14 מאי 2018 | אורן בצלאלי
להוציא את ה״מכונה״ מהמכונית

השילוב של חוויית הבינה המלאכותית עם ה-IoT, אותה מכירים כולם מיישומי בית חכם ואפילו משימושים שונים בסמארטפונים, מתחיל ׳לזלוג׳ לעולם הרכבים המקושרים. לפניכם מבט קדימה לעבר עתיד בו מכוניות תהינה הרבה מעבר לאמצעי להעברת נוסעים ממקום למקום.

השילוב של חוויית הבינה המלאכותית עם ה-IoT, אותה מכירים כולם מיישומי בית חכם ואפילו משימושים שונים בסמארטפונים, מתחיל ׳לזלוג׳ לעולם הרכבים המקושרים. לפניכם מבט קדימה לעבר עתיד בו מכוניות תהינה הרבה מעבר לאמצעי להעברת נוסעים ממקום למקום. 

 

והנה נתון שאתם כנראה מעדיפים להדחיק: האם ידעתם שמרביתכם מבלים מעל 14% מזמן הערות שלכם כשאתם ישובים בתוך מכונית? (על פי מחקר טרי של Arbitron/Edison Media Group). וחשבתם מה אתם עושים באין-ספור השעות בהן אתם בוהים במראות, מעבירים תחנות ברדיו, או בוחנים את הנהג שלצדכם שמנצל את הזמן לגילוח חפוז או הצעירה מקדימה שהחליטה שזה הזמן להשלים את איפור הבוקר? כשמסתכלים על התמונה הרחבה, מעבר לכביש הפקוק, נראה שהעתיד מבטיח יותר. עם מילים טרנדיות דוגמת IoT, מציאות רבודה, מציאות מדומה וכמובן מכוניות מקושרות או אוטונומיות, נראה שבפני אלה שנאלצים לבלות במכוניות חלק נכבד מזמנם, צפויים ימים ורודים יותר ומשעממים פחות.

 

כיום, הצרכן הממוצע מקושר (מחובר לרשתות התקשורת השונות) בשלושה מיקומים: בבית, במשרד ובשלל המקומות בהם הוא מבלה את שאר זמנו ובהם בבית הקפה השכונתי, שם כבר הבינו שכדי לשמור על הלקוחות הקבועים שווה לספק להם אינטרנט חופשי ומקום להנחת הלפטופ. אבל, במציאות בה החברות המסחריות, ביניהן ענקיות תעשיית האוטו-טק, עוברות משלבי הניסוי לתוכניות עבודה ב׳שטח׳, ככל שמדובר ב׳מכוניות מקושרות׳, נראה שהתחום הולך לדחוק את בתי הקפה למקום הרביעי ברשימה...

 

ההתמזגות של נתונים ומידע, תכנון ומערכות כמו גם כניסה לתמונה של חידושים והתקדמות בתחומי הטלמטיקה, החיישנים, הענן וכמובן בתחום מערכות האינפוטיימנט, משנים אט אט ובבטחה את תעשיית הרכב המסורתית ומעצבים עתיד בו המכוניות יהיו פתוחות בהרבה לאימוץ ולקליטה והטמעה של פתרונות טכנולוגיים רבים יותר מקצה לקצה, שיספקו דרכים חדשות יותר לחבר את חוויות הבית, המשרד והשהייה בכלי הרכב.

 

כיום פעילות בישראל כ-150 חברות הזנק שמקדישות ימים כלילות לתחום הרכב ולהנעתו קדימה, וחברות הענק נוהרות לכאן בהמוניהן: מרכז פיתוח טכנולוגיות מתקדמות הוקם על ידי ג'נרל מוטורס בהרצליה, חברת השבבים NXP כבר כאן, יונדאי מוטורס שלחה נציגים, ובין אלה שכבר השקיעו בטכנולוגיית רכב ישראלית אפשר למצוא שמות דוגמת טויוטה וכמובן את HARMAN (שמשתייכת כיום לסמסונג אלקטרוניקס) שרכשה ושילבה עמוק בפעילותה בישראלאת iOnRoad , מתחום ההתרעות בדרך והבטיחות בדרכים,Red Bend שמאפשרת לחבר את המכוניות של היום לענן וחברת הסייבר לרכב TowerSec. 

 

החוויה האולטימטיבית

חברת הייעוץ PWC העריכה לא מכבר שהיקף הרכישות, המיזוגים וההשקעות של תעשיית הרכב במהלך 2017 יהיה כ-57 מיליארד דולר, פי שלוש בערך מהיקפו לפני חמש שנים, ומבט מסביב מגלה שתעשיית הרכב משתנה לנו מול העיניים – ובמהירות הולכת וגוברת. המכוניות בהן אנו נוהגים משתנות וכך גם הדרכים בהן אנו נעים ממקום למקום. נכון, לעתים ההתרגשות הראשונית מהחידושים קצת מתעמעמת בגלל אי-הוודאות והחשש מהתנסות של 'דברים חדשים'. כך לדוגמה ההתמקדות בחוויית המשתמש (UX) מניעה כיום מהלכים עמוקים בדרך בה עלינו להסתכל מעתה על המכוניות המקושרות של העתיד הקרוב. למעשה UXמגדיר כיום את האסטרטגיה של כל החברות שנמצאות או רוצות להיכנס לתחום הרכב המקושר. ליצרני הרכב כבר ברור כי זירת הקרב אינה זו העוסקת בחדשנות מכנית. בתכל'ס, כלי הרכב לא ממש השתנו בבסיסם בשנים האחרונות. כדי ליצור חדשנות אמיתית, ולהיכנס בהצלחה לעידן סגנון החיים הדיגיטלי, על היצרנים לחתור להבנה אמתית של המשתמשים, הנהגים או הנוסעים במכוניות שלהם ובאמת ובתמים לנסות ולחשוב כיצד הם יכולים לא רק לשנע את הלקוחות ממקום למקום, אלא גם כיצד לתת להם ערך מוסף תוך כדי. העניין המרכזי צריך להתמקד בדרכים לבניה של מוצר שהוא פחות 'מכונה' וראייה של מכונית כ'בן לוויה' של המשתמשים בה.

האבולוציה בכיוון הזה דורשת כבר היום שיתוף פעולה מלא בין אלה שמבינים את צורכי המשתמשים לבין אלה שיותר ממוקדים בטכנולוגיה פר סה. ביחד הם אלה שיבנו את מכוניות העתיד.

 

 

נתונים בכיסא הנהג

המכוניות הופכות יותר ויותר לצומת מרכזית של נתונים. הן הולכות ונעשות מקושרות יותר, וברקע התופעה מגובה בטכנולוגיות IoT חכמות. מספר כלי הרכב שיש בהם תקשורת מובנית, החוצה אל העולם הרחב ופנימה, הולך וגדל בקצב מהיר ומחקרים מראים שב-2025 כל הרכבים החדשים שייוצרו יאפשרו התחברות ישירה לרשת. במידה מסוימת, מה שקורה בתעשיית הרכב הוא חלק מאותה מהפיכה עולמית שמונעת מהרצון של כולנו להישאר 'מחוברים' בכל מקום ובכל זמן. קישוריות היא כבר לא אופציה, אלא רכיב מרכזי בהפיכת המכונית לשלוחה ישירה של הנוהג או נוסע בה.

מעבר לכך, היצרנים גילו מהר מאוד כי ככל שמכניסים יותר תוכנה לכלי הרכב שעל הכבישים, איתור תקלות תוכנה ומניעתן בזמן הפכו לחלק חשוב ביותר בצרכים המידיים שלהם. מה קורה כיום כשיצרן המכונית שרכשתם לפני מספר חודשים רוצה להעביר למכונית שלכם עדכון תוכנה חשוב, או יותר מכך, התגלה צורך דחוף ומידי לסגור פרצת אבטחה שהתגלתה באחד מרכיבי התוכנה ברכב? אם פעם צריך היה להגיע למרכזי השירות של היצרנים, העידן של היום שונה: פתרון ה-OTA (Over-the-air programming) של HARMAN שמפותח בישראל, מאפשר כיום ל-8 יצרני רכב, דוגמת טסלה, קרייזלר, וג׳נרל מוטורס, לעדכן מרחוק את 25 מיליון המכוניות שנרכשו מהם, בעוד אלה ממשיכות לנוע על הכבישים. בשלבים הבאים, פתרונות ה-OTAיוכלו להציע לנוסעים ולנהגים בכלי רכב שירותים של ׳אחרי המכירה׳, ובכך לחזק את חוויית הלקוח ושביעות הרצון שלו... במובן הזה, מכונית מקושרת תוכל להיות מוצר ייחודי, ממש כמו בעליה, כשהיא מציעה לכל מי ששוהה בה סוג חוויה מעט שונה מזה של אחרים. מכונית מותאמת אישית.

כבר כיום יש ברכבים בין 70–100 מחשבים מסוגים שונים ועוד אין-ספור חיישנים שמחר גם ידברו האחד עם השני ועם הענן שבחוץ. המידע שייצרו החיישנים הללו הוא יקר ערך לא רק ליצרניות אלא לאין-ספור חברות מסחריות אחרות שירצו לדעת איך מתנהגים הצרכנים החדשים ומה אפשר להציע להם. מדוע שלא נאפשר, לדוגמה, לחברות ביטוח להבין האם הבן הצעיר שלך, שעכשיו עבר טסט, נוהג בטוח כך שהן תוכלנה להוזיל לך את הביטוח המאוד יקר לנהג צעיר? ומדוע, על בסיס חיישנים אחרים, לא נוכל לקבל הנחיה לגשת למוסך להחליף צמיגים לקראת החורף?

אם מכניסים למשוואה גם את העובדה שניתן לחבר למערכות החדשות, ובקלות רבה, יכולות אנליטיות מונעות טכנולוגיה של לימוד מכונה ולימוד עמוק, ניתן להבין שפוטנציאל החדשנות הוא אדיר ממדים וכי המרוויח העיקרי (מעבר ליצרנים וספקי השירותים) יהיה מי שישהה במכונית.

 

תוכנה היא החומרה החדשה

העולם שבו יש יצרני מכוניות הולך להשתנות, יצרני ה׳ברזלים׳ הופכים אט אט, אם ירצו או לא, לענקי תוכנה. פלטפורמות מבוססות תוכנה, שחלק מהן הן טכנולוגיות מבוססות בינה מלאכותית (AI), הופכות כל חלק במכונית המקושרת ליותר משמעותי וליותר שימושי.

 

כמות התוכנה ברכבים נמצאת במגמת עלייה כבר כמה שנים, בד בבד כמובן לצד עלייה בכמות הרכיבים האלקטרוניים מבוססי המחשב. רכבים מודרניים מכילים היום בין 50 ל-100 יחידות מחשוב ובקרה אלקטרוניותECU) ) שונות, שאחראיות על יותר ויותר פונקציות שבעבר היו נחלתם הבלעדית של ידיות, מוטות, שסתומים ומשאבות. עוצמת המחשוב הכוללת ברכבים מודרניים שקולה לכ-20 מחשבים ביתיים חזקים. כמו כן, כדי שהמחשבים האלה יעבדו בצורה מתואמת ומקושרת פרוסות ברכבים מספר רשתות תקשורת אשר מחוברות ביניהן, רובן מבוססות כבלים (יותר מ-2 ק"מ של כבלי תקשורת) וחלקן אפילו אלחוטיות. זאת ועוד: נהוג למדוד כמות תוכנה במדד הנקרא 'שורות קוד'. במטוס הקרב החדיש F-35 ישנם כ-25 מיליון שורות קוד ולעומת כל אלה, ברכב מודרני ישנם כ-100 מיליון שורות קוד וזה עוד לפני שהרכב הופך לאוטונומי, ועוד לפני שהוא שיתופי... ׳סתם׳ רכב מודרני. יותר מכך, כל ההערכות מצביעות על כך שבעוד פחות מעשור, כמות שורות הקוד ברכבים תגיע ל-200 ואפילו 300 מיליון שורות קוד.

 

במשוואה הזו יש שני מושגי יסוד חשובים: עיצוב ממוקד משתמש (UCD) ושיתוף פעולה.

ה-UCD מטרתו אחת: ליצור מוצרים ושירותים שייטיבו עם המשתמש ושיהיו קלים לביצוע טכנולוגי ומשתלמים ליצרן שלהם. בסוף היום הם כולם ישפרו את חייו של המשתמש הסופי. שיתוף הפעולה, או היצירה המשותפת, גם הם הכרחיים בעידן החדש. נכון שכל יצרן רוצה להיות ייחודי ולבדל עצמו מהשאר, אבל, רק חיבור כוחות יביא את המהפכה האמיתית בתחום האוטו-טק. חייבים את השותפויות ואת ההפריה ההדדית. חייבם בניית אקו-סיסטם שבתוכו יפעלו היצרנים, הספקים ונותני השירותים.

 

בדבר אחד כולם תמימי דעים: השנים הקרובות יהיו תקופה מלאה ביצירתיות. עם פרוץ הטרנד של העיסוק במכוניות המקושרות או האוטונומיות, עלו לא מעט שאלות לגבי זכות הקיום של ההמצאה שכבר שורדת 150 שנה, בלי שינוי דרמטי. אם מסתכלים על הקשר שבין האדם למכונית שלו, אפשר לראות שזהו קשר שקשה יהיה לנתק. מכונית מעניקה חופש תנועה, עצמאות ואם זה ׳נעשה נכון׳ - מכונית יכולה גם להיות מאוד בטוחה וידידותית לסביבה. אם התחזיות נכונות, ואין סיבה להאמין שלא, עד שנת 2050 יתגלגלו על פני כדור הארץ מעל 3 מיליארד כלי רכב, לעומת מיליארד אחד כיום... לא קשה להעריך, בהסתכל על הקורה כיום והשקעות הענק בתחום, כי העתיד מושך לכיוון מכוניות אוטונומיות מקושרות. הנהיגה, או הישיבה ברכבי העתיד יהיו בטוחים יותר ויעילים יותר. מצד שני, באזורים עירוניים צפופים בהחלט אפשרי שנחזה במעין ״תאי תנועה״ (mobility pods) אישיים שינווטו עצמאית, וכמובן שיהיה מקום גם להסעה ציבורית. בכל מקרה, אפשר לנחש שבמרבית המקרים הרכבים ׳ידברו׳ בצורה מאובטחת ואמינה עם רכבים אחרים, עם רמזורים, רשויות, ובהחלט ניתן יהיה לדבר אליהן ולתת להן הנחיות קוליות.

 

מצופה שמכוניות תהיה בעתיד הרבה מעבר לאמצעי להעברת נוסעים ממקום למקום. מכוניות יכולות להתפתח גם לכיוון של סביבת מחייה ועבודה ובמיוחד כשמדובר על מרחקים גדולים. מדוע לא להסיר חלק מהדאגות מראשו של הנהג וליהנות מהנסיעה? הרכבים האוטונומיים ישנו את הפרדיגמה של כיצד בני אדם מתפעלים את המכוניות שלהם ורבים מהם יהפכו מנהגים לנוסעים. טכנולוגיות דוגמת הדור החמישי של התקשורת הסלולרית -5G ו-AI , משחקות כיום תפקיד מפתח באבולוציה הזו. המכונית המקושרת, כבר היום, יוצרת מהשלב של ׳חיבור רכב עם IT׳... המכוניות הופכות לחלק מ-IoT, ומתחברות לתשתיות שכוללות בתים ומשרדים. הן תסייענה לכולנו לא רק לשלוט על מכשירים בתוך הבית, אלא גם יעלו את רף הבטיחות של הכבישים (על ידי תקשורת חכמה בין מכוניות) וייצרו בהדרגה מערכות תנועה חכמות בהרבה מאלה של היום, שיצמצמו משמעותית את הלחץ בכבישים שכולנו חווים.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.

אורן בצלאלי

מנכ״ל HARMAN ישראל

מאמרים נוספים