17 דצמבר 2013 | הגר וליאנו ריפס
קיקסטארטר זה ממש לא מה שחשבתם

חולמים על קמפיין בקיקסטארטר? אנשים לא תורמים שם כסף אלא קונים מוצר

"גייסנו 3,000% יותר ממה שציפינו לגייס!", אמרו לי חברים  שהציגו את הפרויקט המרהיב שלהם בקיקסטארטר. הברכות ברשתות החברתיות לא אחרו להגיע, וגם הכתבות בעיתונות ובאתרים הבינלאומיים. למה לא בעצם? יש להם מוצר נפלא, מקורי וטרנדי שבהחלט היה בו צורך.

 

אך התפיסה שלנו לגבי קיקסטארטר היא לפעמים מוטעית. אני בטוחה שממש עכשיו נמצאים כמה חבר'ה שנשענים לאחור באנחה וחושבים לעצמם כמה כיף לגייס מיליונים מבלי לוותר על אחזקות בחברה שלהם, מה שהיה קורה לו היו מגייסים הון ממשקיע פרטי או מקרן.

 

אז חשבו על כך שוב כי המבחן של המגייסים בקיקסטארטר קשה ומאתגר הרבה יותר. רוב "התומכים" (Backers) במוצר בקיקסטארטר מצפים לקבל משהו מוחשי בתמורה, וברוב המוחלט של המקרים מתבצעת למעשה רכישה מוקדמת של המוצר.

 

תומכים בודדים יהיו מוכנים לשלם סכום מסוים לפרויקט רק כדי לתמוך בחברה מתוך אידיאולוגיה, ללא ציפיה לתמורה מוחשית כלשהי. גם מצד החברה, החשיבות הכלכלית של תומכים שכאלה נמוך יותר, כי לרוב גיבוי כזה הוא בסכום של דולרים בודדים.

 

בסכומים הגבוהים מכמה דולרים מדובר ברכישה לכל דבר: לעיתים התומכים לא רוכשים את המוצר עצמו אלא מוצר נלווה כמו סטיקר, חולצה, ספר או כל מרצ'נדייז שיכול להיות חתום בידי המייסדים. ולכל פריט כזה יש עלות.

 

קבוצות או בודדים שמעלים פרויקט לקיקסטארטר ולאתרים דומים צריכים להיות מתוכננים עד הפרט האחרון כדי לעמוד בכמות המכירות מבלי להתרסק. יותר מזה, עליהם לערוך את כל התחשיבים הנכונים ולדעת לנתב את ההכנסות לאפיקים הראויים כדי באמת להפוך את המכירות הראשונות לבניית חברה בת-קיימא.

 

גייסתם מ-KickStarter אבל איך תביאו את הכסף הביתה? מימון המונים: לבקש תרומה או השקעה? מימון המונים: 7 שלבים לפני שמתחילים

 

המכירות הראשונות הן הזדמנות בלתי חוזרת עבור החברות האלו כדי להוכיח כמה דברים:

 

1. להוכיח שמישהו רוצה את זה

 

להוכיח שאכן יש צורך במוצר שלך ואנשים רבים בעולם ישמחו לקנות אותו, או פיתוחים שלו. ההצלחה מקנה לחברה הוכחה שהם כנראה בכיוון הנכון. קרוב לוודאי שהוכחה שכזאת תגרום למשקיעים לבחון את המוצר והחברה ולעקוב אחר ההתפתחויות.

 

2. להוכיח שהעסק רווחי

 

מיד אחרי הגיוס, החודשים הבאים הם מבחן אחד ענק. אתם יכולים לגייס פי מיליון ממה שהתכוונתם והצהרתם, אבל אם בסוף ייצרתם את כל הכמות שהתחייבת אליה, מכרתם הכל ונשארתם עם כסף כדי לשלם רק לחצי מכוח האדם שאתם צריכים, אתם בבעיה. אין הוכחת היתכנות אמיתית לעסק שלכם. קיקסטארטר במקרה הזה הופך להרפתקאה בעייתית שעלולה להרוס את החברה עוד בחיתוליה, ובמקרה הגרוע יותר - להרוס אתכם.


3. לגדול בבוטסטראפ

 

אם אתם עושים הכל נכון, אתם באמת יכולים לצמוח לבד בעזרת פרויקט שכזה, אך אתם חייבים לבצע הכל באופן מקצועי מהרגע הראשון. לא ייתכן שייפול עליכם כסף מההמונים ורק אז תתחילו לפעול.

 

המחיר שאתם דורשים עבור המוצר צריך להיות מתאים והגיוני. אם המוצר נמצא רק "על הנייר" אז יש לקחת בחשבון גם את הוצאות הפיתוח ולא רק את הייצור. הרבה מאוד שיעורי בית, נכון?

 

זממתם על קיקסטארטר? תזכרו, אנשים לא תורמים לכם כסף אלא קונים מכם מוצר, ואתם חייבים לתכנן בדיוק איך למנף את ההישג שלכם ולהפוך אותו לעסק משגשג, או לפחות איך לא לצאת מופסדים. 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.