24 יוני 2014 | נמרוד שקדי
איך להפוך רעיון למוצר? כך תעשו זאת בעצמכם ב 5 צעדים

אז, מה עושים עם רעיון מדהים? איך הופכים אותו למוצר או שירות אמיתי? הרבה יזמים עם אנרגיה ורעיונות נפלאים מאמינים שצריך קודם כל למצוא מתכנת, ורק מעטים יודעים כיצד לפתח את הרעיון עצמאית לפני שמוצאים את החתיכה החסרה בצוות. בכתבה זאת אתאר 5 צעדי ״עשו זאת בעצמכם״ עבור השלבים הראשונים, שאני מקווה שיעזרו לכם להמריא.

״מהו הטפיל הכי עמיד בעולם? רעיון״

(מתוך הסרט inception, 2010)

 

אז, מה עושים עם רעיון מדהים? איך הופכים אותו למוצר או שירות אמיתי? הרבה יזמים עם אנרגיה ורעיונות נפלאים מאמינים שצריך קודם כל למצוא מתכנת, ורק מעטים יודעים כיצד לפתח את הרעיון עצמאית לפני שמוצאים את החתיכה החסרה בצוות. בכתבה זאת אתאר 5 צעדי ״עשו זאת בעצמכם״ עבור השלבים הראשונים, שאני מקווה שיעזרו לכם להמריא.

בעזרת הצעדים הללו, שמתבססים על הנסיון שלי בכמעט עשרה סטארט אפים, תוכלו להגדיל את סיכוייכם ליצור מוצר טוב בעלויות סבירות. בסוף כל צעד מצורפת המלצה לפעולה קטנה שתעזור לכם להתקדם בכיוון הנכון, אז אם כבר יש לכם רעיון - אתם מוכנים להתחיל!

 

1: פתרו בעיה *אחת*

 

בתחילת הדרך, אלמנטים חשובים מאוד של המיזם כגון רמת הצוות ואיכות המוצר נמצאים עדיין בחיתולים. לכן כיזמים עלינו להתמקד בהגדרת בעיה ופיתרון שביחד יוצרים היגיון. יזמים רבים נופלים בפח של ״תפסת מרובה - לא תפסת״ ומדמיינים מוצר-על עם המון פיצ׳רים (יכולות) שאין בהם צורך, וחבל שכך.

 

הדבר הכי חשוב שמיזם צריך לעשות, הוא לענות על צורך - ולכן מאוד חשוב להתמקד בצורך הזה.

הנה כמה דוגמאות טובות - חלקן מוכרות וחלקן פחות:

קפיש? בדרך כלל הפיתרון הטוב ביותר הוא הפיתרון הפשוט, המבוסס על killer feature ברור ובולט. כוונו למיזם עם מטרה ברורה, קלט ברור ותוצאות פשוטות. הדבר יסייע לכם לא רק להעביר את המסר ללקוחות בשיווק ותוך כדי השימוש בשירות עצמו, אלא גם יעזור לכם לגייס תמיכה מחברים ומשקיעים. מסרים קצרים עובדים טוב יותר.

 

המלצה לסיכום: נסחו לעצמכם בפשטות את המטרה, הקלט והפיתרון המוצע. שלושת משפטי המפתח הללו יהוו את הבסיס ל elevator pitch שלכם.

 

2: הישענו על תחום המומחיות שלכם

 

אחרי שהדגשנו את החשיבות של פשטות ומיקוד, צריך לוודא שהמטרה שלנו מיושרת נכון עם היכולות שלנו. חשוב לזכור שגם מיזם טכנולוגי הוא קודם כל מיזם, שמטרתו להשיג מטרה עסקית כלשהי בתחום מקצועי ספציפי. האם הייתם מתחילים מיזם נדל״ן ללא נסיון בתחום? או פותחים סוכנות פרסום ללא ניסיון עבודה כמפרסם או כפרסומאי? אם המיזם נוגע לתחום המומחיות שלכם - בתחום השיווק להמונים או בתחום העסקי הספציפי של המוצר - יהיו לכם כמה יכולות קריטית כבר בהתחלה: וידוא ערכו של המוצר שלכם ו/או יכולת להעריך את עלויות ההפצה, כמות הלקוחות הצפויה, הרווח הפוטנציאלי. בנוסף יהיה לכם סיכוי טוב יותר לזקק את הפיצ׳ר החשוב ביותר של המוצר ולהתמקד בו.

 

למיזם טכנולוגי יש שתי רגליים: העסקית והטכנית, ולכן בהיעדר הרגל הטכנית - חייבים לוודא שהרגל העסקית יציבה ובעלת יתרונות יחסיים שיתרמו להצלחת המיזם. היכרות עמוקה עם ההיבטים העסקיים הספציפיים של תחום העיסוק היא יתרון יחסי, וכך גם גישה אנושית, כישורי מכירה, זויות מכירה ייחודיות לשוק שאנו מכוונים אליו, ועוד. אגב, לפעמים אנחנו לא מוצאים את כל היתרונות בעצמנו - התייעצות עם חברים יכולה לעזור לנו לגלות יתרונות שלא חשבנות עליהם.

 

המלצה לסיכום: מצאו שלושה יתרונות יחסיים אישיים שלכם בהרמת המיזם. אלו היתרונות שתוכלו לדבר עליהם עם משקיעים, לקוחות ועם הסביבה הקרובה שלכם על מנת לגייס תמיכה והבנה. וחשוב מכל: שותפים פוטנציאליים (ובמיוחד מפתחים) נמשכים ליזמים בעלי יתרונות יחסיים בולטים.

 

 

3. חשבו כיצד להפיץ את המוצר ואיך הוא ירוויח

 

בסופו של יום, לא רק פיתוח המוצר יעלה לנו הרבה זמן וכסף (שלא לדבר על דם, יזע ודמעות). למעשה ההפצה, העיצוב, המיתוג והשיווק צפויים לעלות אפילו יותר. ולכן חשוב מאוד להבין מה הפוטנציאל העסקי של המיזם. לכן נהוג להבחין בין שני מודלים עיקריים: ההמוני (freemium) והעסקי.

 

במיזם המוני, מספר המפתח המקובל לתחילת עניין עסקי הוא 200,000 משתמשים. מרבית המיזמים הללו מרויחים במודל freemium במקרה הטוב דולרים בודדים מאחוז קטן ביותר של המשתמשים, וסכומים זניחים לחלוטין על פרסומות. אם לדוגמה הרווח מגיע ל 2$ בחודש מ 5% מהמשתמשים, מצטבר סכום חודשי של $20,000, המספיק להחזקה של שני מפתחים ללא משכורת ליזם. כמובן שיש פוטנציאל גדילה אבל הצרה עם מיזם כזה היא שמספר המיזמים המגיעים ל 200,000 משתמשים קטן מאוד, וכדי להגיע למספרים כאלו נדרשים מלכתחילה לא רק השקעה עצומה בגרפיקה ובמוצר ברמת גימור מדהימה, אלא גם שוק גלובלי. מיזמים כאלו שמתחילים בישראל מצליחים במקרה הטוב לצבור עשרות אלפי משתמשים ואז חייבים להשיק מוצר דומה באנגלית כדי להגיע לרמת העניין העסקי.

 

במיזם מהסוג העסקי טווח האיכות והגימור משתנה בהתאם לצרכנים, אבל המספרים שונים דרמטית: ללקוח עסקי שמקבל ערך מהמוצר או השירות שלכם תהיה סבירות גבוהה יותר לשלם עליו וגם נכונות לשלם סכום גבוה יותר. כדי להגיע לאותם $20,000 לחודש נדרשים למשל אלף בעלי עסקים שיהיו מוכנים לשלם $20 - מאה שקלים - לחודש. בעולם העסקים זה סכום זניח.

 

נסו לשער גם כמה יעלה להשיג לקוח. בעולם העסקי שיווק והפצה הם לא עניין של מה בכך, וגם באינטרנט הפרסום יכול להגיע לעלויות של מספר שקלים למשתמש. כדי להצליח צריך לחשוב על דרכים יצירתיות וזולות לפרסם, ועל מוטיבציה של הלקוחות לספר על המוצר שלכם מפה לאוזן. זכרו שגם אם המיזם שלכם מרגיש ״ויראלי״, לויראליות לוקח זמן לצבור תאוצה ורק כשהקשר האישי שלכם עם המשתמשים מתרחק, תוכלו לבדוק כמה המשתמשים באמת מפיצים את המוצר הלאה.

 

המלצה לסיכום: לפתוח אקסל ולעשות חישובים. הכניסו את מספר המשתמשים, שיטת ההפצה ועלויות פרסום ונסו לעשות תחזיות. נסו לחשוב על שלושה תרחישים לרווחים הפוטנציאליים: פסימי, אופטימי ותרחיש ביניים. תחזית זו תאלץ אתכם להתמודד עם האתגרים הפיננסיים של המיזם, ובמידה ותצליחו להוכיח רווחיות - לפחות על הנייר - תוכלו לקבל חוות דעת נוספות מעמיתים בתחום כדי לחזק את בטחונכם במיזם.

 

4: אפיינו לפרטי פרטים את ממשק המשתמש ותהליכי העבודה

 

פיתוח מיזם טכנולוגי, אפילו פשוט, עולה עשרות אלפי שקלים במקרה הזול ביותר ומחיר הטעויות בתחום זה הוא מאוד יקר. כדאי לאפיין את המוצר לפרטי הפרטים, ובכך לצמצם ככל הניתן את המצבים שבהם צריך לשנות, לעצב מחדש או לשפר את המוצר לאחר תחילת העבודה עם המפתחים והמעצבים. אפיון ממשק המשתמש חשוב מכיוון שהוא יעזור לכם ״להיסגר״ על המוצר ויאפשר לכם להראות אותו לאחרים על מנת לבדוק האם הם מבינים אותו ומה היו משפרים.

 

בשביל לאפיין היטב את ממשק המשתמש מומלץ לאייר את כל המסכים במוצר. נסו לשמור על מספר מסכים קטן ככל האפשר - אני ממליץ לא יותר מארבעה מסכים כולל מסך login (אם יש). את אפיון ממשק המשתמש (תהליך שנקרא גם wireframingאו prototyping) אפשר לצייר ידנית על דף נייר או בתוכנות כמו powerpoint, balsamiq ואחרות. לאחר שאפיינתם את המסך, הרבה יותר קל לקבל הצעות מחיר ממעצבים וגם למעצבים קל יותר לקלוע למוצר הנכון.

 

בנוסף לאפיון המסכים, צעד נוסף להוזלת עלויות וצמצום אי הודאות הוא אפיון תהליכי העבודה הפנימיים של המוצר. אם ישנם תהליכים המערבים החלטות, שליחת הודעות ועיבוד מידע, כדאי מאוד לעשות תרשים זרימה של התהליך.

 

דוגמא לאפיון מסכים: מסך ההגדרות של עוזר הנהיגה של iOnRoad.

שימו לב לירידה לפרטים, שמירת מיקום לכל אלמנט בתצוגה, והגדרה איך ייראה האייקון במספר מקרים שונים.

 

דוגמה לאפיון תהליכים: מנוע החיפוש TrustMe, שסורק אלפי סטטוסים מהרשתות החברתיות מדי יום.

המנוע של TrustMeמאתר המלצות על בעלי מקצוע, שנשמרות בתור ומועברות לאישור אוטומטי

 

 

 

 

המלצה לסיכום: להוציא דף ועט, ולהתחיל לשרטט. רק כשתעשו את התהליך הזה תגלו באמת כמה עומק יש במוצר וכמה קשה לזקק ממנו את ה killer feature. כשתסיימו את התהליך יהיה לכם משהו מוחשי להראות, שבו תוכלו להשתמש בשלב הבא.

 

5: קבלו משוב על המוצר, ממי שחשוב.

 

יזמים רבים מסתובבים עם כרטיסיות קטנות שממחישות את המיזם שלהם, או סדרת איורים שמורים בסמארטפון. אל תתביישו להציג את המסכים שאפיינתם ולקבל פידבק.

 

חשוב לקבל פידבק על איורים ולא על רעיון כללי, משתי סיבות: קודם כל גם אם יש תמימות דעים שהרעיון טוב, יש צורך לוודא שגם הביצוע טוב. בנוסף, ״לא מראים לחמור חצי עבודה״. בדרך כלל ללא המחשה קשה לאנשים לתפוס רעיון מופשט.

 

לרוב האנשים הראשונים שאנחנו מבקשים מהם פידבק הם האנשים הקרובים אלינו: חברים, משפחה, עמיתים לעבודה וכו׳ - אבל לא תמיד אלו האנשים שהפידבק מהם משמעותי. השתדלו לקבל פידבק מלקוחות פוטנציאליים, דעתם היא החשובה יותר להצלחת המיזם.

 

בשלב קבלת הפידבקים חשוב לרשום את כל התגובות בצורה מסודרת ולהימנע משתי מלכודות נפוצות: הראשונה היא נטיה לקחת באופן רגשי את התגובות. נכון שתגובה שלילית למשהו שעבדנו עליו קשה היא מאכזבת ותגובה חיובית תרומם את רוחנו, אבל התגובות הרגשיות - גם הטובות וגם הרעות - מעכבות אותנו מאוד ומפריעות לנו להתקדם. כדי לקחת את הדברים בפרופורציות כדאי להחליט מראש ממי אנחנו הולכים לקבל משוב, לקבל את המשובים בטווח זמן קצר ככל האפשר ולסכם את התגובות בסוף. שלב איסוף התגובות הוא רק שלב בדרך לעוד סיבוב של שיפור וקבלת משוב נוסף.

 

המלצה לסיכום: הכינו רשימה של אנשים שאתם מעוניינים במשוב שלהם על המיזם, בסביבות ה-10 נשאלים. קבעו איתם פגישות במהלך תקופת זמן קצרה ככל האפשר, וסכמו את כל ההערות החיוביות והשליליות בסוף. התייחסו בסבב השינויים להערות שחוזרות על עצמן: את השליליות יש לתקן, את החיוביות יש לחזק - בסבירות גבוהה הן אינדיקציה שמצאתם killer feature פוטנציאלי.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.