© 123RF.COM Dmitry Pistrov
3 אוגוסט 2014 | קרן לויתן
האפליקציות החשובות ביותר במבצע "צוק איתן"

התראות על צבע אדום, מציאת מרחב מוגן ואפילו עזרה נפשית בחינם: הנה רק חלק מהתוכנות והאפליקציות בזכותן העברנו את ימי המבצע קצת יותר טוב

עדיין תחת שגרת המבצע "צוק איתן", קשה לסכם את החודש האחרון ולהכריז על סופה של מלחמה. בחלק מן המקרים הדפה ישראל איומים ממשיים בדמות קסאמים ופצמ"רים. לעיתים, כמו בתחום הסייבר ואבטחת המידע, האויבים היו חמקמקים יותר. מוקדם לקבוע האם האקרים סיניים אכן הצליחו (כפי שטענו) לפרוץ את מערכת כיפת ברזל, אבל דבר אחד:  במקום לשבת ולחכות לעזרה חיצונית כלשהי, ישראלים לקום וליזום בכוחות עצמם.

 

אז בפיקוד העורף עדיין שוקדים על "iOREF", אפליקציית ההתראה הרשמית שלהם שככל הנראה כבר לא תלווה אותנו במבצע זה. אבל המוח היהודי, שלא נח לרגע, המציא לנו פטנטים. כל יירוט זיכה אותנו במטח אפיליקציות חדשות, חלקן על ידי אזרחים שוחרי טוב, אחרים על ידי יזמים מנוסים שהשכילו לנצל את חלון ההזדמנות. להלן רשימה חלקית של התוכנות והאפליקציות המצטיינות בסיוע לצבא ולאזרחים, בים באוויר וביבשה.

 

 

התראה: אפליקציות "צבע אדום"

אותו צורך כמעט ברור מאליו להכין את הציבור לאזעקה, הניב שלל אפליקציות בתחום. במהרה, היו כבר למעלה עשרה בסגנון, ובחנויות המקוונות נרשמה ירידות שיא. "צבע אדום", "עורף איתן", ואפילו אפליקציה מיוחדת שפיתחה "Windows Phone" למשתמשים מהווים רק כמה מן השמות הבולטים.

 

 

 

 

חלק ממציעי השירות אפשרו להזין נתוני מיקום וכך להגדיר את הערים בהם ירצו לקבל התראת אזעקה. במקרים אחרים, האפליקציה מזהה מתי המשתמש נכנס למרחב המוגן ומנטרלת את עצמה כדי לאפשר קצת שקט. כך או אחרת, הרצון הטוב לשיווק מהיר הבטיח שאף אפליקציה אינה חפה מבאגים ותקלות. כך קרה שלא מעט מן הגולשים בחרו להוריד כמה גרסאות, רק כדי "להיות על הצד הבטוח". 

 

 

שאלה פופולרית נוספת שהעידה על בלבול ציבורי נרחב, עוסקת בשאלת כמות הזמן המשתנה בה יש להגיע למרחב המוגן. לצורך כך, פיתח היזם בן לאנג שעון עצר וירטואלי הסופר לאחור בהתאם לזיהוי המיקום.

 

 

אבטחה: אפליקציות מרחב מוגן ומקלטים

 

מדובר באותם יישומים אשר אפשרו לנו לסקור, לאתר ולהכיר את החללים המוגדרים כמרחב מוגן בסמוך למקום הימצאנו. שירותים משתנים מאפליקציה אחת לאחרת, והציעו עדכונים, סיווג רמת סיכון בהתאם למיקום או לווייני GPS"מרחב מוגן", מן הבולטות ביותר, פותחה לפני כשנתיים וחצי על ידי חברת iAPPS. "הרעיון לטיפוח אפליקציה למרחבים מוגנים נולד בזכות זוג שהגיע אלינו מאשדוד", מספר מנכ"ל החברה אורי סגל. "הם הסבירו לנו שהם לא שומעים את האזעקות כשהמזגן פתוח והתריסים סגורים, ותהו מה אפשר לעשות בנידון".

 

 

 

 

לפי סגל, כבר בשלושת הימים הראשונים גרפה האפליקציה מעל 180 אלף הורדות. "בסך הכל, הורידו אותה כבר למעלה מחצי מיליון איש", הוא מפרט. פיתוח אחר של החברה, פופולרי לא פחות, הוא משחק מיוחד לימי המלחמה. "Israeli Heores" מבוססת על המודל המוכר של הלהיט "Angry Birds", כשאת מקומם של החזירים והציפורים תפסו הפעם הטילים וכיפת הברזל.

 

 

 

 

תוכנה נוספת פותחה במטרה למפות את המקלטים הקיימים באזור המרכז ובעיר תל אביב. יוצרה הוא ליאור שיאון, בעבר סמנכ"ל הטכנולוגיה של "Get Taxi" וכיו מבעלי הסטארט-אפ "BRINGG" שכבר עושה חיל בניו-יורק. לדבריו, המוטיבציה לפתח מפה מבוססת מובייל הגיעה בכלל ממקום אישי: "חשבתי בעיקר על הילד ובת הזוג שלי. פתאום כשאתה אבא הכל הופך להיות שונה, לא פשוט סתם לרוץ למקלט. כשלא מצאתי משהו שמספק את המענה, החלטתי להרים את הכפפה". 

 

 

 

 

הרגעה: אפליקציית "הכל בסדר!"

 

הרעיון הבא חמוד במיוחד, כמו גם נחוץ ויעיל. דרך הגדרת אנשי קשר ומקורבים, ניתן לשגר במהירות לרשימת התפוצה הודעת "הכל בסדר!". המפתחים מאפשרים למשתמש ליצור קבוצות מראש ואף לנסח הודעה פרטית. זו אולי לא חזית הטכנולוגיה, אבל עושה את העבודה כשיש סבתא חסרת וואטספ.

 

 

 

 

חברה: אפליקציות לעזרה במצוקה ושירות פסיכולוגי
 

חברת טוקספייס (Talkspace), המספקת מזה שנתיים טיפול פסיכולוגי בינלאומי אונליין, מתהדרת לא מכבר בתפוצה של כ-50 אלף משתמשים ובגיוס הון של 2.5 מיליון דולר. כבר בימים הראשונים של המבצע מיהרו בעלי החברה, אורן ורוני פרנק, כי יספקו את השירות באופן פומבי וחינמי לישראלים השרויים במצוקה. המטרה הייתה לאפשר לאזרחים בכלל ולחיילים פצועים בפרט לבטא את המצוקות והתחושות באופן אנונימי, ולזכות לסיוע פסיכולוגים מורשים.

 

 

 

אפליקציה מותאמת נוספת היא "סימנים במשבר", שנכנסה לראשונה לשימוש במבצע. היא פותחה במכללת תל חי, ומאפשרת לתקשר עם כבדי שמיעה באמצעות מילון וירטואלי לשפת הסימנים. המרגשת מכולן היא כנראה אפליקציית WISPA, המנסה לתווך בין משפחות דרומיות ובין תושבי המרכז המעוניינים לארחן. צוות המפתחים לא הסתפק בזירת המובייל, והפגין נוכחות ענפה גם ברשתות החברתיות.

 
 
 
 
תדמית: מידע והסברה

 

גם התדמית הישראלית מצאה את עצמה מותקפת מאי פעם. רבים עסקו בנושא ברשתות החברתיות, אך מחסום השפה מנע מהפוסטים הללו באמת להמריא. איתי קצב עמל על אתר תוכן המשיב מלחמה למקטרגים. בין היתר, מזמין אתר  VOISE  את הגולשים להגיב לויכוחים פוליטיים חשובים ברחבי הרשת, מספק חומרי הסברה והדרכה ומסווג את אתרי המידע המובילים.

 

 

העתיד: תוכנות לזיהוי מחבל רגע לפני הפיצוץ

 

בשנים האחרונות שוכללו מצלמות ומחשבים באופן מואץ, דבר שהביא לזינוק אדיר בהתפתחות מחקרים העוסקים בזיהוי תווי פנים. כיום, איתור חשוד במצלמת אבטחה דורש מאמץ, וגם אז מתאפיין בחוסר וודאות. צוות מחקר מאוניברסיטת הונג-קונג, בראשות פרופסור שאו טאנג, עומלים בימים אלו על מודל חישוב המבצע התאמה בין אדם ובין המיקרו-ניואנסים העדינים ביותר בפניו. על ידי כך, אבטחת העתיד לא רק תזהה אסונות פוטנציאליים בזמן אמת, אלא ממש תוכל לצפות ולמנוע אותם מראש.

 

 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.