29 ספטמבר 2014 | ג'פרי א. ברקוביץ
מפות קניין רוחני אסטרטגיות: מה משקיעים מחפשים

מיפוי קניין רוחני בשלב מוקדם יכול לספק הבנה מעמיקה יותר של מה "הצליח" או "לא הצליח" אצל אחרים, וכן עשוי לסייע לקדם את תהליך המחקר על ידי הימנעות מכניסה לדרכים ללא-מוצא

 

חברות טכנולוגיה משתמשות לעתים קרובות במיפּוּי קניין רוחני ("IP") אסטרטגי כדי לקבל תמונת-מצב רחבה של הפטנטים, של מידת העדכּניוּת ושל הפעילות התחרוּתית בתחום טכני מסוים. פרויקטים אלה מספקים לצוותי שיווק ולצוותי מחקר ופיתוח אמצעי לתיאום תוכניות אסטרטגיות שעולות בקנה אחד עם המטרות הכוללות של החברה העסקית. בממצאים של מיפוי הפטנטים ניתן להשתמש הן באופן התקפי והן באופן הגנתי לצורך קבלת החלטות מושכלות בשלב מוקדם של המחקר והפיתוח, כסיוע לאסטרטגיית תיק הפטנטים הפנימי, לזיהוי חסמי צד-שלישי אפשריים או הזדמנויות רישוי, וכדי לאמוד את המיצוב של מתחרים. עם זאת, יש לנקוט זהירות בעת שבוחנים את מפת הקניין הרוחני, מכיוון שמיפוי קניין רוחני שבוצע בצורה גרועה יכול להוביל להחלטות לקויות, שבנוסף למחירן הגבוה עלולות גם לדרוש זמן יקר של חודשים ושנים לפתרונן.

 

מיפוי קניין רוחני בשלב מוקדם יכול לספק הבנה מעמיקה יותר של מה "הצליח" או "לא הצליח" אצל אחרים, וכן עשוי לסייע לקדם את תהליך המחקר על ידי הימנעות מכניסה לדרכים ללא-מוצא. בפרט, זיהוי של פטנטים חוסמים פוטנציאליים יכול גם הוא להקל על תהליך התכנון העוקף (design-around), אולם רק אם הם זוהו מספיק מוקדם.

 

עבור חברות הזנק, במיוחד, מיפוי פטנטים יכול לספק רעיונות למחלקת השיווק ולסייע לצפות-מראש שאלות שעשויות להישאל על ידי משקיעים או בעלי מניות. היכרות עם מה שעשו ולא-עשו מתחרים מאפשרת למחלקת השיווק להסביר את ההבדלים בטכנולוגיה ולשים את הדגש על יתרונותיהם של המוצר או השיטות של החברה עצמה. בנוסף על כך, אם מנסים לגייס מקרנות הון סיכון, הצוותים העסקיים יכולים להשתמש בידע המפורט שברשותם אודות המרחב התחרותי ואודות הפטנטים המרכזיים הקשורים לנושא כדי לתת מענה לחששות בנוגע לפטנטים של צד-שלישי ובנוגע למוצרים של מתחרים. במקרים בהם מעורבים בתחום מסוים שחקנים רבים (למשל, שיטות ריפוי המבוססות על אנטיסנס חומצת גרעין או טכנולוגיות של טלפונים חכמים), גוברת חשיבות הצורך להראות למשקיעים שיש לחברה ציפיות מפוּכּחות ומבוססות-היטב בכל הקשור למצבם של המתחרים וכיצד הטכנולוגיה של החברה תורמת ערך מוסף.   

 

מיפוי מוצלח עוסק במידע, ולא רק בנתונים. ההבחנה בין שני המושגים האלה טמונה בשאלה האם יש או אין לחומר הכלול במיפוי (בין אם בצורת מסד נתונים ובין אם בצורת טבלה) משמעות הקשרית. קביעת המשמעות ההקשרית מחייבת פרשנות ושיקול דעת. לדוגמה, בחינת המגמות בבקשות לרישום פטנטים של חברה מתחרה עשויה להיות מעניינת כשלעצמה, אך היא אינה מלמדת דבר על האיכות או על ההיקף של בקשות אלה. חברות שמתמקדות בפיתוח תהליך מיפוי קניין רוחני איכותי שמותאם לצרכים הספציפיים של החברה יפיקו מכך את התועלת המשמעותית ביותר. 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.