2 יולי 2014 | אילנה ברודו
איך לבחור את הפלטפורמה הנכונה לאפליקציה שלך?

אייפון או אנדרואיד? או שניהם? HTML 5 או התאמה למערכת ההפעלה? 3 נקודות מרכזיות לשקול כשבוחרים פלטפורמה לפיתוח אפליקציית מובייל

לא משנה אם אתם חלק מתאגיד ענק שמעוניין לספק שרות ללקוחותיו באמצעות אפליקציית מובייל או אם אתם סטודנטים עם רעיון מבריק למוצר הבא שיכבוש את חנויות האפליקציות – בשלב מסוים תיאלצו לבחור בפלטפורמה לפיתוח האפליקציה שלכם.

 

לפני שתשקעו בקרב האיתנים המתמשך בין אפל לגוגל, חשוב להכיר את שלושת הסוגים העיקריים של סוגי אפליקציות:

 

אפליקציות מותאמות למערכת ההפעלה (native apps) – אפליקציות שנבנות בדרך כלל בעזרת הכלים שמספקות אפל וגוגל ומתאימות רק למערכת הפעלה ספציפית.

 

אפליקציות HTML 5 – אתרים מותאמים למובייל שנפתחים בדפדפן המכשיר וכעקרון די "מעמידים פנים" שהם אפליקציות.

 

אפליקציות הייבריד / Cross Platform – אפליקציות מבוססות HTML 5 שמשתמשות בממשקי מערכת ההפעלה בשביל להפעיל פונקציות שונות במכשיר. בדרך כלל נבנות בעזרת כלי צד-ג'.

 

לכל סוג אפליקציה יש יתרונות ויש כמובן חסרונות. בעוד אפליקציית HTML 5 קלה וזולה יחסית לפיתוח, היא לעולם לא תוכל לספק את הפונקציונאליות, ממשק המשתמש או המהירות שיספקו אפליקציות מותאמות למערכת ההפעלה הספציפית שבחרתם. אפליקציה מותאמת אמנם תכפיל כמעט את הוצאות הפיתוח אם תרצו לפנות גם לאייפוניסטים וגם לאנשי אנדרואיד, אבל תציע הרבה יותר אפשרויות לממשק ישיר עם חומרת המכשיר ויכולותיו מעבר ל-HTML 5 ו-CSS.

 

כשעליכם לבחור את סוג האפליקציה שתרצו לפתח או את מערכת ההפעלה הספציפית אליה החלטתם לכוון ראשונה (במקרה בו בחרתם באפליקציה מותאמת למערכת ההפעלה) יש מספר גורמים שיש לקחת בחשבון. שלושת השיקולים החשובים ביותר הם:

 

1.פונקציונאליות, גמישות וממשק משתמש

 

מה בדיוק עושה האפליקציה שלכם? האם תזדקק לשימוש בחיישני המכשיר ויכולות החומרה שלו? אם היא מציעה, למשל, שיטת תקשורת חדשנית ומעניינת אז סביר להניח שתרצו להגיע למספר גדול ככל הניתן של משתמשים בעוד יכולות שימוש בחיישני המכשיר או התאמה למראה הממשק הנהוג במערכת ההפעלה יהיו חשובים לכם פחות. במקרה כזה, תרצו לפתח אפליקציית הייבריד או להשיק במקביל גרסאות מותאמות גם עבור iOS וגם עבור אנדרואיד. מאידך, אם האפליקציה שלכם מספקת שירות קיים אך בממשק מעוצב וידידותי יותר, כדאי לכם לבחור לפתח ל-iOS ואם תרצו להוסיף בהמשך גם גרסת אנדרואיד.

 

אחד היתרונות המוכרים של אנדרואיד על פני אפל הוא מידת גמישות מערכת ההפעלה והפיצ'רים השונים שניתן להתאים או לשנות בה. יתרונותיה של אפל כאן הן יציבות, ממשק חלק ו"זורם" יותר (אליו רגילים המשתמשים של מוצרי אפל על סוגיהם) אך מגבלות מסוימות ברמת הפונקציונאליות והגישה לחומרת המכשיר ומערכת ההפעלה שלו.

 

 

2.      קהל יעד

 

למי פונה האפליקציה שלכם? מתי סביר שישתמשו בה (שעה ביום, בבית, במשרד או ברכב)? אם מדובר, למשל, באפליקציה לקניות מקוונות, סביר להניח שתרצו לפנות לשיאני הקניות במכשירי המובייל – משתמשי האייפדים. מצד שני, אם הקהל שלכם הוא צעירים חסכנים, כדאי שתכוונו לאנדרואיד.

 

3.      מנוע רווח, תקציב פיתוח ומסגרת זמן

 

מן הסתם שמאחורי האפליקציה שלכם עומדת תכנית עסקית מסוג זה או אחר שמשפיעה כמובן גם על עלויות הפיתוח, לוחות הזמנים והמשאבים שעומדים לרשותכם. אמנם, מספר מכשירי האנדרואיד בעולם גדול באופן משמעותי ממשתמשי iOS, אך משתמשי האייפונים והאייפדים רווחיים הרבה יותר למפתחי אפליקציות, לא משנה באיזו שיטת מוניטיזציה תבחרו.

 

תגובות

1. Marketing Pro | 13 יולי 2014

שימוש ב phonegap באפליקציות מבוססות HTML5

לא ברור לי איך הכתבה לא מתייחסת לשימוש ב phonegap. הטכנולוגיה מאפשרת גם לאפליקציות שמבוססות HTML5 להשתמש בחיישני המכשיר בדיוק כמו אפליקציות Native.

היתרון היחיד היום לאפליקציות Native הוא החיבור לאינטרנט שמשפיע על מהירות השינויים באפליקציה והעדכון שלהם, לכן היתרון בא לידי ביטוי בעיקר במשחקים.


2. יגאל כרמי | 6 יולי 2014

לא מדויק

המשפט "בעוד אפליקציית HTML 5 ...היא לעולם לא תוכל לספק את הפונקציונאליות, ממשק המשתמש או המהירות שיספקו אפליקציות מותאמות..." פשוט לא נכון. כן, יש בעיה עם התממשקות לפריפריילס אבל בעניין המהירות וממשק המשתמש - זה לא נכון. כל עוד אין שימוש כבד באנימציה, לאפליקציות נייטיב ין יתרון משמעותי על HTML5.


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.