31 יולי 2013 | ארז אלבו, BMore
חמישה שלבים לכתיבת תוכנית עסקית רלוונטית

תוכנית עסקית לא חייבת להיות מסמך שזונחים בצד אלא כזה שמאתר את הבעיות והסיכונים טרם יתרחשו

 

"תוכניות עסקיות אף פעם לא מתממשות" – זו אחת הטענות הנפוצות נגד הצורך בכתיבת תוכנית עסקית בעת פתיחת עסק או גיוס מימון. המתנגדים לתוכנית עסקית טוענים שחבל על הדפים: החוברת מאבדת את הרלוונטיות שלה כמה ימים לאחר הדפסתה. האם העובדה שהמספרים שהופיעו בתוכנית לא התממשו מעידה על תוכנית עסקית גרועה או על כך שאין צורך לכתוב אותה?

 

תוכנית עסקית צריכה לכלול כמה דברים שישאירו אותה רלוונטית ושמישה לאורך זמן. לפניכם כמה עקרונות שיסייעו לתוכנית שלכם להיות כזו:

 

1. התייחסו לחזון העסקי:היכן אתם רואים את עצמכם בעוד חמש שנים? היכן יהיה העסק שלכם בעוד חמש שנים? החזון העסקי הוא פרק חשוב שלא תמיד מקבל ביטוי בתוכניות עסקיות. המטרה הראשית של העסק תישאר תמיד רלוונטית והיא גם הגורם שמחבר אותך, היזם, לתוכנית העסקית. ככל שהתשוקה וההתלהבות של היזם לפרויקט גדולות יותר – כך הסיכוי שיצליח לממש את מטרותיו יעלה.

 

2. מה עושה החברה ומה היתרון התחרותי שלה?המענה על השאלות הללו הוא הדבר הראשון שמעניין את כל מי שיקרא את התוכנית העסקית. כל עיכוב של הקורא בדרך לתשובות על כך יעורר חוסר סבלנות ויפגע בהעברת המסר של התוכנית העסקית. השיבו על השאלות הללו באופן קצר ובולט בתחילת התוכנית העסקית.

 

3. מהו המודל העסקי? שאלה אהובה על משקיעים היא "מהו המודל העסקי שלך?". כדי להשיב על השאלה הזו חשוב להכיר את המודלים העסקיים בתחום ולהחליט מי מהם הוא המתאים ביותר למיזם שלך. טיפ חשוב: פרסומות הן מודל עסקי חלש - מיזמים בודדים הצליחו תוך התבססות עליו בלבד.

 

4. ספרו על הצוות המוביל:המשקיע לא בוחן רק את השאלה מה עושה החברה אלא גם מי הם אנשי החברה. למעשה, אפשר לומר שהמימון מושקע בך ולא בעסק שלך. המשקיע מעוניין לדעת מי אתה, איזה כלים רכשת בדרך ולמה אתה חושב שדווקא אתה תצליח. גם בפרק זה בתוכנית העסקית מופיע מידע חשוב שלא צפוי להשתנות באופן ניכר ותכוף.

 

5. הכינו תוכנית פיננסית מודולרית: לרוב, המספרים שמופיעים בתוכנית העסקית אינם מתקרבים למציאות. הסיבות לכך מגוונות ובראשן העובדה שתוכנית עסקית נכתבת בשלבים הראשוניים ביותר של המיזם. בשלבים אלה קשה להעריך את מידת האפקטיביות של השיווק ובהתאם, קשה להעריך כיצד תתפתח רמת ההכנסות לאורך זמן. בכל הנוגע להשקעות והוצאות נצליח לקבל תמונה יחסית מדויקת, אך זה לא תמיד מספיק. לכן, יש להכין את התוכנית הפיננסית באופן כזה שהחלפת נתונים בודדים תוכל לשנות את כל התוצאות – תזרים המזומנים, דו"ח רווח והפסד ושווי הנכסים של החברה. כך תוכלו להחליף את החלק הפיננסי בכל עת במהירות והתוכנית תשמור על רלוונטיות מקסימלית לאורך זמן.

 

אחת המטרות העיקריות של תוכנית עסקית היא הרצה של העסק "על יבש": איתור הבעיות והסיכונים הגדולים עוד בטרם הושקע סכום רציני של כסף. לכן, גם תוכנית עסקית שהמסקנה העולה ממנה היא כי העסק איננו כדאי יכולה להיות תוכנית עסקית "טובה" או "מוצלחת".

 

הדרך שעובר היזם במהלך כתיבת התכנית העסקית היא לא פחות חשובה מהתוכנית הפיסית שמתקבלת בסופו של התהליך, ואף חשובה יותר. לכן, גם כאשר פונים לגוף מקצועי ואובייקטיבי שיכין את התוכנית העסקית, יש ערך רב ללקיחת חלק פעיל בתהליך: התוכנית העסקית היא הזדמנות מצוינת לקבל קורס מזורז ביזמות רגע לפני שפורשים כנפיים. 

תגובות

1. רוני | 5 אוגוסט 2013

קצר לענין

אהבתי.


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.