11 יוני 2014 | גרשון פניטש
לא מספיק לרשום פטנטים אלא גם לדעת להגן עליהם

טכנולוגיה מעולה לא תספיק לחברה אם היא לא תדע להגן עליה באסטרטגיה נכונה

לאחרונה התקיימה פגישה בין לקוחה שלנו, חברת סטארט-אפ בתחום של מכשור רפואי, לבין אחת מחברות המכשור הרפואי הגדולות בעולם, כדי לדון בהשקעה פוטנציאלית.

 

אמנם המלה "פטנט" לא הוזכרה בדיון במפורש, אבל הפגישה כולה עסקה בפטנטים. ניתן לדעת זאת משום שחברת הסטארט-אפ כללה בתביעות הפטנט שלה מונחים ייחודיים, שאינם חלק מהעגה היומיומית המקובלת בענף.

 

במהלך הפגישה, נציגים של חברת המכשור הרפואי הגדולה השתמשו במונחים הייחודיים האלה באופן חופשי תוך כדי הדיון, ואנשי חברת ההזנק הבינו מיד שהמשקיעה הפוטנציאלית שלהם למדה באופן מעמיק את הפטנטים שלהם ואת הבקשות פטנטים שהתפרסמו.

 

למעשה, הניסוחים שבהם התמקדה המשקיעה הפוטנציאלית נלקחו ישירות מתוך תביעות הפטנט של חברת הסטארט-אפ. מבלי להזכיר את תביעות הפטנט, המשקיעה הציגה שאלות שנועדו לחקור ולבדוק את החשיבות של מונחים מסוימים בתביעות הפטנט ואת היקף התביעות.

 

אז מה בעצם קרה שם? מדוע היה חשוב למשקיעה הפוטנציאלית לברר בשקט את הנושא הזה כבר בפגישה הראשונה שלה עם חברת ההזנק?

 

התשובה לפניכם. בתחום התחרותי עד מאוד של מכשור רפואי, שבו רעיונות מועתקים בלהיטות רבה, משקיעים מתעניינים לא רק בטכנולוגיה מעולה. הם זקוקים לביטחון שאחרים לא יוכלו להשתמש באותם רעיונות מעולים וכך לחתור תחת השווי של השקעתם. גם מול חברות שבבעלותן מספר גדול של פטנטים, משקיעים עלולים להירתע במקרים שבהם ישנה אי-בהירות בשאלה האם יש ליעד ההשקעה עמדות חסימה חזקות מספיק.

 

זה מה שהמשקיעה ניסתה לברר בשאלותיה. היא הציגה שאלות לגבי החשיבות של מונחים מסוימים בתביעות הפטנט מכיוון שהיא ניסתה להבין עד כמה תתקשה חברה אחרת (או אולי היא עצמה) להגיע לאותו פתרון מבלי להזדקק לפטנטים של חברת הסטארט-אפ. שכן אם חברה מתחרה יכולה לעקוף את תביעות הפטנט, קטן התמריץ של המשקיע לבצע את ההשקעה.

 

לעתים קרובות מדי, חברות ממקדות את מאמציהן ב"השגת פטנטים", מבלי להתמקד בשאלה באיזו מידה יוכלו הפטנטים האלה לחסום בסופו של דבר מתחרים עתידיים. התוצאה עלולה להיות תיק פטנטים גדול ויקר שלא מצליח להרחיק את המתחרים. למזלה הטוב של חברת הסטארט-אפ, היא נקטה אסטרטגיה זהירה של תכנון פטנטים לפני שהגישה בקשות פטנטים, על מנת למקסם את הסיכוי שמתחרים לא יוכלו לעקוף את הפטנטים שלה. נכון לעכשיו, חברת ההזנק עברה לשלבים מתקדמים יותר של דיונים עם המשקיעה הפוטנציאלית. 

 

כפי שהתברר לחברת ההזנק, חשוב לא רק להחזיק בטכנולוגיה מעולה, חשוב גם שתהיה הגנת פטנטים מצוינת שתמנע מאחרים לגנוב את הטכנולוגיה המעולה הזו.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.