20 ספטמבר 2017 | רות סגל
אז מה אתם צריכים לעשות בשביל הסטארט-אפ כדי שתהיה לכם שנה טובה ומוצלחת?

יש משהו בחגי תשרי, בעובדה שכולם סביבנו מניחים את העט והולכים כל אחד למשפחה שלו, למסורת שלו או לחו"ל שלו, שיכול לעזור גם לנו לנצל את הזמן הזה כדי להתבונן על הדרך שעשינו עד עכשיו, לחשוב האם היא הדרך הנכונה ביותר עבורנו, לבדוק איזה ברגים אנחנו צריכים לחזק, האם השביל שעלינו עליו הוא השביל הנכון והאם אנחנו לא מפספסים אפשרויות חדשות שיכולות להצעיד אותנו לדרך טובה יותר.

לקראת השנה החדשה אני הולכת לעשות מהפך משמעותי בעסק שלי ולהוביל לכמה שינויים מרעננים שבהכרח יביאו אותי להצלחה אדירה! נשמע לכם קצת קלישאתי? אז נכון, כל עניין ה"החלטות לשנה החדשה" הוא נושא קצת נדוש ובכל זאת יש משהו בחגי תשרי, בעובדה שכולם סביבנו מניחים את העט והולכים כל אחד למשפחה שלו, למסורת שלו או לחו"ל שלו, שיכול לעזור גם לנו לנצל את הזמן הזה כדי להתבונן על הדרך שעשינו עד עכשיו, לחשוב האם היא הדרך הנכונה ביותר עבורנו, לבדוק איזה ברגים אנחנו צריכים לחזק, האם השביל שעלינו עליו הוא השביל הנכון, האם האנשים שציידנו אתנו לדרך הם האנשים המתאימים לנו ביותר והאם אנחנו לא מפספסים אפשרויות חדשות שיכולות להצעיד אותנו לדרך טובה יותר.

 

אז על אילו שאלות אנחנו צריכים לענות כדי להבין איך להוביל את החברה שלנו להצלחה? לכבוד השנה החדשה רתמנו את הדמויות המובילות בקהילת היזמות הישראלית כדי לסייע לכם להגיע לתובנות הנכונות.

 

למה אתם עושים את מה שאתם עושים?

אור חביב, מנכ"ל Eilat Hub: "יש כמה שאלות בסיסיות שכל יזם צריך לשאול את עצמו. לפני הכול, האם ברור לי "למה" אני עושה את המיזם לא פחות מ"מה" אני עושה במיזם? אחרי זה צריך לוודא האם אני משקיע מספיק זמן בלוודא מול לקוחות אמיתיים שהם באמת צריכים את המוצר שלי והאם כרגע אני צריך להוסיף כסף או תוכן למיזם? אני מאחל לכל קהילת היזמים של ישראל שנה טובה ומתוקה מלאה במימוש הפוטנציאל האנושי הטמון בכולנו."

 

האם אתם משפרים את העולם?

ארנון זמיר, thegood.group: "האם התוכנית שלכם להצלחה משאירה את העולם יותר טוב משהיה? אנחנו שוקעים בתכנון אסטרטגיות חדירת שוק וניהול יעיל של צוות הפיתוח. למדתי לאורך השנים שחשוב מפעם לפעם להרים את הראש, ולוודא שהמשימה שבחרנו, וגם הדרך בה אנו בוחרים לממש אותה, שייכים לצד המשפר את העולם. אנחנו לא חייבים להיות עמותה, או אירגון אחר ששינוי ערכי הוא המטרה המרכזית שלו; אפשר לתעדף ולהגיד ולשדר אל הצוות את הדרכים בהם אתם מחויבים חברתית. זה חשוב כשלעצמו, וגם מוערך על ידי המועסקים והשותפים שלכם".

 

האם אתם פונים למשקיעים הנכונים?

ליאור ויצמן, Head of Technology Scouting ב-Deloitte Israel: "היכולת לגייס כספים היא לא תכונה מולדת ולכן על היזם (או היזמת) המתחיל להשקיע זמן בלימוד הנושא. חשוב להבין את סוגי הקרנות וגופי ההשקעה השונים ולמי עליכם לפנות. רוב הקרנות מגדירות עצמן לפי שלבי ההשקעה (A, B, C, SEED אוPRE SEED) אך טווחי הסכומים המייצגים כל שלב לא מוגדרים במדויק ולכן רצוי לוודא מול כל גוף השקעה שאתם חושבים שיתאים לכם. כמו כן תמצאו סוגים שונים של גופי השקעה, כדוגמת Angels, Micro VCs, Early stage funds, Mid stage / Growth וחשוב להבין למי אתם פונים טרם הפניה. אחת הטעויות הנפוצות של יזמים בתחילת דרכם היא הקדשת זמן ומאמץ בפניה לגופים שאינם משקיעים את הסכום הדרוש או גופים המתמקדים בשלבי השקעה שאינם תואמים למיזם. מעבר לזמן היקר שיתבזבז ומקרים בהם תיראו לא מקצועיים, קבלת תשובות שליליות (אך מוצדקות) יכולה לייאש מאד. גם כשהבנתם אילו גופי השקעה אתם מחפשים, אל תניחו שיש זהות בין הגופים השונים המשקיעים באותו שלב, משום שלכל גוף השקעות יש את הניואנסים שלו, תחומי המיקוד ולעיתים אף אינטרסים נוספים".

 

האם הצוות המייסד הוא הצוות הנכון למשימה?

תום בר-אב, MassChallenge Israel: "השאלה שהייתי שואל את עצמי לפני הקמת הסטארטאפ או במהלך בדיקת היתכנות השוק היא האם הצוות המייסד הוא הצוות הנכון למשימה? מתוך נקודת ההנחה שכל סטארט-אפ צריך לפתור בעיה וצורך קיים בשוק, הדרך הטובה ביותר להבטיח צמיחה והצלחה אצל משקיעים היא להרכיב צוות שיש לו מומחיות משמעותית בורטיקל או בתעשייה שאליו הסטארטאפ מכוון. מומחיות טכנולוגית או שיווקית תעלה את הקרדביליות בקרב הלקוחות ותצמצם טעויות רבות בשלב היתכנות המוצר והשוק".

 

מהם החסמים שמצפים לי?

דן בלטר, Duco: "יזם צריך לשאול את עצמו "מה החסמים שמצפים לי ואיך אני מתמודד איתם?" ליזמים ישנם חסמים בהוצאת המיזם לפועל הנובעים מהשוק, מהפיתוח, מהפוליטיקה ועוד. יש לתרגל את החסמים ולדעת כיצד לפתור או לעבור אותם בכדי להתקדם".

 

איפה תרצו 'להיות' בראש השנה הבא?

ארז גביש, יזם להשכרה ושותף ב־TLV Starters: "כיזמים אשר מתמודדים עם אין־סוף מטלות ולחץ, חשוב שתציבו אל מול עיניכם מטרה שהיא בעלת משמעות ושתדעו גם איך עליכם להתכוונן אליה. קבעו דגל, עדכנו יעדים וצאו לדרך!".

 

לא נותר לי אלא לאחל לכם שתהיה לכם שנה טובה, שנה של שגשוג, של דלתות חדשות שיפתחו, של גיוסים מוצלחים ולקוחות חדשים ושתזכו לראות את פירות עמלכם!

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.