון: תעזו, תתמידו תצליחו.

 

תודה שקראתם,

אור.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.