25 פברואר 2014 | מערכת
מהייטקיסט לסטארטאפיסט: איזו קריירה לבחור?

מה ההבדל בין חברת הייטק לסטארט-אפ ומה קורה לעובד במעבר בין הענפים?

אנשים רבים מתלבטים בתחילת ובמהלך דרכם המקצועית, בין בחירה בקריירת הייטקיסט בחברה יציבה ומוכרת, לבין פעילות כסטארטאפיסט בייזום פרויקטים חדשים. על מנת לקבל החלטה מושכלת חשוב להכיר את היתרונות והחסרונות של כל מסלול.

 

ההבדל בגודל ובניסיון

 

ההבדל העיקרי בין חברת הייטק לסטארטאפ מתבטא בגודלה של החברה. בעוד שחברות הייטק הן גדולות יחסית ומונות לרוב מאות עובדים, חברות סטארט-אפ הן קטנות יחסית ונעות בממוצע בין 50 עובדים בתחילת הדרך ועד ל- 200 עובדים בהמשך.

 

חשוב להבין כי גודל החברה משפיע רבות על אופי העובדה, השכר המוצע ואפשרויות פיתוח הקריירה.

 

בדרך כלל חברות היי-טק מציעות את התנאים הטובים יותר והן גם מהוות מצע טוב להתמקצעות, ללימוד עבודה בצוות ולהכרת שיטות עבודה נכונות.

 

יחד עם זאת,  עובד היי-טק הוא בורג במערכת משומנת וזוכה להכיר רק היבט מסוים בחברה בה הוא מתפתח. מאידך, עבודה בחברת סטארט-אפ קטנה ואינטימית מאפשרת לעבוד לצד מנהלי החברה, להבין כיצד מיושם רעיון לכדי מוצר, ולמרות שהשכר לרוב פחות מתגמל קיים מימד חשוב של אחריות אישית גבוהה.

 

אפשרויות הקידום בחברות אלו מוגבלות יחסית, אך במידה שהן קיימות יהיה מסלול הקידום לעובדים מצליחים מהיר בהרבה.

 

יציבות כלכלית

 

באופן כללי, ענף ההיי-טק והסטארט-אפ לוקה ביציבות מוגבלת, ותדירות החלפת העבודות והקריירות בתחומים אלו גבוהה מאוד. ואולם, העבודה בחברת היי-טק עדיין מבטיחה יציבות גבוהה בהרבה עם שכר נאה בצידה, תנאים סוציאליים ואפשרויות קידום מגוונות בטווח הארוך.

 

מנגד, העבודה כסטארטאפיסט מגדילה את הסיכון וחוסר היציבות, ומפחיתה מתנאי העבודה המסופקים, אף שהמשכורות בתחום עשויות להיות נאות ולעיתים אף גבוהות יותר מחברות היי-טק, במיוחד עבור תפקידים התחלתיים.

 

כמו כן, עבודה בסטארט-אפ טומנת בחובה את ההבטחה להצלחה גדולה ולרווחים של סכומי עתק, עבור מי שמכוון להיות יזם ועצמאי ואינו חושש מלקיחת סיכונים.

 

תנאי עבודה

 

תנאי העבודה כוללים הרבה יותר מאשר משכורת, ומתייחסים גם להטבות שונות כמו בונוסים, חסכונות פנסיוניים, קופות גמל, חופשות ומתנות.

 

תנאים מיטביים מציעות בדרך כלל חברות הייטק הידועות בתנאי העבודה המקיפים שלהן, אשר כוללים בין היתר רכב חדש עם ליסינג פרטי מצי הרכבים של החברה.

 

לעומת זאת, בחברות סטארט-אפ לא בטוח שהעובד בהם יזכה לרכב, וייתכן שהוא יידרש להתנייד בעזרת תחבורה ציבורית, ברכבו שלו או באמצעות השכרת רכב. כמו כן, עבודה כשכיר בחברת היי-טק מבוצעת לרוב במקום אחד, ואילו העבודה כיזם סטארט-אפ כרוכה לא פעם בהתניידות מרובה ברחבי הארץ ואף בעולם, בין אם לפגישות עם מהנדסים, משקיעים, יזמים נוספים או עובדים בחברה.

 

עבודה ממוקדת או מקיפה

 

עבודה בחברת היי-טק גדולה ומסודרת כרוכה לרוב בהתמקצעות בתחום אחד וספציפי, אותו העובד אמור להכיר לעומק על מנת שיתנהל על הצד הטוב ביותר. גישה זו מאפשרת להעמיק ידיעות  בתחום ממוקד וכך לפתח מיומנויות חשובות בו.

 

מנגד, עבודה בחברת סטארט-אפ קטנה דורשת במקרים רבים להתנהל תחת מספר כובעים, וכל יוזמה או נכונות ליטול עוד תחומי אחריות מקודמת בברכה.

 

בחירה בהיי-טק מתאימה לאנשים שמעדיפים להתמקצע בתחום אחד, ואילו סטארט-אפ מתאים לאלה הרוצים להרחיב ידיעות, להבין את התמונה הכללית ולגוון את תחומי עיסוקם.

 

במי לבחור: היי-טק או סטארט-אפ?

 

הבחירה בין היי-טק לסטארט-אפ היא אישית, ותלויה באופיו של מבקש העבודה, רצונותיו ושאיפותיו. לכן, מי שמחפש אחר עבודה יציבה ומכניסה בשעות מסודרות, בעלת מסלול בטוח וידוע, אשר תספק לו מקצוע מבוקש ורזומה יוקרתי - יעדיף את מסלול ההיי-טק.

 

מנגד, מי שאוהב אתגרים, מוכן להשקיע את כל מרצו בעבודה סביב השעון, רוצה לגוון בעבודתו ומוכן לקחת סיכונים גם על חשבון יציבות וגובה ההכנסה – ימצא עניין בסטארטאפים.  

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.