11 אוגוסט 2013 | מערכת StartIsrael
7 סוגיות שכדאי ללבן עם שותפים פוטנציאליים

החלטתם לצרף שותף למיזם? יש כמה דברים שאתם צריכים לדבר עליהם לפני שתצאו לדרך

 

תחילת עבודה עם שותפים מלווה בהתרגשות רבה. אתם יוצאים לדרך חדשה ותחושה של עתיד טוב ומבטיח נישאת באוויר. אך דברים עלולים להשתבש. ויכוחים ומחלוקות עלולים לגרום להפסקת השותפות ולחיסול פעילות החברה. לרוב, ניתן למנוע את ההתפתחויות השליליות מבעוד מועד באמצעות סיכום על תחומי אחריות בראשית הדרך.

 

אם החלטתם לצרף שותף למיזם או להצטרף כשותפים, יש כמה שאלות שכדאי להעלות בשיחות תיאום מקדימות, וזאת בכדי להבין לאיזו שותפות אתם נכנסים ומה לצפות בעתיד:


1. למה אתם מצרפים שותף? למה אתם מצטרפים כשותפים? אנשים מצטרפים כשותפים מסיבות מגוונות – הרחבת מאגר הידע של החברה, שיקולי תקציב, חשש מלעשות את הצעדים הראשונים לבד. כל שיקול צריך להיבחן היטב לאור אפשרויות נוספות, כמו עבודה עם עובד שכיר בחברה, עבודה עם פרילנסרים, היוועצות עם מומחים, בחינת אפיקי מימון חלופיים.


2. מהי החלוקה הכספית בין השותפים? מה חלוקת הזמן בין השותפים? בחירה בחלקים שווים לכל צד בשותפות אינה האפשרות היחידה. יכולות להיות חלוקות שונות בהתאם למידת התרומה למיזם, הן מהבחינה הכלכלית והן מבחינת התוכן. העלו את השיקולים האלה כבר בשלבים המוקדמים של השותפות. אם אתם סבורים שהתרומה שלכם גדולה משל שותף אחר דונו בכך וישבו את המחלוקת בשלב מוקדם.


3. מי מקבל את ההחלטה הסופית? חלקים שווים בשותפות הכספית אינם מעידים על חלקים שווים בקבלת החלטות. אם אתם רק שני שותפים, כיצד תכריעו בנקודת מחלוקת מקצועית? קבעו מראש מהם תחומי האחריות שבהם כל אחד מכריע סופית. לדוגמא, שותף אחד מכריע בצד השיווקי והשני בתחום הטכנולוגי.


4. מי המנהל הראשי? כבר בשלב הראשון, החליטו מי מוביל את החברה. הצגת תארים זהים כמו מנכ"ל משותף היא טובה כלפי חוץ, אך כלפי פנים הכריעו ביניכם כיצד מתקבלות ההחלטות בראש הפירמידה.


5. מהן תחנות היציאה? העבודה על המיזם היא ארוכה, אינטנסיבית ושוחקת והיא עלולה לגרום לאחד השותפים לצאת ולהפסיק את פעילותו. קבעו את האופי שבו אתם רואים את נתיבי היציאה כך שהחברה לא תיפול אם אחד השותפים ירצה לעזוב. לדוגמא, קבעו כיצד משתנה חלוקת האחזקות בחברה אם תתבצע רכישה או מי מקבל את זכויות הקנין על הפיתוחים הטכנולוגיים כשהחברה מתפרקת וכדומה.

 

זו אינה שיחה קלה בשלב ראשוני של הקמת החברה, אך כדאי לערוך אותה כשהאווירה טובה ומבטיחה, מאשר בשלבים מתקדמים כשמחלוקות מתגלעות ומתגברות.

 

6. איך תשיגו את היעדים? גם אם אתם שותפים לרעיון, יכולות להתגלע בין השותפים מחלוקות על הדרך להשיג את היעדים. נסו לגבש הסכמות על הגישות שונות לגבי הגעה לשוק, לאיזה פלחי שוק לפנות, אילו ערכים יובילו את פעילות החברה וכיצד תשיגו אותם.
 

7. התנהלות יומיומית: בדיוק כמו בזוגיות, מחלוקות גדולות יכולות להתחיל דווקא מדברים קטנים. הסכימו על הדברים שייעשו במשותף ועל התחומים הנפרדים. החל מפגישות ועד החלטות כספיות.


 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.