17 מרץ 2014 | יובל מעוז
שרוטונים: האם נמצא האיזון בין תוכן שיווקי לוויראליות?

עם ערוץ של 200 אלף איש, שרוטונים הם אחד מגופי התקשורת החזקים בארץ


לאימרה הידועה ש"התוכן הוא המלך" מתווסף לאחרונה החידוד "הווידאו הוא המלך". חיזוק לכך הופיע השבוע כשפייסבוק הודיעה על הכנסת מודעות וידאו לפיד של המשתמשים. הסרטונים יתחילו לפעול אוטומטית ללא קול וייארכו 15 שניות בלבד.


עבור חברות ומותגים, סרטוני וידאו זוכים ליותר שיתופים ברשתות החברתיות מטקסטים ומקישורים. אך האפשרות לחשוף תכני וידאו שיווקיים לצרכנים אינה כה פשוטה. הצרכנים היום מתוחכמים ויודעים לזהות תוכן שיווקי כשהוא מופיע במסווה, ואם ניתנת להם האפשרות (כמו ביוטיוב) – הם בוחרים לדלג על הפרסומות.


לכן, תוכן שיווקי בווידאו הופך להיות מותאם יותר לעולם הצרכני של היום – עם גילוי נאות, אך לא כפרסומת טלוויזיונית קלאסית.


אחד הערוצים המצליחים ביותר ביוטיוב בישראל הוא של חברת הפקת התוכן "שרוטונים". לחברה יש יותר מ-190 אלף עוקבים בערוץ היוטיוב שלה, וקליפ בהפקתה – "גמבה סטייל", הוא הסרטון הנצפה ביותר בישראל עד היום עם יותר מ-32 מיליון צפיות.


"שרוטונים" הוקמה ב-2007. בעוד שהמודל העסקי הראשוני של החברה התבסס על שליחת תוכן הומוריסטי לסלולר, מ-2010 השתנה המודל וכיום הוא מתבסס על תוכן וידאו שיווקי.

 

שחר בר דוד, מנכ"ל ומייסד שרוטונים, החל את דרכו בשנת 2004 כשייסד את אתר מקושרים - הרשת החברתית הראשונה שהיתה בישראל. כיום עובדים ב"שרוטונים" 12 עובדים, ביניהם אנשי קריאייטיב, אנימטורים, מדבברים מקצועיים ואנשי סאונד.

 

מהיכן מגיעה מרבית התעבורה שלכם?

 

בר דוד: "התעבורה מגיעה בעיקר מיוטיוב, אבל אנחנו מאוד מקודמים אורגנית בגוגל. הפקנו למעלה מ-350 קטעים, כך שאנחנו מקודמים בעמודים הראשונים של גוגל וכמובן גם ביו-טיוב".

 

"אנחנו מחזיקים באחת המדיות העצמאיות הגדולות ביותר בישראל – ערוץ היוטיוב שלנו. בנוסף, יש לנו את הפלטפורמה החברתית, כשבעמוד הפייסבוק של שרוטונים יש כ-50 אלף אוהדים, ומספר דומה למורידי האפליקציה שלנו מהאפסטור".

 

"אנחנו הופכים היום לפלטפורמת תוכן שמייצרת תוכן וגם מארחת יוצרים. יש לנו מדור שנקרא 'שרוטונים מארחים' שבו אנחנו מארחים יוצרי רשת, כוכבי רשת וקומיקאים, שבו אנחנו מזמינים אותם לנסות לפתח מודל עסקי עבורם שהוא מעבר להפקת תוכן בשביל הכיף, אלא ליצור תוכן עם מודל עסקי מאחוריו". 

 

שחר בר דוד (צילום: אביב חופי)

 

מה המודל המסחרי לפיו אתם עובדים?

 

"יש כמה מודלים עסקיים. אנחנו מפתחים כלים של פרסום חכם, לא מסורתי, שמותאם לעידן של יוטיוב, של חוסר הסבלנות של הצופה.

 

"לדוגמא עשינו סרטון take-off על מאסטר-שף שבו התוכן השיווקי מופיע בפתיח ובסגיר של הסרטון. המפרסם, משק צוריאל, מוקם במקומות קבועים, ויצרנו תוכן שהגיע ל-100 אלף צפיות בתוך פחות משבועיים".

 

"כיום 90% מהתכנים שלנו הם עם לקוח. לפני שנתיים וחצי, כשהתחלנו עם הסרטונים עם תוכן מפרסמים, מעט לקוחות הבינו מה אנחנו רוצים וגם הצופים פחות אהבו את זה. אבל הצופים התבגרו והבינו שאם שרוטונים רוצה להמשיך להיות קיימת, היא צריכה לקוחות. גם אנחנו הבנו את האיזון הדרוש, בין התוכן לפרסום ואנחנו בקיאים יותר היום לגבי המינון הנכון".

 

"אנחנו יודעים היום יותר נתונים לגבי הצופים, בעקבות מחקרים שאנחנו עושים לגבי אחוזי הנטישה של הצופים, התפלגות גילאים וכדומה. אנחנו לומדים איך לבוא לקריאטיב, לכתיבה ולהפקה מתוך ההבנה הזאת".

 

 

האם קשה יותר לייצר תוכן ויראלי היום? האם משך הזמן של תוכן ויראלי התקצרה?

 

ניב פועל, מייסד סמנכ״ל הקריאייטיב ב"שרוטונים": "יש כמה קטגוריות בעולם התוכן הוויראלי. אם מדובר ב-take-off על יחידת תוכן, לדוגמא גנגנם סטייל, אז מיד כל הרשת מלאה בגרסאות משלה, בסאטירות וביוצרים שרוכבים על הגל. סוג כזה הוא לרוב קצר מועד וכמו שהוא צף ועולה, כך הוא גם דועך".

 

"אבל יש גם סוג אחר, יצירות שהן קאלט שלא תלויות בזמן, כמו Charlie bit my finger שזוכה למיליארדי צפיות".

 

"היום יש גם רוח גבית מהמדיה המסורתית, כמו התוכניות 'חי בלילה' ו'צינור לילה', שמחפשים את הר הגעש הבא שמתפוצץ ברשת".

 

אופי העבודה שלכם דורש לזהות כל הזמן טרנדים ברשת. איך נראה יום העבודה שלכם?

 

"אנחנו חיים את הרעש של הרשת. כל אחד מאיתנו מבלה בפיד, מחפש לדוג קטעים חמים, אנחנו חיים את זה ברמה האישית. זה מעניין וכיף. יש לנו קבוצת וואטסאפ של שרוטונים ושאנחנו שולחים אחד לשני דברים שאנחנו מוצאים".

 

"יש הפקות ופרויקטים, כשיש לקוח שיודע מה הוא רוצה לקבל מאיתנו, ויש כאלה שנותנים לנו להוביל, ליצור מערכונים. זה גם מה שאנחנו אומרים ללקוחות – הם יבחרו את המינונים של התוכן המסחרי".

 

מה יזמי סטארט-אפ מחפשים בסרטוני וידאו?

 

קרדיט: שרוטונים"סטארטאפיסטים ויזמים מגיעים לרוב עם רעיון מגובש שמסביר את האפליקציה שלהם. זה מעלה שאלה מה יותר נכון עבורם מבחינת ויראליות".

 

"מבחינת היזם, יש לו מוצר חדש והוא רוצה להסביר איך הוא עובד, אבל כשיוצרים סרטון הסבר, זה הופך למצגת פאואר-פוינט מגניבה. הלקוחות מבינים שהם צריכים לתקוף שני עולמות. האחד הוא תדמיתי, שמסביר מי אני ויותר מתאים לשימוש פנימי ולכנסים, והוא יהיה פחות ויראלי".

 

"הצד השני, הוא תוכן חופשי יותר. בוא נעשה סרטון מגניב, הפתרון מגיע מתוך הבנה שצריך לתקוף את שתי החזיתות".

 

קרדיט: שרוטונים

כמה זמן נמשך תהליך של יצירת סרטון?

 

"בערך חודש, מהבאת הרעיון ועד יישום. אנחנו עושים הכל in house. הלקוח מגיע עם צורך ומקבל פתרונות אפשריים".

 

"אנחנו מבינים את הצורך של הלקוח ויודעים לקחת את הלקוח ברמה התסריטית ועד הביצוע".

 

מה השאיפות שלכם?

 

"אנחנו רוצים לקחת את היכולות שלנו ואת ההבנה שלנו בהומור, וליצור סדרת טלוויזיה. אנחנו רוצים לקחת את העבודה מול לקוח והעולמות היצירתיים שלנו ולמצוא את הבמה בטלוויזיה, בלייט נייט". 

 

תגובות

1. חן | 18 מרץ 2014

גו שרוטונים גו שרוטונים גו !

יוצרים גאונים , עם תוכן מהמם !


2. שי | 18 מרץ 2014

חריפים

לא פרייארים החבר׳ה האלה


3. איציק | 18 מרץ 2014

אין עליהם !

תותחים !!!!


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.