30 מרץ 2018 | יוסי דהן
הצד הפיננסי של היזמות הטכנולוגית (רובי סולימן – PWC)

שוחחתי עם סולימן על התפלגות ההשקעות של ההיי-טק בארץ, כיצד נגדיר הסכם השקעה טוב עבור היזמים או הסכם שותפים טוב בין היזמים, מהי חשיבותו של מבנה נכון לחברת סטארט-אפ, על הנפקת מובילאיי בה לקח חלק ועל המעורבות של חברת PWCבעולם המטבעות הווירטואליים.

רובי סולימן הוא מהדמויות הבולטות יותר של ההי-טק הישראלי מההיבט הפיננסי. הפעם פגשתי אותו כדי לדבר על ההיבט הכלכלי של היזמות הטכנולוגית.

 

סולימן סיים את לימודי משפטים וראיית חשבונות באוניברסיטת תל אביב לפני 21 שנה ומיד החל את דרכו המקצועית בחברת PWC, אחת מפירמות ראיית החשבון הגדולות בעולם. במהלך השנים העניק סולימן ליווי פיננסי למאות חברות היי-טק וכן היה מעורב בהנפקות בורסאיות וברכישות ומיזוגים של חלק מהחברות הבולטות בהיי-טק הישראלי. כיום, סולימן משמש במגוון תפקידים ב-PWC ישראל. הוא השותף, מנכ"ל חברת הייעוץ, ראש תחום ההיי-טק וחבר במועצת המנהלים.

 

שוחחתי עם סולימן על התפלגות ההשקעות של ההיי-טק בארץ, כיצד נגדיר הסכם השקעה טוב עבור היזמים או הסכם שותפים טוב בין היזמים, מהי חשיבותו של מבנה נכון לחברת סטארט-אפ, על הנפקת מובילאיי בה לקח חלק ועל המעורבות של חברת PWC בעולם המטבעות הווירטואליים.

 

מתוך הריאיון

"אני רוצה להגיד לך משהו על הכסף, על כמות הכסף הגדולה הזאת. ישנה קלישאה שאומרת שמגייסים כשאפשר. את הקלישאה הזאת כולם מכירים. חלקם מתייחסים אליה וחלקם לא מתייחסים אליה. ליזמים צריך להיות ברור: זה הדבר הכי נכון שיש. אין יותר נכון מהאמירה הזאת. כשיש אפשרות לגייס כסף – צריך לגייס אותו. לא לחכות. אני לא נביא זעם ואני לא צופה איזשהו משבר אבל במחזוריות של הטבע והכלכלה – משברים קורים. בדרך כלל כל עשר שנים. לצורך העניין, מי שרוצה לחשב אז המשבר האחרון היה ב-2008, אז זה קצת מפחיד. עכשיו, אין חוקים בדבר הזה, יכול להיות שזה יקרה בעוד חודשיים ויכול להיות שזה יקרה בעוד שנתיים-שלוש, אבל איזשהו משבר, איזשהו "עמק" יגיע בסופו של דבר. ובאמת אני אחד האנשים הכי אופטימים בתעשיה הזאת. ואני חושב שיש לנו תעשייה מדהימה שמושכת משקיעים מכל מקום, אבל כאשר ישנו משבר כולם עוצרים. והדבר הראשון שעוצרים הוא את הדברים שהם מחוץ למדינה שלך, מחוץ לאיפה שה-Corporateשלך יושב, אלה הדברים הראשונים שנעצרים. אז לצורך העניין אנחנו במדינה שרוב הכסף מגיע מארה"ב. חלקו מגיע היום גם ממקומות אחרים, מסין ואפילו מאירופה, אבל עדיין – כאשר אפשר צריך לגייס. ויש היום הרבה כסף. ויזמים שעומדים בפני ההזדמנות הזאת ומתחבטים בשאלה אם עכשיו כדאי... והוולידציה נכונה והוולידציה לא נכונה... אז אם זה נותן להם חומר למחשבה – אז שיחשבו שוב: כשאפשר מגייסים."

(רובי סולימן על מתי נכון לגייס השקעה.)

 

לראיון המלא עם רובי באתר הפודקאסט "יזמות או למות".

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.