31 יולי 2013 | מערכת StartIsrael
מימון המונים: לבקש תרומה או השקעה?

מימון המונים הוא הטרנד החם של השנה האחרונה אבל בכדי להצליח לגייס את הסכום המבוקש כדאי להבין שהתורמים מבקשים תמורה לכספם

אחד הטרנדים החמים של השנה החולפת היה מימון ההמונים. שיטת ה-Crowd Funding היא שיטת מימון שבה יזמים מציגים את הפרויקטים שלהם באתרים פומביים ומבקשים תרומות קטנות יחסית בכדי להוציא את הפרויקט אל הפועל. יוזם הפרויקט מעלה לאתר המימון סרטון וטקסט שמציגים את עיקרי המיזם ומציג כמה תמריצים לעודד את הקהל לתרום.


השיטה זכתה להצלחה רבה ושני אתרי הדגל בתחום הם KickStarter ו-indiegogo האמריקאים. גם בארץ פועלים אתרי מימון המון וכיום פעילים שלושה מרכזיים – HeadStart , שדומה באופיו ל-Kickstarter האמריקאי, mimoona הנושא אופי יותר חברתי, ו-StartArt, שמקדם מיזמים בתחום האומנות.


האם אתרי מימון ההמונים מתאימים לסטארט-אפ? הדעות חלוקות. אתרי המימון זכו להצלחה ופרסום בעיקר בזכות הצלחה במימון עסקים קטנים ובינוניים ומיזמים אומנותיים. אך בעקבות ההצלחה של השיטה הוקמו בארה"ב אתרים שהעתיקו את מאפייני השיטה לתחום הסטארט-אפים. שני אתרים שכאלה הם CrowdFunder שמיועד במיוחד לחברות סטארט-אפ ולעסקים קטנים או חברתיים, ו-CircleUp שמבקש מהקהל לא להיות רק תורם, אלא משקיע-שותף.


אם החלטתם לנסות את טוב לבו של ההמון, השלב הראשון במימון המונים הוא הכנת הסבר משכנע לפרויקט שלכם. רוב הפרויקטים מכינים סרטון וידאו קצר (עד שתי דקות) כשמתחתיו הסבר מילולי המפרט לעומק את עיקרי המיזם. מכיוון שמרבית האנשים מקליקים תחילה על הסרטון הוא צריך להיות מושקע, רהוט ובעל חזות מקצועית.


חשיפת הפרויקט באתרי מימון ההמונים הוא רק השלב הראשון. השלב השני הוא הפצת הפרויקט כך שיגיע לכמה שיותר אנשים שיתרמו סכום כלשהו. מימון המונים עובד בדיוק לפי שמו – אתם פונים להמונים כדי שישתתפו בתשלום קטן. המשימה להגיע להמונים מוטלת עליכם, לא על עורכי אתרי המימון ולא על הרצון הטוב של השיתוף של חבריכם. אתם צריכים להתחיל לקדם את הפרויקט שלכם כמה שיותר.


כדי לעודד את הגולשים להשקיע כמה שקלים או דולרים דווקא בפרויקט שלכם נועדו התמריצים. זכרו שהגולש הממוצע כן מעוניין בתמורה לכספו, ולכן אל תסתפקו בהוקרת תודה על התרומה. תנו לתורמים שלכם משהו ממשי – הנחה על המוצר לכשיצא לשוק, את המוצר עצמו עבור תרומה גבוהה יותר וכדומה. התורמים מעוניינים בתמורה לכספם, לא רק בהשתתפות ערטילאית במיזם. ככל שתהיו יצירתיים בתחום התמריצים כך תשיגו יותר תורמים שגם עשויים להמשיך את הפצת הפרויקט שלכם הלאה.


לפני שמפרסמים את המיזם באתר מימון-המונים, כדאי לבחון את הפרויקטים שפורסמו באתר ואילו פרויקטים הצליחו לגייס את הסכומים שביקשו. בחנו את האופי של האתר כדי לאפיין את קהל הגולשים שלו ולראות האם הוא תואם לקהל היעד שלכם. בנוסף, כדאי לבחון את התנאים של כל אתר לגבי משך הפרסום המקסימלי לכל פרויקט והאם ניתן לפרסם את הפרויקט במקביל באתרים נוספים או שהאתר דורש בלעדיות.
 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.