28 דצמבר 2017 | רם שהם
2018 – שנת אירופה

אם תשאלו יזמי סטארט-אפ בישראל מהו שוק היעד הגלובלי אליו הוא שואף להגיע, סביר להניח שרוב התשובות ינועו סביב מערב או מזרח, כלומר ארה"ב או סין. רוב הסיכויים כי אירופה לא תהיה היעד הראשון. אך מציאות זו משתנה בהדרגה ואנו רואים היפוך מגמה לאור היתרונות של אירופה בכלל וכמובן גם של שווקים ספציפיים ובראשם השוק הגרמני.

אם תשאלו יזמי סטארט-אפ בישראל מהו שוק היעד הגלובלי אליו הוא שואף להגיע, סביר להניח שרוב התשובות ינועו סביב מערב או מזרח, כלומר ארה"ב או סין. רוב הסיכויים כי אירופה לא תהיה היעד הראשון. אך מציאות זו משתנה בהדרגה ואנו רואים היפוך מגמה לאור היתרונות של אירופה בכלל וכמובן גם של שווקים ספציפיים ובראשם השוק הגרמני.

 

אירופה עברה בעשור האחרון תהפוכות - החל מהמשבר הכלכלי, גלי הגירה ממדינות אפריקה וכמובן ה'ברקזיט', החלטת בריטניה לפרוש מהאיחוד האירופי. מגמות אלה השפיעו כמובן על יציבותה הכלכלית ומידת האטרקטיביות שלה אולם ניכר כי השנה החולפת בישרה את השינוי המיוחל.

 

ביטוי לכך ניתן לאחרונה בפרסום תחזית צמיחה מעודכנת של הנציבות האירופית ובעקבותיה כבר היו כלכלנים שהכריזו  כי אירופה צועדת לעבר תור הזהב שלה. על פי תחזית זו קצב הצמיחה בשנה הבאה יהיה הגבוה ביותר מזה עשור והוא יעמוד על 2.2% מעבר לתחזיות שפורסמו בתחילת השנה הנוכחית שהיו נמוכות יותר. גם מדדים נוספים כגון שיעור האבטלה צפוי לרדת והיקפי הצריכה וההשקעות בתשתיות מצביעים על מגמה חיובית. אין ספק כי הקטר שיוביל את המשך הצמיחה יהיה השוק הגרמני ובמיוחד העיר פרנקפורט.  

 

פרנקפורט משמשת כיום כמטה המרכזי של הבנקים הגדולים בגרמניה ביניהם דויטשה בנק, Commerzbank, Helaba, DZ Bank ועוד. כמו כן המוסדות הפיננסיים המרכזיים של המדינה ביניהם Deutche Borse וה־Bundesbank פועלים בפרנקפורט כמו גם מעל 160 בנקים זרים המחזיקים שלוחות בפרנקפורט וכמובן עשרות תאגידי ביטוח ופיננסיים. נתונים אלה הופכים את העיר לבירה הפיננסית של גרמניה, מעמדה שהולך ומתחזק גם מעבר לגבולות המדינה. 

 

לאור עזיבתה של בריטניה, בסוף מארס 2019, ניכרת עלייה במספר החברות הפיננסיות המתכוונות להעתיק את מרכז פעילותן מלונדון לפרנקפורט כמרכז הפעילות שלהן ביבשת. לאור זאת, פרנקפורט עושה מאמצים רבים כדי למשוך חברות אלה באמצעות הקלות ומתן תמריצים שונים כדי לעודד מגמה זו.    

 

חיזוק מעמדה של פרנקפורט ומיקומה הגיאוגרפי של העיר ממש בטבורה של אירופה (ויעיד על כך שדה התעופה של העיר שנחשב לאחד העמוסים בעולם) הופכים אותה לשער כניסה לשוק באירופה ואפשרות לפתיחת דלתות במדינות נוספות ביבשת. חברות סטארט-אפ ישראליות במיוחד בתחומי ה–Fintech, ה–InsurTech וכמובן ה–Cyber Security שכבר מתחילים בהדרגה לזהות את הפוטנציאל העסקי הטמון בפרנקפורט ואף מעדיפים אותה על פני ערים שבאופן מסורתי נחשבו יותר אטרקטיביות דוגמת ברלין. גם רשויות העיר מעמידים לרשות יזמים אפשרויות שונות כאשר מי שמובילה את הנושא היא הזרוע השיווקית של העיר, FRM.

 

פרנקפורט אינה ברלין אך היא הופכת בהדרגה ל־Ecosystem תוסס, חדשני ויצירתי המאפשר גם הוא חיבורים חשובים למשפיענים ולמקבלי החלטות בחברות הבולטות באירופה. הבנקים והתאגידים הפיננסיים בגרמניה מבינים היטב כי החדשנות הטכנולוגית מעניקה להם כלים עתידיים להתמודד עם התחרותיות ההולכת וגדלה מחד והצורך של הלקוח ליהנות מחוויית שימוש טובה יותר. זו ההזדמנות לסטארט-אפים הישראליים, אשר בהחלט זוכים להערכה רבה בעיר לאור מוניטין ה – Start-up Nation, כדי לאפשר זאת.

 

שנת 2018 כבר מעבר לפינה. זו תהיה השנה של אירופה ופרנקפורט היא היעד המתאים לכך. זו העת לנצל זאת.  

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.