14 מרץ 2018 | שחף שניר
אם יש לכם את המילה "חדשנות" בהגדרת התפקיד שלכם, עליכם להצטיין בשבירת דברים!

אם במקרה יש לכם את המילה "חדשנות" בהגדרת התפקיד שלכם, סביר להניח שזה אומר שני דברים: (1) לרוב האנשים אין מושג מה באמת אתם אמורים לעשות; (2) יש לכם DNA של "בנאים". אם אתם מפתחים מוצרים, שירותים, מודלים עסקיים או תהליכים, בסופו של דבר אתם פשוט אוהבים "לבנות" דברים חדשים, ובתקווה גם לייצר ערך לאורך הדרך.

אם במקרה יש לכם את המילה "חדשנות" בהגדרת התפקיד שלכם, סביר להניח שזה אומר שני דברים: (1) לרוב האנשים אין מושג מה באמת אתם אמורים לעשות; (2) יש לכם DNA של "בנאים". אם אתם מפתחים מוצרים, שירותים, מודלים עסקיים או תהליכים, בסופו של דבר אתם פשוט אוהבים "לבנות" דברים חדשים, ובתקווה גם לייצר ערך לאורך הדרך.

היכולת "לבנות" דברים חדשים היא מעין תנאי מקדים להיותכם חדשנים, אבל האמת, שלא מדברים עליה הרבה, היא שאם אתם מובילי חדשנות בארגונים, עליכם לשבור דברים אם ברצונכם לבנות דברים חדשים. הסיבה לפרדוקס הזה נעוצה באופן שבו ארגונים מעוצבים.

 

לבנות ולשבור

בפוסט קודם הדגמתי כיצד ארגונים מעוצבים כדי להבטיח תוצאות יציבות, צפויות וחוזרות על עצמן. ההגדרה הזו מזקקת עבורנו אמת פשוטה – אותו עיצוב שמאפשר לארגונים לפעול כמכונות משומנות גם הורג חדשנות, משום שחדשנות אינה יציבה, צפויה או חזרתית. העיצוב הארגוני מתבטא באופן שבו ארגונים מודדים הצלחה (וכישלון), מתכננים קדימה, מעריכים את העבר, בונים מבנים ארגוניים ועוד – כולם תומכים בתפעול החלק של הארגון אך הורגים את מאמצי החדשנות שלו במהלך הדרך.

 

אז מה מובילי חדשנות יכולים לעשות?!

אם ברצונכם להוביל חדשנות בסביבה ארגונית, עליכם להצטיין ב"שבירת" החומות שעומדות בדרככם. אלו חומות תפיסתיות, תרבותיות ולעיתים אף פיזיות. הנה רשימה של שלושה פרטים שקיבלו ציון גבוה ברשימה האישית שלי של "דברים לשבור":

 

1. לשבור את "חדרי ההדהוד" (echo chambers) המקצועיים שלכם

ארגונים בנויים באופן טבעי מסילואים (מגדלים) מקצועיים. לכל סילו יש את פרדיגמת החשיבה המאפיינת אותו, את השפה, את היכולות ואת החוקים היחודיים שלו. למרבה הצער סילואים סגורים מביאים אנשים להבנה השגויה שעליהם להוביל חדשנות עם אנשים "המדברים את שפתם" בתוך התחום המקצועי שלהם. זו כמובן טעות המייצרת "תאי הדהוד" מקצועיים (בוחן פתע: באיזו תדירות אתם מזמינים קולגות מיחדות אחרות למפגשים סיעור המוחות שלכם?).

 

מחקר שפורסם ע"י מגזין הארוורד ב 2017 ניתח 3.5 מיליון עובדים בארגונים בתהליכי רעיונאות שונים, ומצא שגיוון (diversity) האנשים שמייצרים רעיונות ביחד הוא אחד המשתנים המובילים המנבאים אפקטיביות של תהליכי רעיונאות. על מנת לשבור את תאי ההדהוד המקצועיים שלכם, חפשו גיוון בשותפים שלכם לחדשנות. בין אם זה גיוון במגדר, לאום, מוצא וכמובן – מקצועות, גיוון של נקודות מבט הינו מפתח להובלת חדשנות.

 

2. שברו את הגבולות המפרידים בניכם לאקו-סיסטם שלכם

"לא משנה מי אתה, רוב האנשים החכמים עובדים אצל מישהו אחר", החוק של ג'וי.

ארגונים בונים סביבם חומות מאז המהפכה התעשייתית, אז החלה המלחמה על ידע רוחני (IP) וכישרונות. מאז עברו קרוב למאתיים שנה, ועדיין אנו רואים שזהו העיצוב השכיח לרוב הארגונים. עם זאת, ניתן לראות בבירור איך החדשנות המסורתית התפתחה ליוזמה פתוחה יותר מאשר סגורה. את אותם צוותים של "מקצוענים נבחרים" העובדים במחשכים מחליפות מערכות פתוחות הבנויות על חוכמת המונים (פנימיות וחיצוניות לארגון), והמאבק על ידע רוחני מוחלף במהרה על ידי פלטפורמות שיתופיות ומודלים פתוחים של יצירה משותפת (co creation).

 

מוזר ככל שישמע, משאב החדשנות המשמעותי ביותר שיכול להיות לארגון נמצא מעבר לחומותיו – באקו-סיסטם המקיפה אותו. התחילו את תהליך החקירה שלכם אחר רעיונות ויכולות משלימות בקרב השותפים הטבעיים שלכם לחדשנות כגון סטארטאפים, קרנות הון סיכון, חוקרים מהאקדמיה, חברות משווקים מקבילים וכמובן אל תשכחו את הלקוחות שלכם. בהמשך לסעיף הקודם, שקלו את הטענה שחדשנות פתוחה היא בעצם עוד שלב על רצף הגיוון שאנחנו מחפשים – פתיחות לנקודות מבט נוספות על מרחבי הבעיה והפוטנציאל שלכם.

 

3. שברו את הקצב הארגוני

כפי שציינתי עד כה, ארגונים מעוצבים על ידי "לולאות" של פעילות צפויה וחזרתית. ה"קצב הארגוני" הזה נוצר על ידי שגרות כגון ישיבות שבועיות, דוחות רבעוניים, תכניות שנתיות וכדומה. אפשר לטעון שהקצב הזה הוא "קולו של התפעול היומיומי" – קול שלא משאיר מקום לחדשנות.

תנו לחדשנות שלכם קצב משלה – קצבי ומהיר יותר מהקצב הארגוני. ניסויים קצרי טווח (לעומת תכניות שנתיות), פרויקטי חדשנות מהירים בני 3-6 חודשים ומרתונים של חדשנות – כולן אסטרטגיות מעולות לשבירת הקצב הארגוני, חוסכות משאבים וזמן לעומת התהליכים הארגוניים ארוכי הטווח.

 

מוכנים? היכונו? רוץ!

אני יודע, אני יודע... אני לא הראשון לכתוב על הקשר החזק בין הרס ויצירה, אך נדמה לי שבכל הנוגע לחדשנות ארגונית החיבור בין השנים הפך מוחשי ואמיץ יותר מבעבר.

בפוסט הזה הצעתי כמה סעיפים שאני ממליץ לכם לשקול לשבור במסגרת מסע החדשנות שלכם בתוך הארגון שלכם, אך אל דאגה – יש עוד הרבה דברים לשבור בדרך. אם גם לגם יש דוגמאות של דברים שכדאי לשבור במסע החדשנות שלכם, אנא שתפו אותי. רשימת "הדברים לשבור" שלי תמיד מתעדכנת.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.