24 אפריל 2018 | מערכת
בעל עסק גדול? על חשיבות המנמר בארגון

CIO אחראי על אסטרטגיית המחשוב של העסק ונמצא בצומת קריטי בכל הנוגע להתוויית מדיניות מחשוב. איך זה קשור למחזור העסקי ומה תחומי אחריותו? הנה כל הפרטים

CIO אחראי על אסטרטגיית המחשוב של העסק ונמצא בצומת קריטי בכל הנוגע להתוויית מדיניות מחשוב. איך זה קשור למחזור העסקי ומה תחומי אחריותו? הנה כל הפרטים.

 

מספר העסקים הפעילים בישראל בסוף שנת 2016 עמד על 560 אלף. באותה שנה נפתחו כ-55 אלף עסקים אך נסגרו 43.5 אלף מהם, כך שהתוספת למשק עמדה על כ-11.8 אלף עסקים פעילים בלבד. עם זאת, מעניין יותר לראות את החלוקה בין עסקים קטנים ובינוניים: העסקים הגדולים נמצאים במיעוט אך הם מעסיקים את רוב העובדים ואחראיים על הנתח העיקרי במחזור.

 

לפי הערכות, במשק הישראלי פועלים כ-460 אלף עסקים קטנים ובינוניים שמייצרים כ-49% מהתוצר העסקי. כל השאר מגיע מפעילותם של ארגונים גדולים והם גם אלו שמעסיקים קרוב ל-31% מכוח העבודה. המחזור של העסקים הגדולים עמד בשנת 2012 למשל על 780 מיליארד שקל ומרבית המועסקים בישראל מרוכזים בעסקים שבהם עד 9 עובדים ובארגונים שבהם למעלה מ-250 מועסקים.

 

מהנתונים לעיל אפשר להבין מדוע בעלי עסקים גדולים צריכים להישאר עם אצבע על הדופק. עליהם להכיר בתחרות שנשקפת להם מצד עסקים קטנים ובינוניים, ומנגד באחריות שלהם כלפי ציבור העובדים והמועסקים. בנוסף, בעלי ארגונים גדולים חייבים להביא בחשבון את העניין הטכנולוגי ולהעסיק מנהל מערכות מידע.

 

תפקידו של המנמר

מנהל מערכות מידע, שמכונה גם "מנהל מערכות מידע ראשי" - מנמ"ר או CIO (Chief Information Officer) אחראי על אסטרטגיית המחשוב של העסק. הוא אמור לעצב את אסטרטגיית המחשוב כך שתתמוך בפעילות הארגון, תשתלב במערכות המידע ותייעל את תקשורת הנתונים. היות וברור לכל בעל עסק גדול שקשה עד בלתי אפשרי להסתדר כיום בלי ניהול יעיל של מערכות מידע מקוונות, אין מקום לפקפק בחשיבותו של המנמר.

 

מנמר הוא לרוב חבר הנהלה בכיר, ומתוקף תפקידו הוא מדווח ישירות למנכ"ל ולבעלים. אחריותו כוללת את הנושא של מתן שירותי טכנולוגיית מידע למשתמשים במערכות של הארגון, את תהליכי הפיתוח, ההקמה והתחזוקה של מערכות התשתית והיישומים ואת ניהול העובדים והספקים. נוסף על כך, הוא אחראי על עבודה מול קולגות במחלקות המחשוב של הארגון ועל השגת יעדים שנקבעים על ידי ההנהלה במסגרות תקציב וזמן.

 

כיצד משפיע המנמר על שורת הרווח וההפסד?

תחומי האחריות של מנמר/CIO משפיעים ישירות על יציבות העסק. הוא אחראי על כתיבת מסמכי מדיניות חברה ולכן מתווה את האסטרטגיה שלה בטווח הארוך, כמו כן הוא כותב את הנהלים היום יומיים בנוגע לאבטחת מידע, יכולת התאוששות טכנולוגית מאסון וניהול מלאי, תוכנה וחומרה.

למעשה, מנהל מערכות מידע נמצא בצומת קריטי עבור הארגון המודרני. בעידן של חוסר יציבות ותחרות גלובאלית, רק ניהול נכון של מערכות המידע יכול לשמש עוגן עסקי עבור הארגון ולסייע לו לנווט את הספינה במרחב המקוון.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.