7 ינואר 2018 | גיא אלתגר
למה יזמים חייבים שיהיה להם חוש הומור?

בחיי היום-יום שלי אני נתקל בהרבה יזמים ואנשי עסקים רציניים. לפעמים רציניים מדי. ניסיתי לבדוק איפה אני יכול לבדל מבין היזמים שאני מכיר את המצליחים לעומת אלה שעדיין מנסים לפרוץ. גיליתי שיש תכונה אחת (טוב, למעשה שתיים, אבל תכונת ההתמדה דורשת דיון מעמיק אחר) שמבדלת את היזמים המצליחים שאני מכיר מכל השאר: חוש הומור.

בחיי היום-יום שלי אני נתקל בהרבה יזמים ואנשי עסקים רציניים. לפעמים רציניים מדי. ניסיתי לבדוק איפה אני יכול לבדל מבין היזמים שאני מכיר את המצליחים לעומת אלה שעדיין מנסים לפרוץ. גיליתי שיש תכונה אחת (טוב, למעשה שתיים, אבל תכונת ההתמדה דורשת דיון מעמיק אחר) שמבדלת את היזמים המצליחים שאני מכיר מכל השאר: חוש הומור.

הכוונה היא לא לחוש הומור נוסח ג'רי סיינפלד או ג'ים קרי, אלא לתכונה שמתפתחת כל הזמן בצורה שמאפשרת ליזמים להמשיך בדרך הקשה שלהם. ואלה הסיבות מדוע אני חושב שהעצה הכי טובה שתוכלו לתת לחברים שלכם שמנסים להתחיל (או להמשיך) בעולם היזמות היא לפתח את חוש ההומור שלהם:

 

1. התמודדות עם כישלונות

העולם בכלל, ועולם היזמות בפרט, הוא מקום שבו אתם הולכים לחוות הרבה כישלונות ותסכולים. כן, אני יודע, אימא אמרה לכם שאתם הכי מוכשרים בעולם ואתם מאמינים בזה. אבל מה לעשות שהבחירות של כולנו הן בעלות סיכוי להצלחה או לכישלון. במקרה של יזמות – ייתכן וכמות הכישלונות שתחוו תהיה גדולה בהרבה מהאדם הממוצע. חלק מהם אולי ינבעו מהבחירות שלכם אבל לא תמיד. ייתכן שהנסיבות והמזל יכתיבו את הדרך העסקית שלכם בחלק מהמיזמים וייתכן שלא, אבל בכל מקרה, הדרך הטובה ביותר בעיני להתמודד עם חוסר הצלחה הוא לפתח מנגנונים פנימיים של הומור עצמי. גם אם לא משתמשים במנגנון כלפי חוץ ומצחיקים את הסביבה שלכם, תמיד טוב לצחוק קצת על עצמנו ועל הסיטואציה, זה יכול להפחית את רמת התסכול, לשנות את מצב הרוח ולרומם אותנו לקראת הפרויקט הבא (או לתת לנו דחיפה בפרויקט הנוכחי).

 

2. מיקוד

לפתח חוש הומור ולהיות מצחיק משמעותו להעביר מסר קצר מאד בפרק זמן מוגבל. אם המסר לא עבר – הקהל יבין את הבדיחה והפיץ' שלכם לא טוב. כיזמים, אתם תצטרכו כל הזמן להעביר מסרים קצרים מאוד: למשקיעים, לשותפים עסקיים, לעובדים שאיתכם וללקוחות שלכם. עבודה ופיתוח חוש הומור יכולים להביא לשיפור משמעותי במיקוד המסר לקהל הנכון במקום הנכון ובזמן הנכון.

  

3. יצירתיות

להיות בעל חוש הומור מפותח משמעו לחשוב הרבה פעמים "מחוץ לקופסא" בסיטואציות שעל פניו נראות שגרתיות ומשעממות. החיים בכלל, והמיזמים שלכם בפרט, אינם קו ישר שפועל על פי הוראות הפעלה. עובדה, חלק מחברות הסטארט-אפ המוצלחות היום בעולם הם מעולם ה-me too. למה הם הצליחו והמיזם המקורי לא? הרי הם עובדים על אותו קהל, עם אותו רעיון ובמקרים רבים – הביצוע לא שונה באופן משמעותי. הם הצליחו (לדעתי) לא רק כי ליזמים שעמדו מאחוריהם היה חוש הומור, אלא מכיוון שחוש הומור עוזר למצוא פתרונות יצירתיים לבעיות שכולנו מכירים. חוש הומור ייחודי לכם יכול לבדל אתכם מאנשים שמנסים להעביר את אותו המסר: בין אם זה ביחס למוצר שאתם מוכרים ומישהו כבר ניסה למכור אותו קודם, או ביחס למועמדות שלכם למשרה הבאה.

 

3. מנהיגות

בעולם העבודה של היום רוב האנשים אינם "מובלים" אחרי מישהו אלא בוחרים (לפעמים לא במודע) "לעקוב" אחרי משפיענים; הם יכולים להיות משפיעני רשת, אבל הם גם יכולים להיות אתם, כשאתם בוחרים להתחיל מיזם חדש ולאגד צוות שירוץ קדימה. אם אתם רוצים להעביר מסר לחברים העתידיים שלכם בצוות כמנכ"לים של חברות או  כחלק מקבוצת מוצר קטנה בתוך החברה, אתם צריכים לגרום לאנשים להקשיב לכם, ואחר כך לעקוב אחריכם. היזמים עם חוש ההומור המוצלח שפגשתי תמיד מצליחים לייצר אווירה טובה, מוטיבציה ורצון להצליח אצל כל חברי הצוות שלהם, ובעיני, אלה תכונות הכרחיות כדי לגרום לגלגלים לנוע. עוד דבר אחד: צחוק הוא מדבק, אז אם תגרמו לאחד מהאנשים בקבוצה לצחוק, או אפילו לחייך, סיכויים גבוהים שזה ידביק את שאר חברי הקבוצה והם יזרמו עם הרעיון שלכם. בסופו של דבר, אנחנו כולנו מחפשים ויראליות, לא?

 

4. איכות חיים 

אומרים שצחוק הוא התרופה הטובה ביותר. למרות שרק כמה אנשים שאני מכיר אומרים את זה (בדרך כלל הם מעל גיל 70) – מחקרים מדעיים מראים שלצחוק יש השפעה פסיכולוגית חיובית. מחקרים ביפן ובנורבגיה הראו שצחוק יכול להוביל לעלייה משמעותית בתוחלת החיים של בני אדם. הם, כמובן, לא מבינים עד הסוף מדוע ומה המנגנון שעומד מאחוריהם, אבל הם משערים שכשמדובר בצחוק, הגוף מייצר מנגנון שיפור עצמי של מערכת החיסון שעוזר להילחם במחלות קטלניות. רק בגלל הסיבה הזו, וללא קשר ליזמות, הייתי מייעץ לכם לפתח חוש הומור. 

 

5. ביטקוין

אין לי משהו חכם או מצחיק להגיד על הנושא, אבל מאחר וכל כתבה בשנה האחרונה כללה את הבאז-וורד הזה, אז חשבתי שנכון יהיה שגם אני אכלול אותו. מה אתם אומרים על זה כחוש הומור? smiley

 

 

אז איך לפתח את חוש ההומור שלכם? בעיניי הדרך הטובה ביותר היא להיות סקרן. חוש הומור זה לא משהו שתלמדו בבית הספר, אלא משהו שיבוא אם תקפידו לשאול כל הזמן "למה", תחפשו היכן נמצא חוסר-השגרתיות וסימני השאלה בדברים שגרתיים, ובכלל – אל תתייחסו לכל דבר כמובן מאליו. תקראו, תגוונו ותשאלו. בעיניי, הפעולות האלה לבדן חשובות להצלחה. 

תגובות

1. יואב | 23 ינואר 2018

אחלה של כתיבה. לייק


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.