22 ינואר 2014 | מערכת StartIsrael
"ליל ההשקעות": איך זוכים בנתח מ-2 מיליארד דולר?

2.3 מיליארד דולר הושקעו בשנה האחרונה בסטארטאפים. איך משיגים נתח מזה?

סוד גלוי בקרב היזמים הישראלים הוא שבימים אלה קשה מאוד לגייס כסף. הקרנות אינן פותחות את שערן בהתלהבות, בוודאי שלא בשלב הסיד והסיבוב הראשון, שם המשחק בעולם הזה הוא "זהירות".

 

לצד הזהירות המתבקשת, ההשקעות בחברות סטארט-אפ ובמיזם חדשים הולכת וגוברת. אתמול פרסמה חברת IVC כי שנת 2013 היתה שנת שיא מבחינת גיוסי ההון של הסטארט-אפים הישראלים. יותר מ-600 חברות סטארט-אפ גייסו השנה החולפת 2.3 מיליארד דולר.

 

מגמה משמעותית שנרשמת בשנים האחרונות היא כניסת גורמי השקעה חדשים לסצנה הישראלית, לרבות גופים בינלאומיים דוגמת סמסונג, סיטי בנק, eBay ותאגידים עולמיים מובילים נוספים.

 

"למשקיע בינלאומי יש כמה יתרונות עבור יזמים, וביניהם קשר וקרבה לשווקי היעד של החברות", אומרת אסתר ברק-לנדס, מנכ"לית חממת Nielsen Innovate.

 

ברק-לנדס: "משקיע בינלאומי יכול לעזור בפתיחת דלתות אצל לקוחות היעד. בנוסף, משקיע בינלאומי חשוף למה שקורה בתעשיית הסטארטאפים במדינות אחרות, ובכך מסייע בניתוח התחרות והשוק".

 

לנדס היא חלק מצוות דוברים שיופיע ב"ליל ההשקעות", שייערך ב-27 בינואר באוניברסיטת תל-אביב. ערב ההשקעות, בדומה לקודמיו, ינסה לשפוך אור על אופציות ההשקעה והמגמות העדכניות שהיזמים הישראלים צריכים להכיר בבואם לחפש את ההשקעה הבאה.

 

"השקעה במיזם בשלב המוקדם שלו - שלב הרעיון ועד שלב היציאה לשוק - משקפת הבעת אמון מוחלטת ביזמים, ופחות ברעיון", אומר יוסי כרמון, מנכ"ל קרן ההשקעות והאינקובטור הטכנולוגי Selarator.

 

"ניתן לחשוב על זה כנישואין בין המשקיע ליזמים", מוסיף כרמון. "אנחנו נישאים, כי אנחנו מאמינים באמונה שלמה שהאדם לצידנו הוא האדם שיגרום אושר ועושר - וכך גם המשקיע. אם היזם ידע למלא אחר מספר גורמי מפתח החשובים למשקיע להבין, הוא יצלח את הדרך לליבו". 

 

דובר מעניין נוסף בערב ההשקעות יהיה שחר בר-דוד, שהקים בעבר את הרשת החברתית "מקושרים" וכיום עומד מאחורי "שרוטונים", חברת התוכן הנצפית ביותר ביוטיוב בישראל.

 

כמו כן, צפוי להתקיים פאנל בתחום הקניין הרוחני והבעייתיות שבהגנה על קניין רוחני בתחום ההיי-טק הידועה כל כך ליזמים בתחילת הדרך. בפאנל צפויים להשתתף עו"ד אהוד האוזמן ממשרד ריינהולד כהן ועו"ד נעמי אסיא, מחלוצות התחום בישראל.

 

עו"ד איל בר-צבי, אחד הדוברים בכנס, מסביר כי "לעתים היזמים מתמקדים יתר על המידה בנושאי שווי או אחוזי החזקה במיזם, מבלי להבין שעל חלק מהזכויות שלהם ניתן להגן בצורה די טובה גם בהחזקה נמוכה יותר, וכך מעכבים בעצם את פריצתו של המיזם".

 

בר-צבי: "כלפי כל גוף שמנהלים מולו משא ומתן צריך לדעת את המגבלות שלו ועד כמה ניתן למתוח אותן. יש מקרים בהם קרנות ההון-סיכון התייחסו אל החזקות היזם בצורה שפגעה ביזם – ואולי גם במיזם, וצריך להתכונן גם לאפשרות הזו". 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.