8 פברואר 2018 | מערכת StartIsrael
בעתיד הנראה לעין – עמודי התאורה החכמים נכנסים לערים

חזון העיר החכמה, בה הכול מתקשר עם הכול, הוא לא דבר חדש, למעשה בסרטי הקולנוע כבר מזמן חשבו על הפלא. כניסתו של האינטרנט לחיינו הפכה הלכה למעשה את הפנטזיה ההוליוודית למציאות: מרכזי בקרה ששולטים על הרמזורים, מערכות ניקוז חכמות המאפשרות ניתוב של הביוב בגשמים ופריסה רחבה של מצלמות המאפשרת לראות בכל שעה כל פינה בעיר, כל אלה נחשבים כבר לחדשות של אתמול.

חזון העיר החכמה, בה הכול מתקשר עם הכול, הוא לא דבר חדש, למעשה בסרטי הקולנוע כבר מזמן חשבו על הפלא. כניסתו של האינטרנט לחיינו הפכה הלכה למעשה את הפנטזיה ההוליוודית למציאות: מרכזי בקרה ששולטים על הרמזורים, מערכות ניקוז חכמות המאפשרות ניתוב של הביוב בגשמים ופריסה רחבה של מצלמות המאפשרת לראות בכל שעה כל פינה בעיר, כל אלה נחשבים כבר לחדשות של אתמול.

 

בשנים האחרונות חזון העיר החכמה חוצה גבולות ומביא את הטכנולוגיה גם למקומות שמעולם לא ביקרה בהן. המילה האחרונה בתחום היא ללא צל של ספק עמודי התאורה החכמים. אם עד היום חשבנו שעמודי התאורה נועדו להחזיק את גופי התאורה המאירים את הדרכים והרחובות, זה הזמן לחשב מסלול מחדש. פיתוח של חברת מנוליקס מקבוצת YSB הופך את עמודי התאורה לתחנת ממסר של מידע ומאפשר להעביר ידע ולנהל אירועים ביטחוניים ישירות מעמוד התאורה. "תצורתם הבסיסית של גופי התאורה על העמודים מגיעות עם תאורת לד חסכונית ומערכת תקשורת המדווחת בזמן אמת לחדר הבקרה בעירייה ומאפשרות להתאים בקלות את עוצמת התאורה לתאורה הטבעית ולעומס בכביש, וכן לבצע מעקב אחר צריכת החשמל העירונית ולגרום לחיסכון כלכלי" אומר ישראל נחמן, מנהל הבקרה במנוליקס. "החיסכון מתבצע בשלושה מישורים: ניהול והדלקת התאורה רק כשנדרש, התראה על תקלות באופן נקודתי וחווי על פעילות חריגה וחיבור לשירותי "ענן" המאפשר קבלת מידע בזמן אמת ושליטה מרחוק". לדברים אלו יש משמעות רבה בהיבט כוח האדם הדרוש לתפעול מערכת של עיר גדולה. אם בעבר היו צריכים עשרות סיירים שיסעו ברחבי העיר ויבדקו את מצב תפקוד גופי התאורה, כיום מספיק מוקדן בחדר הבקרה העירוני ועובדי תחזוקה שיכולים להשתלט על אלפי עמודי תאורה, זאת בעזרת הטכנולוגיה שמאפשרת גישה מאובטחת לטכנאים מכל מקום ומכל אביזר תקשורת.

 

אולם, החיסכון הוא לא גולת הכותרת של הטכנולוגיה של מנוליקס. בחברה פיתחו פטנט חדשני שמאפשר להטעין רכבים ישירות מעמודי התאורה. נחמן מסביר "העולם כבר צועד לתקופה שבה רכבים יפעלו בעזרת חשמל, דבר שיחייב התקנת עמדות טעינה לרכבים, מתוך כך פיתחנו מערכת מתקדמת שמאפשרת להפוך כל עמוד תאורה לעמדת טעינה לרכב. הטכנולוגיה מבוססת על איגום משאבים ממספר עמודי תאורה, ומאפשרת הטענה של מספר רכבים במקביל באותו הרחוב מבלי להשקיע תקציבים ומפגעים בעבודות תשתית רחבות וייעודיות לכך".

 


קרדיט: חברת מנוליקס

 

אבל במנוליקס לא עצרו בעמדות הטעינה, וכעת מתקינים על על העמודים מרכיבים ייחודיים שמאפשרים להם לקחת חלק בביטחון העיר. "המטרה היא לאפשר לרשויות להתמודד עם סוגים רבים של תרחישים ולהגיב בזמן אמת לאירועים במרחב העירוני, על ידי הגדרת תרחישים מובנים מראש. כך לדוגמה מותקנות עליהם מערכות של מצלמות חכמות אשר מזהות בזמן אמת תנועה חשודה או התרחשות ומתעדים אותה. זאת במקביל לקיומם של מיקרופונים בעלי יכולת זיהוי קולות חריגים במרחב, כמו קולות ירי, שיכולים להפנות בזמן אמת את תשומת הלב של גופי הביטחון וההצלה". במנוליקס מסבירים כי מכיוון שהעמודים מחוברים לבסיס נתונים אחד, ניתן לשלב מידע לצורך קבלת החלטות בזמן אמת, בייחוד בנושאי ביטחון. כך למשל רעש שמזוהה מפנה את המצלמות העירוניות לתיעוד אזור ההתרחשות והמידע הוויזואלי מועבר לגורמים הרלוונטים. במקביל, בהתאם לתרחישים המוגדרים, מועבר המידע למערכת בקרת הרמזורים בכדי ליצור ציר הגעה מהיר ככל הנדרש לאזור האירוע.

 

בישראל יש כבר מספר ערים שבהן הוטמעו במרחבים העירוניים חלקים מהטכנולוגיות כגון אשדוד, להבים וחיפה, אך חלק ניכר מהטכנולוגיה נמצא רק בראשיתו. בהמשך ניתן יהיה להציב על העמודים פתרונות שונים ככל העולה על הדימיון ועל רצון העיר. במנוליקס מדברים כבר על כך שתפקודי העמודים מוגבלים רק על ידי הדמיון, כבר עכשיו באפשרותם להתקין על העמודים מסכים עם מידע לתושב, פרסומות ולהוסיף עוד מגוון רחב של שירותים, כך שהעמודים יהפוכו לנותני שירות נוספים בשירות העירוני ויהוו מכפיל כוח לרשויות. יתרה מכך, אנשי החברה מעוניינים לייצא את הטכנולוגיה לעולם ועתידים להציגה במהלך חודש פברואר בתערוכת החדשנות הבין־לאומית בהולנד.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.