11 יוני 2014 | גיא קצוביץ'
140 התווים שיכולים לשנות את חייך

סטטוס שהבוס קורא, ותמונות שעדיף להסתיר: אפשר לחשוף הרבה ברשת אבל כדאי לדייק בכתובת למי

פעם יכולתם לשפר את הרושם הראשוני שלכם באמצעות לחיצת יד חזקה או חליפה מכובדת ונאה. היום הדברים השתנו. כניסה לפרופיל הפייסבוק, הלינקדאין או הטוויטר שלכם יספקו עבור המעסיק העתידי, השותף העסקי הפוטנציאלי, או אפילו הדייט שלכם לערב, את כל המידע שהם צריכים עליכם.

 

כך למשל, בחור בשם טיילור פרסם בפייסבוק סטטוס בו הביע את שנאתו היוקדת לבוס שלו. הבעיה היא שטיילור שכח כי הוא והבוס שלו הם חברים בפייסבוק – והאחרון לא נשאר חייב, והגיב לטיילור על הסטטוס עצמו. הסוף, אגב, צפוי וידוע – טיילור לא נשאר במקום עבודתו.

(טיילור והסטטוס הזועם, מקור: אתר Lamebook.com)

 

וכך, גם הפרקטיקות משתנות. אם פעם היה מספיק עבורכם לערוך את הגדרות הפרטיות שלכם במדיה החברתית – כיום, ברור שזה לא מספיק. המדיניות החדשה היא פשוט "לחשוב לפני שמפרסמים" – ולהבין שברגע שהמידע עליכם מופיע ברשת, הוא נשאר שם לנצח.

 

כמו כן, אל תכתבו על אחרים דברים שלא הייתם רוצים שייכתבו עליכם, ואם אתם כבר מפרסמים משהו – חישבו לגביו באופן הבא: האם הייתם מוכנים שהפרסום יופיע בכותרת השער של "ידיעות אחרונות"? אם כן, כנראה שאתם בכיוון הנכון. אורכו של ציוץ בטוויטר הוא 140 תווים – אך אלה התווים שיכולים לשנות את חייכם.

 

כיום, אנשים רבים הנכנסים אל שוק העבודה, כשהם מודעים להזדמנויות ולסכנות הטמונות בערוצי המדיה החברתית. רבים מהם בוחרים שלא "להעלים" את הפרופילים שלהם או לשנות את הגדרות הפרטיות – אלא להיפך, לבצע פעולות פרו-אקטיביות, במודעות מלאה, לגבי מה הם מפרסמים (ולא מפרסמים) בערוצי המדיה החברתית שלהם, מתוך מודעות שהדבר יכול להשפיע בעתיד על מצבם התעסוקתי, או הרומנטי.

 

בתוך כך, רבים אחרים יכולים להעיד על מצבים בהם פרסומים לא רצויים פגעו בהם – ובמקרים רבים, אפילו הובילו לאובדן עבודה, או הזדמנויות אחרות. דוגמה נוספת לטיילור שלנו, היא רייצ'ל בארנט,– עובדת (לשעבר) בחברת החשמל בדטרויט, אשר בשנת 2013 התלוננה בפייסבוק על לקוחות שהגישו פניות ותלונות נגד הפסקת חשמל שהתקיימה באזור"... יש לנו 275 אלף לקוחות בלי חשמל. אנשים לבנים במחוז אוקלנד עצבניים עכשיו שדפקו אותם. אל תתקשרו אליי כשאתם מתנהגים כמו דבילים, כי אני אנתק לכם את הטלפון, חארות", כתבה. היא כמובן פוטרה בעקבות הסטטוס המדובר, שעורר גם לא מעט רעש ברשת.

 

(רייצ'ל בארנט, מקור: צילום מסך)

 

הרשתות החברתיות מהוות גם תחליף יותר ויותר רלוונטי לקורות החיים של פעם. בסקר אמריקאי שנערך ב-2012 בקרב מעסיקים, כמעט 30% מהנשאלים הודו כי הם בודקים את חשבונות הפייסבוק של המועמדים הפוטנציאליים לעבודה;שיעור דומה הודה כי הוא נוהג לחפש בגוגל אודות המועמדים, טרם הראיון. סקר נוסף שנערך בידי חברת המדיה Reppler – מעיד על שיעורים גבוהים אפילו יותר: 91% מתוך 300 מעסיקים בסקר ציינו כי הם משתמשים ברשתות החברתיות כדי לבדוק מועמדים לעבודה.

 

כך או כך, ברור שהעולם משתנה.

 

אז מה אפשר לעשות כדי לנהל את הפעילות שלכם במדיה החברתית טוב יותר, ב"עולם החדש" הזה? הנה כמה טיפים:

 

1. לזכור מי נמצא ברשימת החברים שלכם– אם אתם לא סומכים על עצמכם שלא תעלו מידע מביך בפייסבוק, פשוט אל תהיו חברים של הבוס שם. כאשר אתם מעלים כל מידע שהוא, חישבו מי מהחברים שלכם יכול לראות את זה.

 

2. לחשוב טוב לפני שמעלים תמונה– או מתייגים את עצמכם באחת. ספציפית, תמונות הן אמצעי מסוכן – כאלה מביכות או שערורייתיות עלולות להיהפך לויראליות במהירות.

 

3. חישבו – אל תעלו דברים שעלולים לפגוע בתדמית שלכם. וכמובן – דאגו להגדרות הפרטיות שלכם, גם בפרופיל, וגם בכל פרסום נפרד שאתם מעלים.

 

4. אל תאשרו בקשת חברות מכל אחד – וגם אם אתם מאשרים, וודאו מה אותו אדם יכול לראות עליכם – ושאלו את עצמכם אם אתם באמת רוצים לחשוף בפניו את כל זה.

 

5. דאגו להגדרות הפרטיות בפייסבוק שלכם – היכנסו ל-Settings בפייסבוק, ומשם ללשונית Privacy, בה תוכלו לשנות את הגדרות הפרטיות שלכם, ולהחליט למי יפורסם המידע שלכם, בין אם מדובר בסטטוסים, תמונות, תיוגים או פרסומים אחרים. הקדישו מספר דקות לעבור על הגדרות אלה – הן עשויות להציל אתכם מפיטורים, או לאבד את אהבת חייכם!

 

(לשונית הגדרת פרטיות, צילום מסך: פייסבוק)

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.