7 מאי 2014 | הלית ליכטנזון
שותף לסטארט-אפ: האם אתה מחפש בכאילו או תקוע באמת?

לפעמים משקיעים יותר מדי אנרגיה בחיפוש שותפים כשהבעיה נמצאת בכלל במקום אחר

צוות מנצח הוא המפתח לסטארט-אפ מצליח. אבל איך מוצאים את השותפים המתאימים? תמיד נדמה שכל הטובים תפוסים, יקרים מדי או מעדיפים ללכת על רעיון מקורי שלהם.

 

למה בכל זאת יש כאלו שמוצאים את שותף החלומות ואחרים שבעיקר מחפשים? האם הכל מזל? מסתבר שלא. הנה שני סיפורי-מקרה על טעויות נפוצות שראיתי אצל עשרות יזמים.

 

טעות אובייקטיבית: תקוע בפירמידה

 

דני, יזם במדעי החיים, הגיע אלי עם שאלת מיליון הדולר: "איפה מוצאים שותף? אני מחפש כבר חצי שנה, שורף המון זמן ואנרגיה, ואין תוצאות. תני לי רעיונות: היכן עוד כדאי לי לחפש?"

 

בירור קצר עם דני העלה שהוא מסתובב באינספור אתרים, פורומים, ואירועי יזמות באוויר, בים ועל הבר. אבל שותף אין.

 

הבנתי שהוא לא זקוק לעוד אתרי הכרויות. הבעיה היא אחרת. התחלתי להריץ את איבחון הפירמידה. הקונספט הזה אומר שכדי להגיע לשותף החלומות אתה צריך לעבור תהליך חיפוש דמוי פירמידה. להתחיל עם בסיס רחב של לידים (leads), להתקדם עם חלק מהם, עד שאתה מגיע לצופצ'יק של הפירמידה עם שותף אחד מתאים.

 

כך לדוגמא, מתחילים ביצירת קשר עם 15 מועמדים, מתוכם מתקדמים לפגישה שנייה עם 5, ממשיכים עם שניים מתוכם, וסוגרים בסוף עם אחד.

 

איבחון הפירמידה של דני גילה שהיו לו הרבה מאוד דייטים ראשונים אבל עם אף אחד מהם הוא לא התקדם לפגישה שניה.

 

גילינו שהוא טעה באבחון הבעיה. השאלה היא לא איפה למצוא שותף, אלא איך לשכנע שותף פוטנציאלי שהוא פגש להצטרף.

 

הטעות הזאת עלתה לדני בהרבה זמן ,מאמצים ותסכול. הם התבזבזו על יצירת המון דייטים ראשונים, בלי תוצאות. כשאיבחנו את הבעיה האמיתית יכולנו לפתור אותה. הרכבנו פיץ' מנצח שירתום את שותף החלומות. דני מצא שותפה גם יפה, גם רופאה, וצועד איתה היום לסגירת מימון ממשקיע אסטרטגי.

 

מה עושים?

 

כשתהליך חיפוש השותף מתארך, בצע איבחון פירמידה ושאל שאלות אובייקטיביות לזיהוי הכשל בתהליך. בדוק:

 

כמה זמן אתה מחפש שותף?

 

כמה אנשים פגשת? מתוכם כמה רלבנטיים?

 

עם כמה התקדמת הלאה?

 

מתוך זה הסק האם חסרים לך מקורות לפגישת אנשים רלבנטיים, האם אתה פוגש אנשים עם פרופיל לא מתאים או האם אתה לא מצליח לשכנע שותפים מתאימים להצטרף.

 

 

טעות סובייקטיבית: מחפש "בכאילו"

 

אם אתה רווק בן 45 שמחפש זוגיות הרבה זמן, לפעמים יש לך בעיה אובייקטיבית. אתה כבר מחוץ למעגלי ההיכרויות הטבעיים - לימודים, טיול לדרום אמריקה, מסיבות טראנס בטבע. לפעמים הבעיה היא סובייקטיבית - אתה.

 

דרור, יזם אינטרנט, חיפש שותף במשך 8 חודשים וכבר עמד להתייאש. הבעיה הייתה שאם הוא יוותר על שותף הוא יצטרך כנראה לוותר גם על השקעה. "מי ישקיע בי בלי שותף", הוא אמר.

 

כששאלתי, "אם תשיג השקעה בלי שותף, מה תעשה?", התברר שהיה מוותר על שותף עכשיו. מכניס מישהו מאוחר יותר.

 

אבל דרור רצה לרצות שותף עכשיו כי זה מה שנהוג. נכון, כך כתוב בספרי היזמות ובצ'ק-ליסט של משקיעים. הוא לא מצא שותף כי הוא לא באמת חיפש. כשהבין שהוא בחיפוש מדומה, החליט לוותר על הזמן והאנרגיה שהוא משקיע בו. שינינו את הפוקוס שלו. מחיפוש מדומה עברנו לקידום אמיתי של ערך החברה בעזרת גיוס בורד (board) מייעץ רציני ופרילנסרים מקצוענים. הוא הצליח להגיע למכירות ראשונות ללא השקעה ולגייס בהמשך את אחד המנטורים המובילים כשותף.

 

מה עושים?

 

אם חיפוש השותף לא מתקדם, בדוק האם אתה מחפש "בכאילו". שאל את עצמך למה בעצם אתה צריך שותף? מה יהיה אם לא תמצא? מה ישתנה אם תמצא?

 

בדוק האם היה נחמד למצוא את השותף האידאלי, אבל כל עוד אין כזה עדיף לא להכניס מישהו שיתערב לך ביצירתיות, ישנה את החזון, יגביל את החופש, יהיה אסרטיבי מדי, יקח אחוזים ולא יתן תמורה, יתפוס מקום דומיננטי בפרונט או יתגלה כלא אמין.

 

אם יש לך חששות כאלו, יתכן שהם מפריעים למצוא שותף. כדאי להפסיק להשקיע משאבים בחיפוש מדומה ולהשקיע בפתירת החששות שחוסמים לך את הדרך.

 

מומלץ להיעזר במנטור, יועץ או חבר שיעזור להפריד בין בעיות אמיתיות לשריטות אישיות שלך ויסייע לצאת מהן. האם למשל אתה פוסל מועמדים מתאימים מסיבות ענייניות או כדי לא לאבד שליטה? איך הופכים מקונטרול פריק סוליסט למאוזן?

 

לסיכום, כמו שאומרת סבתא שלי יש הרבה דגים בים, אבל אין טעם לדוג בכח, אם אתה לא במצברוח.

 

לפעמים אנחנו שורפים הרבה זמן ואנרגיות בחיפוש דגים בירקון כשהבעיה היא בכלל בפיתיון, בכלי דיג לא נכון או בדיג רחום שלא באמת רוצה להוציא את הדג מהמקום. כשנדע לאתר היכן נתקע התהליך והאם הוא אמיתי או בכאילו, נוכל להתקדם. דיג מוצליח ומהנה.

תגובות

1. טיפוסי | 9 מאי 2014

ביזבוז זמן של כתבה.

חידשת לנו המון גברת - חיפוש שותף זה כמו חיפוש זוגיות?
לדעתי - ממש לא.

הטעות של רוב מחפשי שותפים בכלל לא נמצאת ב"שריטות אישיות" אלא בחוסר תכנון.


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.