11 אוקטובר 2014 | נמרוד כהן
8 סיבות לכישלון של סטארט אפים

רק מספר מועט של יזמים מצליחים באמת להפוך את החלום הטכנולוגי לחברה בת קיימא שמצליחה לייצר רווחים אמתיים עבור היזמים והמשקיעים. אז מה המכשולים העומדים בפני היזמים, ומה הסיבות העיקריות לכישלונות?

הסטארט אפ ניישן מייצר בכל שנה מאות סטארט אפים. הסצנה המקומית בשני העשורים האחרונים מייצרת אלפי טכנולוגיות, חלקן פורצות דרך, בכל התחומים: ממדיקל ועד סייבר, מגיימינג ועד פינטק והתחושה היא שכולם מסביב יזמים. לצד זאת, רק מספר מועט של יזמים מצליחים באמת להפוך את החלום הטכנולוגי לחברה בת קיימא שמצליחה לייצר רווחים אמתיים עבור היזמים והמשקיעים. אז מה המכשולים העומדים בפני היזמים, ומה הסיבות העיקריות לכישלונות?

 

1. טכנולוגיות המקדימות את זמנן

 

ההיסטוריה היזמית מלאה בסיפורים על רעיונות וטכנולוגיות שהקדימו את זמנן ונעלמו באבק עם השנים. וזמן מה לאחר מכן, בדיוק אותם רעיונות הופכים ל-Game Changers בתחומם. מי מאתנו לא זוכר את VocalTec - חלוצת טכנולוגיית ה-VOIP בעולם, חברה שהקדימה בין היתר את Skype, והפתרון שלה לא נפל טכנולוגית מזה של Skype. שילוב של מספר גורמים, ביניהם, העדר המוכנות של השוק, גרמה לכך שSkypeגרפה את כל הקופה, השווה מיליארדים, בעוד VocalTec  עברה מספר גלגולים ושקעה. הסיפור של שתי החברות הללו מלמד אותנו שני דברים מהותיים שלא בהכרח ניתן לתכנן אותם מראש: ודאו עד כמה שניתן שהשוק מוכן לטכנולוגיה שלכם ועוד יותר חשוב שהתשתיות הקיימות תומכות בה.  

 

2. בחירה שגויה של השותפים לדרך

 

בחירת השותפים למיזם, מהווה אבן דרך משמעותית בבנייתה של חברה ולעיתים יכולה לדון אותה לשבט או לחסד. אגו, השקעה, כסף ואחוזי אחזקה בחברה עשויים לגרום לסכסוכים בין היזמים, להסיט את תשומת הלב שלהם מהעסק ולהביא חברות מצוינות אל עברי פי פחת. חשוב לבחור בשותפים המשלימים אחד את השני ביכולותיהם ולא פחות חשוב – מרגישים בנוח ומסתדרים ברמה האישית.

 

3. התעלמות מהתפתחויות ומגמות בשוק

 

יזמים מנוסים יודעים כבר בתחילת הדרך כי מה שהיה הוא לא מה שיהיה וכי מסוכן להתאהב ברעיון איתם התחילו את הדרך. גם אם יש לכם רעיון מבריק והתחלתם לפתח, האוזניים תמיד צריכות להיות כרויות למתרחש בשוק וללקוחות הפוטנציאליים של המוצר. דוגמטיות, ואי גמישות מחשבתית לגבי המוצר שלכם עשויה להפוך אותו, למרות העבודה הקשה, ללא רלוונטי. היכולת לשנות כיוון, במהירות, תלויה גם בכם וגם בצוות שעובד אתכם. צוות שאינו מהיר מדיו, כזה שרגיל לתרבות ארגונית של חברות ענק בה השינויים נעשים באיטיות, לא תמיד יצליח לעמוד במשימה ועשוי להכשיל את המוצר.

 

4. אסטרטגיית גיוס שגויה

 

יזמים חדשים שוגים לפעמים במחשבה שטכנולוגיה מצוינת תנצח את הכל. נכון טכנולוגיה חזקה היא אבן יסוד משמעותית להצלחה, אך מימון הפיתוח והשיווק מהווה נדבך לא פחות חשוב. אסטרטגיית הגיוס ובחירת המשקיעים הנכונים הנה קריטית להצלחת החברה. יזמים מגייסים את סכום הכסף שיאפשר להם להשביח את החברה, להגיע לאבן דרך מסוימת ואז לגייס יותר כסף בשווי גבוה יותר וחוזר חלילה. מעגל הגיוס הזה נמשך עד השלב בה החברה מצליחה לייצר הכנסות משמעותיות או נמכרת. לעיתים הכסף נגמר לפני שאחד משני הדברים קורה ואז חברה נסגרת לא בגלל שאין לה מוצר טוב, אלא רק בגלל שנגמר לה הכסף. תכננו היטב את הצפי הפיננסי של החברה אל מול אבני הדרך שהצבתם עבור הפיתוח, החלו את תהליך הגיוס עוד לפני שהקופה ריקה וגייסו מספיק כסף כדי להשיג את אבן הדרך הבאה.

 

5. יזמים שלא מכירים בחסרונות שלהם

 

יצאתם לדרך עם רעיון מצוין? היו ערים לחסרונות שלכם. אל תקחו אנשים בעלי כישורים זהים לאלו שלכם וזכרו שכיסא המנכ"ל בחברה לא מתאים במידותיו לכל מפתח מבריק. אל תשללו הבאתו של מנכ"ל חיצוני לחברה או צרפו אחד כזה כשותף כבר בתחילת הדרך. גם אם זה יאכזב חלק מן השותפים שלטשו עיניים למשרה המכובדת. מנכ"ל טוב, המכיר היטב את העולם בו אתם מפתחים עשוי להביא את החברה להצלחה פנומנלית, גם אם הוא לא זה שהגה את הרעיון. זכרו - מההצלחה כולכם תהנו, לא רק זה שיושב בכיסא המנכ"ל.

 

6. אי יכולת לשמור על העובדים הטובים של החברה

 

כלל שהחברה קטנה יותר ובשלביה הראשונים, הצלחת החברה תלויה יותר ויותר בכוח האדם שלה. יזמים צעירים, שלא התנסו בניהול עובדים, לעיתים חוטאים בניהול יהיר או לא מקצועי, כאשר הדבר היחיד שהם רואים לנגד עיניהם זה הצלחת המוצר או הצלחתם האישית. יזמים שלא יודעים לטפח את כוח האדם בחברה, עשויים לפגוע ביכולתה להצליח. תחלופה גדולה בכוח האדם מזיקה לתהליך הפיתוח ומעבירה מסר שלילי לעובדים הקיימים. היו קשובים, אפשרו להם אופק מקצועי, פרגנו להם בתנאים עד כמה שאפשר ואפשרו להם להרגיש שהם חלק חשוב בהתפתחות החברה. יזמים שלא יודעים לעשות זאת בעצמם, יכולים להתייעץ עם גורמים חיצוניים המתמחים בכך. 

 

7. פיתוח מבוסס טרנד

 

טרנדים זה דבר שחולף. אם הרעיון שלכם, מקורי ויצירתי ככל שיהיה, מכוון לטרנד חשבו שוב לפני שאתם יוצאים לדרך. עוד במהלך הפיתוח הטרנד עשוי להתחלף בטרנד אחר ואתם עשויים למצוא את עצמכם ללא קהל יעד עבור הטכנולוגיה שלכם.  

 

8. מזל

 

מזל הוא לא סעיף שיופיע באקסל שלכם או במצגת למשקיעים, אבל תצטרכו אותו, ובכמויות, לאורך כל הדרך. בקטגוריה הזאת נופלים כל האלמנטים החיצוניים שיכולים ברגע אחד להפוך חברה לשווה מיליונים או מן הצד השני, לחברה מדשדשת ושוקעת. הנה למשל התחלתם מו"מ למכירת החברה מול גו'ן מגוגל, אשתו של גו'ן קיבלה גו'ב בצד השני של העולם וגו'ן נאלץ להתפטר- הסיכוי שלכם למכור את החברה ברגע אחד הפך לנמוך מאוד. הצד השני של המטבע הוא שאשתו של הבוס של גו'ן קיבלה גו'ב בצד השני של הגלובוס, וגו'ן הפך למנכ"ל החברה וההחלטה הראשונה שלו כאשר התיישב על כיסא המנהלים – היא דווקא לרכוש אתכם.

 

לסיכום, אני יכול לומר שהסטטיסטיקה מראה כי מעט מאוד יזמים מצליחים כבר בפעם הראשונה. יזמות זו דרך חיים מרתקת, עם עליות ומורדות, כישלונות והצלחות. גם אם נכשלתם, למדו מהכישלון – אל תתנו לו לחלוף, לפני שתעשו חשבון נפש שישרת אתכם בפעם הבאה. אל תחששו לנסות שוב ושוב, אין לדעת מתי תבוא ההצלחה, זכרו היא לא תלויה רק בכם והכי חשוב – תהנו מהדרך. 

תגובות

1. ארז | 13 אוקטובר 2014

יפה מאוד נמרוד...תמשיך לכתוב:)


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.