16 נובמבר 2017 | ערן כהן
העסק רווחי, אבל איפה הכסף?

גם עסק המציג רווח בדוחותיו עלול להיקלע למצוקה תזרימית ולהגיע למצב של חדלות פירעון. במרבית המקרים, הסיבה למצוקה זו נעוצה בחוסר התאמה בין מועדי כניסת המזומנים אל העסק לבין יציאתם ממנו. חוסר ההתאמה מאפיין פעמים רבות עסק צומח, עסק שמוכר באשראי או בזמן גיוס לקוחות חדשים. בקרב בעלי העסק קיימת ציפייה שעם הזמן "יהיה בסדר".

ידוע לכם שהעסק שלכם רווחי ובכל זאת אתם לא רואים את הכסף הנכנס, איך זה יתכן? פעמים רבות אני נתקל בשאלה הזו.

 

גם עסק המציג רווח בדוחותיו עלול להיקלע למצוקה תזרימית ולהגיע למצב של חדלות פירעון. במרבית המקרים, הסיבה למצוקה זו נעוצה בחוסר התאמה בין מועדי כניסת המזומנים אל העסק לבין יציאתם ממנו. חוסר ההתאמה מאפיין פעמים רבות עסק צומח, עסק שמוכר באשראי או בזמן גיוס לקוחות חדשים. בקרב בעלי העסק קיימת ציפייה שעם הזמן "יהיה בסדר", אלא שמהיכן בעל העסק ישלם לעובדים ולאחרים עד שיתקבל ה"שוטף פלוס..." ? בינתיים, בזמן שבעלי העסק מצפים לרווחים בעתיד, בחשבון הבנק חסר כסף והבנק עלול להערים קשים. מכאן אנו גם למדים על חשיבות הגביה בזמן. אם יש לכם עסק שאינו מנהל תזרים מזומנים חזוי - Houston, we have a problem.

 

דו"ח תזרים המזומנים מטרתו לדווח על תנועות מזומן, תקבולים ותשלומים, לפי מועד ביצועם בפועל.

סכום שהתקבל בעסק (תקבול) נרשם בסימן חיובי +,

סכום ששולם ויצא מהעסק (תשלום) נרשם בסימן שלילי -.

על בעל העסק לבחון את מלאי המזומנים העומד לרשותו בתקופת זמן (יום, חודש, שנה).

 

ניתן לחלק דו"ח כזה לשלוש קבוצות:

1. מזומן מפעילות שוטפת - רווח נקי, תקבולים נוספים מהלקוחות או הפחתה בתשלומים לספקים, לעובדים, לרשויות המס וכיוצא בזה.

2. מזומן מפעילות השקעה - תקבולים ממכירת נכסים (כמו מכונות, ציוד או נדל"ן), הפחתה בתשלומים לרכישת נכסים או הוצאה עתידית ששולמה מראש לפני הזמן.

3. מזומן מפעילות מימון - קבלת הלוואות, הגדלת הון בעלים, תקבולי ריבית על פיקדון או רווחי השקעות בניירות ערך והפחתה בתשלומים שונים כמו פירעון הלוואות ואגרות חוב, הוצאות ריבית או עמלות לבנק.

 

אין חובה לנהל דיווח כזה, אפשר לערוך דו"ח כזה לתקופה שחלפה כפי שמכין לעיתים רואה החשבון, אך חשיבותו לניהול העסק גדולה יותר לעתיד הנראה לעין, כלומר לחודשים הקרובים.

 

יתר על כן, בעל עסק או מנהל חברה שאינו מכיר בנתונים אלה או מעביר את האחריות עליהם לגורם אחר, פועל למעשה כמעט בעיניים קשורות, שהרי מהיכן ישלם בחודש הבא משכורות לעובדים, חובות לספקים או תשלומי מיסים? וזאת מבלי להזכיר את ההשקעות העתידיות בעת שדרוש הון חוזר לתפעול שוטף.

 

במקרים בהם הדו"ח מצביע על עודף בתזרים המוזמנים נדרשת החלטה - כיצד נשתמש/נשקיע את העודף? כשמתקבל גירעון חזוי בתזרים נדרשת החלטה אחרת - מהיכן נגייס מזומנים לתקופה בה התזרים הוא שלילי? הבעיה קריטית פחות כשיש בעסק הון עצמי גדול יותר של הבעלים, המשמש ככרית לבלימת זעזועים בתקופות קשות.

 

השורה התחתונה היא שקיימות דרכים לשיפור תזרים המזומנים, זו איננה גזירת גורל.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.