28 מרץ 2018 | רות סגל
מחוקי הרובוטיקה של אסימוב ועד האישה הטובה

אומרים שהמציאות עולה על כל דמיון וצודקים. וכשבמציאות אנו עדים להתפתחותן של טכנולוגיות חדשניות ועתידניות, היא יכולה אף להצית את הדמיון. שהרי מהי השתלת הזיכרון של דאגלס קווין מ'זיכרון גורלי' אם לא שימוש עתידני לטכנולוגיות הבינה המלאכותית?

האקר מחשבים אמיץ וחתיך פוגש את מורפיוס, האדם הראשון שהשתחרר מהמטריקס, הוא בוחר בכדור האדום ומגלה כי המציאות שהוא חי בה היא בכלל מציאות מדומה שנועדה לשלוט בגזע האנושי. המטריקס הוא אחד מהסרטים המצליחים ביותר שעלילתם נשענה על טכנולוגיות חדשניות מאותה תקופה ועשו רושם לא קטן על הוליווד, ועל כן הוא ראוי לפתוח כתבה שעוסקת בקשר שבין יצירות ספרות, קולנוע וטלוויזיה לחדשנות טכנולוגית, אך הוא רק אחד ממאות יצירות דומות שהינן חלק בלתי נפרד מהתרבות שלנו. אומרים שהמציאות עולה על כל דמיון וצודקים, וכשבמציאות אנו עדים להתפתחותן של טכנולוגיות חדשניות ועתידניות, היא יכולה אף להצית את הדמיון. שהרי מהי השתלת הזיכרון של דאגלס קווין מ'זיכרון גורלי' אם לא שימוש עתידני לטכנולוגיות הבינה המלאכותית?

 

 

אך לא צריך להסתכל אל עבר העתיד שכן יצירות רבות עוסקות בטכנולוגיות שכבר נמצאות אצלנו בשימוש אך הן מצליחות להוציא את השיח עליהן מהפורומים הסגורים של יזמים טכנולוגים ולהנגיש אותם לכלל הציבור. סייבר, בינה מלאכותית, בלוקצ'יין, האינטרנט של הדברים ואף ביג דאטה אינם רק חלק מעולמם של היזמים הטכנולוגים, הם חודרים לתרבות שלנו דרך יצירות ספרות, קולנוע וטלוויזיה.

דמיינו לדוגמה בית חולים שנמצא תחת מתקפת סייבר ונדרש לשלם כופר במטבעות ביטקוין. את התרחיש הזה כתבה שונדה ריינד לאחד מפרקי העונה האחרונה בסדרת בית החולים 'האנטומיה של גרי'.

 

 

 

 

גם אלישה פלוריק נאצלה להתמודד באחד מפרקי העונה השלישית של האישה הטובה עם סוגיית הביטקוין וביקשה מהבן שלה להסביר לה מה זה בכלל אומר. מרגיש לכם מוכר? כמה פעמים אתם ניסיתם להסביר למישהו מה זה בכלל אומר?

 

 

 

בשלב זה אתם בטח תוהים איך לא הזכרנו את סדרת הטלוויזיה 'מראה שחורה' שמציגה את הצד האפל של הקדמה הטכנולוגית או לפחות הפוטנציאל האפל שבהן, החל משבב המשותל במוחם של בני האדם ושומר את הזיכרונות שלהם, דרך האלמנה שמזמינה בובת כפיל של בעלה המנוח שמחקה אותו על בסיס אלגוריתם המעבד את כל המידע שקיים עליו ברשת או עולם שבו כולם נמדדים על פי קרדיט "חברתי"...

 

 

את החדשנות הטכנולוגית אפשר לפגוש גם בספרות כמו בסיפורו הקצר של בן לרנר The  Polish Rider שעוסק לא מעט בעולמות ה-Big Data ונפתח כשאמנית צעירה עולה על Uber. הסיפור המלא זמין לקריאה ולהאזנה באתר הניו-יורקר.

 

לעיתים יצירות אומנות לא מושפעות רק מטכנולוגיות קיימות אלא אף יכולות לסייע בקידום הטכנולוגיות. ז'ול ורן דמיין מחשבונים, מכוניות מונעות בדלק, מיזוג אוויר, צוללות וחלליות לפני תחילת המאה ה-18. אייזיק אסימוב ניסח את שלושת חוקי הרובוטיקה בספרו "אני, רובוט" שמיושמים היום בטכנולוגיות הבינה המלאכותית. 

 

גם אומת הסטארט-אפ מביאה לעולם יצירות שעוסקות בטכנולוגיות חדשניות ולא רק. אבי דומושביצקי הוא יזם משלנו, איש עסקים וסופר שעוסק בספריו לא רק בטכנולוגיות חדשניות אלא גם בעולמם של היזמים והמשקיעים. דומושביצקי שמכיר את עולם ההיי-טק האמיתי וחי אותו לאורך שנים רבות מעביר את החוויות שלו אל תוך ספריו ומאפשר לקוראים לא רק לצלול לתוך עלילות מתח מרתקות אלא להכיר את המורכבות הקיימת ביחסים בין יזמים ומשקיעים. דומושביצקי התראיין בתוכנית האחרונה של "הייטק בפקקים". להאזנה לחצו כאן.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.