3 ינואר 2018 | אהרונה משכיל
VUCA והתמודדות במצבי שינוי בארגון

אם אתם עובדים בארגון שמתכנן לעשות אקזיט או מיזוג, סביר להניח שיהיו לכך השלכות ארגוניות כמו גם אישיות על תפקידכם ועל העתיד שלכם. זוהי תקופה מטלטלת שבשפה המקצועית נקראת VUCA ומשמעות ראשי התיבות היא: Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiguity. (בעברית: תנודתיות, אי-וודאות, מורכבות ועמימות).

אם אתם עובדים בארגון שמתכנן לעשות אקזיט או מיזוג, סביר להניח שיהיו לכך השלכות ארגוניות כמו גם אישיות על תפקידכם ועל העתיד שלכם. זוהי תקופה מטלטלת שבשפה המקצועית נקראת VUCA ומשמעות ראשי התיבות היא: Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiguity. (בעברית: תנודתיות, אי-וודאות, מורכבות ועמימות). המושג פותח בהקשרים של הצבא האמריקאי, אך אומץ אל תוך השיח הניהולי לנוכח עליית מורכבות האתגרים הארגוניים בעידן הפוסט מודרני והניסיון לפתח כלים ניהוליים להתמודד עם מורכבות זו.

 

תקופת אי-הוודאות

תקופת המיזוג בחברה עשויה לחשוף אתכם למדיניות לא מוכרת, לפוליטיקות פנים ארגוניות, לעבודה עם אנשים שמגיעים מתרבות ארגונית שונה ולפעמים אפילו מתרבויות לאומיות אחרות, ומאלצת אתכם לדווח לממונים חדשים אשר עדיין לא מכירים את ההישגים ואת השאיפות שלכם. בתוך כל השינויים הללו עדיין אין לכם ודאות אם תישארו במסגרת החדשה ואם בכלל מובטחת לכם משרה לטווח ארוך. על פי סטטיסטיקות שנערכו, כ-30% מהעובדים באותה תעשייה נחשבים ללא חיוניים לאחר המיזוג.

 

במצבים האלה לרוב נתקבע על סיטואציות שאין לנו עליהן שליטה: מי יפוטר, מי יקודם, מי יוצב מחדש, מי יזכה לרילוקשיין ועוד. ולמרות ששינוי הוא דבר בלתי נמנע, והמציאות בה אנו חיים מתאפיינת באי-וודאות בסיסית, ניתן להיערך לשינויים בארגון ואפילו לצאת מועצמים מהתהליך כולו.

 

הערכת המצב – תרגיל SWOT

ראשית, נסו להעריך את החוזקות, החולשות, ההזדמנויות והאתגרים אשר ניצבים בפניכם בתהליך האקזיט או המיזוג:

 

חוזקות: מה ברקע המקצועי שלכם יכול להוות נכס למצבכם החדש? האם יש לכם מומחיות טכנולוגיות, יכולות בין-אישיות או אולי אתם מחזיקים בידע ייחודי באותו התחום? מה ערך הקשרים שלכם בארגון ובתעשייה אליה אתם שייכים עם הספקים והלקוחות או עם ההנהלה הנכנסת? ובקיצור, מה יגרום להם להשאיר אתכם בארגון?

 

חולשות: מה במצבכם האישי עלול להיות חיסרון לארגון, כלומר, האם אתם מרגישים לא בנוח עם שינויים ואי ודאות? האם אתם מודאגים שלא תסתדרו עם העובדים חדשים, או שמא תתקשו לאמץ דרכי פעולה חדשות? האם יש לכם דאגה שהמנהל שלכם עסוק כרגע בהישרדות על תפקידו יותר מאשר בשימור הצוות שלו?

 

הזדמנויות: אלו תפקידים חדשים פוטנציאליים נפתחים עקב המיזוג? האם אתם רואים הזדמנויות עבורכם לקידום? האם הזרמת הון לחברה תיצור הזדמנויות לגידול החברה ולשיפור תנאי השכר?

 

אתגרים: היכן בארגון קיימת סכנה לפיטורי עובדים? האם אתם ברי-החלפה, כלומר עובדים אחרים יכולים לבצע את תפקידכם? האם בחברה הרוכשת יש מחלקה אשר עוסקת בנושאים שאתם מתמחים בהם? האם בכלל תרצן לעבוד בארגון החדש?

 

טיפים להתנהלות מעצימה:

1. אמצו את תהליך האינטגרציה ונצלו את הזמן כהזדמנות לרפלקסיה וצמיחה של הקריירה שלכם. לא כל ההחלטות הן בידיכם, אבל אם תהיו פרואקטיביים, תצאו מהתהליך כמנצחים עם זהות מקצועית ונראות מוגברת ועם ארגז כלים משופר ומגוון.

2. הפכו את עצמכם לעובדים בעלי ערך דרך מעורבות בהחלטות או במשימות שונות, אשר ישיגו לכם נראות בשלושה רבדים: ביצוע פרויקטים, חדשנות ושיתוף פעולה.

3. שלבו את עצמכם ל"הרכב המעבר," מן תת-ארגון, אשר מתווך בתקופת המעבר ועושה אינטגרציה עם ההנהלה והתרבות הארגונית החדשה.

4. חדדו את מיומנויות שיתוף הפעולה שלכם. אקזיט או מיזוג מחייבים אתכם ללמוד לעבוד עם אנשים שיש להם נקודות מבט שונות, שבאים מתרבות ארגונית או מתרבויות אחרות, אולי אף דוברים בשפה אחרת ואולי גם הם חוששים לעבוד איתכם.

 

לסיכום: מיזוג אלול להשאיר אחריו קורבנות, אבל אתם לא חייבים להיות ביניהם. אם תישארו פרואקטיביים בהערכת מצבכם ותתאמצו לתפוס תפקידי מנהיגות חדשים אשר ייוצרו בעקבות המיזוג, תרגישו יותר בשליטה לגבי הנתיב החדש. ואם תצטרכו למצוא תפקיד חדש בחברה אחרת, יהיה לכם ארגז כלים איתן ורב שימושי אשר ישרת אתכם במציאת התפקיד הבא.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.