11 ינואר 2018 | ינון לוי
מכוניות אוטונומית בעיר חכמה

אחד האתגרים הגדולים של השנים הקרובות יהיה להפוך את ערי ישראל לערים חכמותובהן נוסעות מכוניות אוטונומיות שמדברות זו עם זו ועם המערכות החכמות של העיר. תקשורת היא הבסיס והלב של פרויקטים מסוג זה.

אחד האתגרים הגדולים של השנים הקרובות יהיה להפוך את ערי ישראל לערים חכמות ובהן נוסעות מכוניות אוטונומיות שמדברות זו עם זו ועם המערכות החכמות של העיר. תקשורת היא הבסיס והלב של פרויקטים מסוג זה. חברת פרטנר כבר נערכת לעתיד חכם.

 

בשנים האחרונות עם התפתחות הטכנולוגיה, גדל הרצון והצורך לרתום את החדשנות הטכנולוגית לשיפור חיי היום-יום שלנו, החל מפתרונות מתקדמים שמאפשרים להגדיל את הביטחון האישי ולמנוע תאונות ועד לפתרונות שבבסיסם שיפור איכות החיים של כל אחד ואחת מאתנו. על המכונית האוטונומית וכיצד היא תשנה את חיינו כבר נכתבו תילי תילים של מילים - המכונית שתנהג ללא נהג, שתדע לזהות תמרורים, להימנע ממכשולים, להבין ולהשתלב לבד בתנועה וכמובן לצמצם משמעותית תאונות שמקורם בטעויות אנוש.

 

כידוע גם "עיר חכמה" אינה מושג חדש עוד והצורך של עיריות לשפר את חיי התושב גדל עם השנים: עיר שתדע לקבל מידע מהשטח בזמן אמת, ללא התערבות יד אדם במצב התנועה בכבישים, במקומות החניה הפנויים בכל רגע נתון, במצב פחי האשפה, בתפקוד תאורת הרחוב, בנזילות בצינור ראשי או במפגעים למיניהם שיש לפנות באופן מידי. עיר חכמה תדע, למשל, להדליק ולכבות תאורת רחוב לפי הצורך ובכך לחסוך באנרגיה. 

 

עיר חכמה והמכונית האוטונומית הם שני תחומים שונים אך בעלי נקודות השקה רבות שהחיבור ביניהן טומן בחובו בשורה אמתית לתושבים. מה אם, למשל, תוכל העירייה לקבוע וגם לשנות במהירות את נתיבי הכניסה והיציאה מהעיר ואליה, אילו רחובות ישמשו כציר תנועה לתוך העיר ואילו ליציאה ממנה. או לאילו מקומות חניה יש לנתב את המכוניות האוטונומיות וכדומה. אחד האתגרים הגדולים ביותר בהפיכת עיר לחכמה הוא החיבור הזה בינה לבין הנעשה בכבישיה בכלל ובחיבור למכונית האוטונומית בפרט.

 

מכונית א' לעיר ב' רות עבור

על המכונית האוטונומית לחלוק את המידע שהיא מקבלת מהסביבה ועל העיר לחלוק מידע עדכני מהשטח ובזמן אמת עם המכונית וזאת כדי למנוע פקקים חריפים, להימנע מכניסה לרחובות סגורים וכדומה, מידע שכבר היום מגיע בחלקו מאפליקציות הניווט השונות הקיימות. מערכת רמזורים חכמה היא צעד ראשון והכרחי בעיר שרוצה להתקדם אל עבר עתיד חכם. שינוי בזמני האדום בצומת אחד בלבד בעיר, יש ביכולתו לשחרר פקק שמתחיל כמה צמתים לפניו. מכונית אוטונומית שתקבל דאטה בזמן אמת משלל המצלמות והחיישנים שיפוזרו ברחבי העיר, תוכל למצוא את המסלול הפנוי והמהיר ביותר עוד לפני צאתה לדרך ולשנותו תוך כדי תנועה.

יהיה זה אתגר גדול לגרום ליצרניות הרכב מחד ולעיריות מאידך לשתף אלה עם אלה מידע, והדרך המשפטית בתחום הזה עוד ארוכה ומעניינת. אבל קיים כאן אינטרס משותף ברור, חזון ולא מעט דרכים ופורמטים לפתרון הנקודה הזו, למשל, שהבעלים של כלי הרכב המסתובבים בעיר תהיה למעשה העירייה עצמה. תארו לעצמכם ציי רכב שמוחזקים על ידי העירייה וכל מה שצריך לעשות בשביל לצאת לסיבוב על גלגלים הוא להזמין אוטו בלחיצת כפתור מהסלון והוא כבר יגיע ויחכה לטרמפיסט מתחת לבית. הרכב ייקח את הנוסע למקום חפצו בעיר וימשיך משם לנסיעה הבאה שלו.

 

 

 

 

הכול תלוי בתקשורת

תקשורת היא הרכיב המרכזי ואבן יסוד בבניית כל רמזור חכם בעיר, מכונית חכמה או בית חכם וכמובן הקשר והעברת האינפורמציה בין אלו. ללא תשתית תקשורת אמינה ויציבה לא יהיה ערך לעולמות הללו. כחלק מהאסטרטגיה להפוך לחברת התקשורת המובילה והחדשנית בישראל פועלת חברת פרטנר רבות בעולמות התקשורת הקווית והסלולרית מתוך ההבנה שמדובר בלב ליבם של החיים המחוברים כבר עכשיו ובוודאי בעתיד. פרטנר הקימה צוות מומחים בעולמות ה-IoT שמטרתו לסלול את הדרך לערים החכמות בפרט ולעולמות ה-IoT בכלל. במסגרת זו פועלת פרטנר בבניית יכולות הרשת ובמקביל בפיתוח המוצרים והכלים שיאפשרו לכל לקוחותיה להתקדם לעולמות ה-IoT גם עבור חברות עסקיות הנדרשות למערכות ניטור ובקרה וכן עבור גופים עירוניים וממשלתיים שיעשו שימוש בעולם ה-IoT כדי לשפר את רווחת התושבים ולשמור על ביטחונם.

 

במסגרת הכנת הרשת, בפברואר 2017 השיקה פרטנר את רשת IoT-Pro – תקשורת המתקיימת על גבי רשת הסלולר הקיימת ומאפשרת תמיכה טובה יותר בהתקנים חכמים, מתן עדיפות או דחיפות להתקן זה או אחר והורדת צריכת האנרגיה של ההתקנים. בימים אלה מסתיימת השלמת ליבת הרשת לעולם ה-IoT שמהווה את הבסיס לכל מה שדיברנו עליו עד כה ועוד. מדובר בהטמעת טכנולוגיות חדשות ומתקדמות כדי להיערך לקלוט את כל מיליוני החיישנים שיחוברו לרשת ברכב, אצל הולך הרגל או במנורת רחוב שתזהה תנועה ותידלק לפי הצורך.

 

פרטנר מוסרת כי "היכולת של הרשת של פרטנר לספק עדיפות להתקני IoT באופן אוטומטי במקרי קיצון של עומסים, כמו באירועים רבי משתתפים, וכן באירועים ביטחוניים בהם מתבצעות שיחות רבות במקביל, מעניקה לה יתרון מהותי. רשת ה-IoT Pro מאובטחת בתקנים מחמירים, ובכך קיים יתרון משמעותי נוסף עבור שימושים בתחומים רגישים, כמו ביטחון, תחבורה, בריאות, תעשייה, ערים חכמות ועוד. מערכת ניהול ההתקנים ברשת ה-IoT החדשה, תאפשר יכולות ניהול עצמאיות ומתקדמות ללקוחות ולשותפים".

 

בנוסף, פרטנר שותפה לתוכנית היזמות ״עיר חכמה בירושלים״ שיצאה לדרך בתחילת ינואר. לתוכנית נכנסים מיזמים בוורטיקלים הבאים: קישוריות, תחבורה, חניה, שירות לתושב ולתייר, אבטחה ושלום הציבור, פיתוח ושימור העיר והסביבה. במסגרת התכנית מיזמים יעבדו על עיצוב הפיילוט של הפרויקטים שלהם בירושלים.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.

ינון לוי

פיתוח עיסקי m2m/IOT, פרטנר תקשורת