9 מרץ 2014 | גיא פרמינגר
הסיכונים לקראת האקזיט: איך מצמצמים אותם?

כדי להשלים עסקת רכישה או הנפקה החברה צריכה לבוא מסודרות ונקייה. הכיצד?

יותר ויותר חברות ישראליות נמכרות או מונפקות. חוק הריכוזיות ותהליכים אחרים בשוק המקומי יביאו לגידול בכמות העסקאות שיבוצעו במהלך השנה הקרובה. אין ספק שעסקאות הן גורם חיובי שמניע את השוק ומוביל לצמיחה, אך חשוב לזכור כי מאחורי כל עסקה גדולה מן הסוג הזה, עומד תהליך ארוך ומסובך החשוף לסיכונים רבים לשני הצדדים. 

 

כאשר חברה עומדת בפני עסקה גדולה, בין אם מדובר במיזוג, ברכישה, בהנפקה או אפילו בהשקעת הון סיכון משמעותית, עליה להיות מוכנה היטב לכלל ההיבטים הקיימים בתהליך. למרות שנראה כי הדרך סלולה ברגע שסוכמו תנאי העסקה העקרוניים, אלה הם אינם פני הדברים בפועל.

 

נקודת התורפה העיקרית של העסקאות הגדולות היא משך הזמן שהן אורכות. הצד הרוכש מבצע בדיקת נאותות ברמת עומק כזו או אחרת ומוכנות הצד הנרכש לבדיקה זו מהווה מרכיב המשפיע על הימשכות העסקה.המומנטום של העסקה הוא אחד הגורמים החשובים ביותר, שכן ככל שחברה תגיע מוכנה יותר לתהליך, היא תגדיל את הסיכוי להשלמת העסקה ולכך שהצד הרוכש ימשיך להיות מעונין בה ולא יקפוץ להזדמנויות אחרות בשוק. כיצד אם כן על החברה להיערך  כראוי?

 

הכנת עובדי החברה

 

הכנה פנימית של החברה העומדת לקראת השלמתה של עסקה אינה קלה. על ההנהלה, במידה וחשפה בפני עובדיה כי היא עומדת בפני מכירה, להכין את העובדים, להפיג חששות לקראת המהלך והשלכותיו, וכן להסביר את כוונותיה. כמו כן, יש לתת מידע לעובדים בנוגע להנהלה אשר תנהיג את החברה לאחר העסקה (באשר להרכבה ולאופייה). הבהרה מוקדמת של הדברים עשויה להרגיע את העובדים, ולהסיר את תחושת חוסר הוודאות. הדבר אף ימנע עיסוק יתר בעסקה, ויאפשר את המשך פעילותה התקינה של החברה לכל אורך הדרך.

 

"סדר וניקיון"

 

עסקאות רבות נכשלות בשל חוסר ב"סדר וניקיון". הכוונה היא לכך שעל המסמכים המשמעותיים, הנתונים הפיננסיים וכיוצא בכך, להיות מסודרים, ברורים ומגובים, וכן עליהם להתאים לסטנדרטים בינלאומיים.

 

בנקאים ויועצים מתאימים

 

על החברה לשקול לשכור בנקאי השקעות אשר יסייעו לה לכל אורך התהליך. בנקאי ההשקעות עשויים להועיל במידה רבה בכל הנוגע למציאת רוכשים פוטנציאליים, ולשמש כמתווכי ביניים במשא ומתן בין הצדדים. ביכולתם של בנקאי השקעות מנוסים  גם לעורר תחרות, ובכך להעלות את גובה סכום העסקה.

 

בנוסף אליהם, ליווי של יועצים בעלי ידע וניסיון רב בעסקאות הוא הכרחי ולא ניתן להשלים עסקה בלעדיו. עורכי הדין ורואי החשבון המלווים את העסקה, הם פונקציה חשובה מאוד לשם הצלחת התהליך. חברה הבוחרת את היועצים המתאימים, בעלי הניסיון הרב ביותר בתחומה, מגדילה את סיכוייה להצליח בהשלמת העסקה. היועצים המנוסים, אשר חוו מספר רב של עסקאות, מכירים היטב את הסכנות ואת הסוגיות הייחודיות למצב ומיומנים בכך, יוכלו לסייע לחברה לנהל את התהליך באופן הנכון ביותר.

 

קניין רוחני

 

הקניין הרוחני הוא ליבה של החברה. על החברה לוודא כי כל המסמכים הקשורים לרישום הפטנט ומקום מושבו מסודרים, ומתאימים לתקנים.

 

התנהלות שוטפת תקינה

 

לקראת עסקה גדולה, הנהלת החברה מתרכזת כמעט אך ורק בעסקה, אולם בעת הזו חשוב שלא להזניח את הטיפול בהתנהלות היומיומית של החברה ושל עובדיה. על החברה להמשיך ולתפקד היטב, כפי שתפקדה עד לתחילת תהליך העסקה ואף יותר מכך, בכדי שלא לפגוע בתוצאות העסקיות שלה ולהידרדר עקב חוסר בתשומת לב של ההנהלה.

 

כשלים בהתנהלות היומיומית, עלולים לסכל גם הם את העסקה ולהעמיד את החברה במצב קשה. זאת משום שהרוכש הפוטנציאלי מבצע בדיקת נאותות של החברה בטרם השלמת העסקה, ובודק את ביצועי החברה בפועל בהשוואה לתחזיות החברה. במידה ויימצא פער, העסקה עלולה להיות בסכנה.

 

אם כן, קיימים גורמים רבים שבידיהם להביא להצלחת עסקה או לכישלונה. הקפדה על התנהלות נכונה, הכנה טובה וזיהוי הסיכונים יסייעו לשמור על מומנטום חיובי בעסקה, לזרז את השלמתה ולהגדיל את הסיכוי לסגור אותה בהצלחה

תגובות

1. זן מסטר | 11 מרץ 2014

לא מדויק

ברשימת הנושאים שיכולים להפיל עסקה כל נושא המסמכים וה-due diligence הוא במקום השלישי או הרביעי
יש חשיבות יתרה לאיך המו"מ מתבצע, שוויים בעסקה, ומו"מ בתום לב. 80% מהפעמים העסקאות נופלות בגלל משחקים כאלה או אחרים של הרוכש עם הנרכש וההיפך ואם אין אמון - לא עסקאות


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.