1 ינואר 2014 | טל גרינברג
מה לומדים מתחרות גם אם לא מנצחים בה

"סיימנו, הקהל מוחא כפיים, אבל בפנים אני מרגיש רע". מה לומדים מפיץ' לא מושלם

לאחרונה עברנו חבריי ואני חוויה מאוד משמעותית לסטארט-אפ שלנו, PayBox: השתתפנו בגמר תחרות סטארט-אפים שערכה חברת מאסטרקארד. רצינו מאוד להצליח: הפרס לסטארט-אפ המנצח עמד על 25 אלף דולר, מקום באקסלרטור של CitiBank וחברות למשך שנה ב-IATI, איגוד התעשיות המתקדמות.

 

התחרות הזאת התאימה למיזם שלנו מאוד. PayBox פונה בדיוק לנישה של עולם הפיננסים והתשלומים, כך שרצינו לבלוט בתחרות. מה פותר למעשה המיזם שלנו?

 

אתם ודאי מכירים את המצב שבו קבוצה של אנשים רוצה לאסוף כסף ולשלם ביחד. קחו לדוגמא איסוף כסף לקראת מסיבת רווקים/רווקות או כשרוצים לקנות כרטיסים להופעה ביחד, או אפילו סתם עבור אוכל ושתייה במפגש עם חברים. כל אלו דורשים לשלם ביחד, או לפחות לנהל את התשלום המשותף.

 

אבל כמה שלא מתאמצים, בסופו של דבר מישהו "נדפק" ומרגיש מתוסכל. לכן, לא פלא שתפקיד איסוף הכסף והתשלום הוא לא מהתפקידים הנחשקים ביותר בחבורה.

 

אמרנו לעצמנו שחייבת להיות דרך נוחה יותר לאסוף כסף ולשלם כקבוצה, דרך הוגנת שבה אף אחד לא "יידפק". זה מה שהביא אותנו לחשוב על PayBox - ארנק דיגיטלי ייעודי לקבוצות, שבו ניתן לפתוח קבוצת תשלום, להזמין משתתפים, לאסוף את הכסף לקופה הקבוצתית ולשלם כקבוצה בצורה הוגנת וחברתית.

 

בתמונה: הפיץ' בתחרות

 

במהלך השנה האחרונה, זכינו להכיר כמה גורמים בתעשיית התשלומים הישראלית, ביניהם את דניאל כהן, מנהל הפעילות של מאסטרקארד בישראל ואת אורנית שנער, מנהלת המאיץ של CitiBank בישראל.

 

במקרה יצא לנו לראות פרסומים שלהם ברשתות החברתיות (בעיקר בלינקדאין) על התחרות. עבורנו, מלבד הפרסים שהציעה התחרות, היתה כאן הזדמנות מצוינת לחשיפה מול הגורמים הבכירים ביותר בתעשיית התשלומים.

 

לתחרות כזו יש ערך משמעותי מאוד, בעיקר בהיבטי חשיפה, אבל מבחינת ההיערכות לקראתה, נדרשת השקעה רבה של זמן ואנרגיה בכדי להגיע מוכנים ברמה גבוהה. שאלנו את עצמנו האם נכון לנו, בעיצומו של תהליך פיתוח המוצר, להסיט את תשומת הלב לכיוון התכוננות לתחרות, בידיעה שזה ישפיע באופן ישיר על פיתוח המוצר.

 

החלטנו להתמודד. ההשתתפות בתחרות כזו שווה את המאמצים ואת הסטת תשומת הלב ויכולה בסופו של דבר לתרום לקידום המיזם. לאחר שליחת הטפסים נערך הסינון הראשוני, ושופטי התחרות בחרו בנו להיות אחד מעשרת המיזמים שיתמודדו בגמר.

 

גמר התחרות נערך באקסלרטור של Citi ברמת החייל. כל אחד מהפיינליסטים נדרש להעביר פיץ' של חמש דקות על המיזם, ובסוף כל הצגות המשתתפים מכריזים השופטים על הזוכה.

 

איך מתבלטים מתוך ערימת הטפסים

 

עוד בשלב הראשוני, חשבנו לעצמנו, איך טופס הרישום שלנו יבלוט מבין ערימת הטפסים שייבחנו על ידי השופטים? מלבד השדות הסטנדרטיים שממלאים בטופס הרישום, הבנו שכדי לבלוט עלינו לעשות קצת מעבר.

 

אנחנו נמצאים כעת בעיצומו של תהליך פיתוח המוצר, ובהיעדר מוצר עובד להציג היינו צריכים להעביר את מידת הרצינות שלנו, השאפתנות והמסירות בדרך שתתמצת בצורה ויזואלית את מה שרשמנו בשדות הטקסט הסטנדרטיים.

 

 

לכן דאגנו לערוך מחדש את דף הנחיתה של PayBox, ערכנו סרטון בן חמש דקות בו אנו מסבירים על המיזם והנפשות הפועלות בו ולבסוף יצרנו אינטראקציה אישית מול חלק מהשופטים, כך שכשיבחנו את טופס ההרשמה שלנו, השם PayBox יישמע להם מוכר.

 

אגב, יצירת אינטראקציה אישית היא שיטה יעילה גם למחפשי העבודה ושולחי קורות החיים. השיטה הזאת יכולה לשרת היטב גם את מי שמעוניין להגדיל את סיכויי ההגעה לראיון. אינטראקציה אישית מול הגורמים מציעי המשרה יכולה לקצר משמעותית את מיקום קורות החיים שלכם בערימת קורות החיים האינסופית.

 

כשהודיעו לנו שאכן עלינו לגמר התחרות ושעלינו להכין פיץ' של חמש דקות באנגלית, הבנו שיש לנו רק שלושה ימים לשפץ את המצגת, להכין פיץ' באנגלית ולעשות אין סוף חזרות לקראת האירוע.

 

אנגלית! אנגלית היא אחת מאבני היסוד החשובות בעולם הסטארט-אפים. כדאי ללטש את יכולות השמיעה, הכתיבה והדיבור באנגלית כי עם כל הפטריוטיות והחיבור לשפה העברית, בעולם הסטארט-אפים מחפשים לראות פוטנציאל גלובלי והשפה שמהווה את המכנה המשותף הגדול בענף הזה היא אנגלית.

 

פיץ' בשניים, בעל-פה, הלחץ גובר

 

במשך שלושה ימים ליטשנו את המצגת. רצינו להעביר מסר של חברתיות, פשטות והוגנות, כי זה הבסיס של PayBox, לקחת את עולם התשלומים ולחבר אותו לעולם החברתי. לכן המצגת לוותה בהרבה תמונות ומעט מאוד מלל, בחרנו לעצב אותה בקו צעיר ו"נקי" כאשר את התוכן ואת המסרים החלטנו להעביר בצורה סיפורית אשר תתמוך את שקפי המצגת.

 

בנינו סיפור מסגרת שיעביר את המסרים וילווה את התכנים הויזואליים, לתוכו יצקנו טקסט מדוקדק באנגלית והחלטנו שאת הפיץ' יעבירו שני אנשים.

 

המטרה שלנו היתה לזכור את הטקסט בעל פה, מילה במילה. רצינו להיצמד לטקסט ולמסרים ששתלנו בו, לשם כך ורק לגיבוי הדפסנו שני עותקים של הטקסט, אם במקרה נשכח ונצטרך גלגל הצלה.

 

יום התחרות הגיע. עד שעת התחרות הספקנו לערוך כמה חזרות, לאכול משהו בצורה חפוזה, לעלות על "מדים" (חולצות שאיכשהו הספקנו להוציא בתוך לחץ הזמנים) ולהגיע לאקסלרטור.

 

לאט לאט ראינו איך המתחם מתמלא בדמויות מפתח מעולם התשלומים הישראלי והעולמי והרגשנו את מפלס הלחץ מתחיל לעלות.

 

האירוע נפתח, הסטארט-אפים השונים עולים אחד אחד ואני עסוק כל הזמן בלשנן את הטקסט לקראת התור שלנו. והתור שלנו אכן הגיע, עלינו לבמה, הצגנו את עצמנו והתחלנו, שנינו, להעביר את הפיץ'. שנינו שכחנו חלקים מהטקסט שכל כך התאמצנו לזכור. שנינו לטשנו עיניים בדף העזר ולשנינו לקח זמן עד שעינינו פגשו את המקום הנכון בדף העזר. מאותו הרגע, שנינו כמעט ולא הרמנו את העיניים מהדף חזרה לקהל.

 

מה למדנו מהפיץ' 

 

סיימנו, הקהל מוחא כפיים, אבל בפנים אני מרגיש רע. לא סיפקנו את הסחורה שעבדנו עליה כל כך קשה. אפשר להאשים את הלחץ וההתרגשות, אבל כשניתחנו בדיעבד את האירוע הגענו לכמה תובנות:

 

1. תמכרו

 

בפיץ', ובטח בתחרות בה צריך להציג פיץ', צריך להתמקד בלמכור את המוצר. כשיש הרבה מידע שרוצים להכניס להצגה ומעט זמן בו אפשר להציג, צריך להתמקד במכירת המוצר. המכירה צריכה להדגיש את כל נקודות החוזק של המוצר והצוות, ולהציג את האטרקטיביות של המוצר, של הצוות ושל הסטארט-אפ כולו.

 

2. תשאירו את הירידה לפרטים בחוץ

 

אל תתמקדו באלמנטים טכניים ובאלמנטים מסובכים להבנה ולהסברה, כי הקהל לא בטוח יבין אותם. התמקדות שכזו עלולה לפתוח מקום לשאלות שקשה לענות עליהן.

 

3. למה דווקא אתם?

 

תתמקדו בלהציג את ההסבר למה המוצר שלכם אטרקטיבי ולמה הצוות שלכם הוא הנכון למשימה. אם בסוף הפיץ' יאמינו במוצר שלכם ויאמינו שהצוות שלכם הוא הנכון להתגבר על הקשיים הרבים שיקומו בהמשך, עשיתם את שלכם.

 

4. המחיר של מצגת נקייה

 

ספרו את הסיפור בצורה חופשית. אנחנו בחרנו לבנות מצגת "נקייה", עם מעט מאוד טקסט. אם אתם בוחרים לעשות כך, קחו בחשבון את ההשלכה הישירה מכך: עליכם ללוות את המצגת בהרבה מלל כאשר אין כמעט נקודות אחיזה בשקפים. כלומר, בשקפים כמעט ואין נתונים שדרכם אפשר להתחבר בחזרה לפיץ'. עליכם לזכור את סיפור המסגרת הכללי ולדעת לספר אותו.

 

ברגע שלומדים טקסט בעל-פה, אז במקרה הטוב באמת תצליחו להעביר את המסר שלכם בצורה מוצלחת. אבל במקרה הרע, אם שכחתם מילה או משפט, הסיכוי לשחזר את המשך הטקסט קטן משמעותית. מכאן, הדרך לדף העזר ולאובדן קשר העין עם הקהל מהירה מאוד.

 

זכרו שברגע שאתם מדברים בשפה זרה עליכם להיות חדים יותר, כי הגמישות ויכולת התמרון שלכם קטנה מאשר בשפת האם. במקרה כזה אני חושב שמומלץ לדעת לספר את הסיפור בצורה חופשית גם אם העברת המסרים תתבצע באופן פחות חד ומלוטש.

 

לסיכום, ההשתתפות בתחרות היתה חוויה מצוינת שעדיין מניבה לנו פירות, גם מבלי לזכות. נחשפנו לבכירי תעשיית התשלומים, שמענו ולמדנו מסטארט-אפים שונים ומעניינים, וכמובן שלמדנו מהניסיון. להבא, נתכונן קצת אחרת.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.