20 אוקטובר 2014 | ד"ר אסטורה מודנה
השקעות Impact: חמשת הצעדים לעשיית כסף ויכולת השפעה על האנושות בו זמנית

גם אם הדרך התקצרה בין המוצר לשוק, בזכות המובייל, עדיין נדרשים יזמי הקלינווב להתמודד כבר מתחילת הדרך עם שאלות שלא יטרידו יזמים העוסקים באפליקציית גיימינג. ההתמודדות הטכנולוגית עם אתגרים מהותיים, דורשות מהרגע הראשון תשובות ברורות עוד הרבה לפני ההגעה לשוק.

הטרנדים הטכנולוגיים של עולם היזמות משתנים במהירות. אלו נעים בציר שבין אפליקציות קלילות שנועדו להפוך את החיים שלנו למהנים ועד לטכנולוגיות "כבדות" שנועדו לפתור בעיות תשתיתיות יותר. אופי היזמים משתנה מתחום לתחום וכך גם אורך הנשימה בפיתוח המוצר – גם של החברה וגם של המשקיעים.

 

המובייל, שנחשב למהפכה הבאה לאחר מהפכת האינטרנט, קרב בין שני העולמות הללו ואם פעם היינו זקוקים לתשתית יקרה וחומרה כבדה כדי לפתור בעיות תשתית, היום חלק מן האתגרים עשויים להיפתר בעזרת טכנולוגיה מובייל חזקה. כך למשל תחום הקלינטק, שעד לפני כמה שנים נחשב לתחום הדורש משאבים רבים ופיתוח ארוך שנים, בדומה לביוטק, עבר מהפך וכיום משתמשים במשאבי תוכנה ומובייל כדי לנסות ולפתור בעיות הקשורות למשל ביעילות אנרגטית וצריכה מזהמת.

 

השינוי שעשה התחום הביא להתפתחות של יוזמות חדשות המכונות היום "קלינווב" – תחום חדש שהתחיל להתפתח בשנתיים האחרונות ומנסה להשתמש במשאבי המובייל, האינטרנט וה- IT, כדי לשנות באופן משמעותי את דפוסי הצריכה של בני האדם.

 

גם אם הדרך התקצרה בין המוצר לשוק, בזכות המובייל, עדיין נדרשים יזמי הקלינווב להתמודד כבר מתחילת הדרך עם שאלות שלא יטרידו יזמים העוסקים באפליקציית גיימינג. ההתמודדות הטכנולוגית עם אתגרים מהותיים, דורשות מהרגע הראשון תשובות ברורות עוד הרבה לפני ההגעה לשוק.

 

בחירת הצוות

 

מכיוון שמדובר בתחום אמביציוזי, החותר לאתגר ולשנות את כללי המשחק, יש צורך מהותי כבר בהתחלה לבחור צוות חזק טכנולוגית, אבל גם בעל חוש עסקי מפותח. פיתוח שכזה בדרך כלל יזמן אליו יזמים מנוסים ולא כאלה שזהו המיזם הראשון שלהם. בחרו אנשים המכירים היטב את הטריטוריה בה אתם פועלים, בעלי יכולות מגוונות ושונות מאלו שלכם. לעיתים פתרון טכנולוגי מתחום אחד עשוי לפתור בעיה מהותית בתחום אחר.

 

ניתוח קהל היעד למוצר שלכם

 

קהל היעד למוצרים מסוג זה יהיה בדרך כלל מדינות, חברות תשתית, ארגונים גדולים ולעיתים מאות מיליוני צרכנים פרטיים בעולם שהטכנולוגיה שלכם עשויה להקל באופן משמעותי על חייהם ואף לשפר אותם. הגדירו מראש את קהל היעד והבינו היטב את הצרכים שלו. לעיתים תגלו שהנחות היסוד שלכם לגבי קהל היעד שגויות בגלל תרבות שונה או פיתוח של מתחרה מקומי. עשו את השינויים הנדרשים וכללו אותם בתכנית העסקית שלכם. צרו קשר כבר בשלב מוקדם עם השוק שלכם ועם הקונים הפוטנציאלים. במידה ונידרש, שנו את המוצר לפי דרישות הלקוח הפוטנציאלי. מי יודע, אולי איתו תגיעו לעסקת השיא שכל כך ייחלתם אליה.

 

הוכחת התכנות

 

כל מיזם טכנולוגי דורש הוכחה מסוג זה, אבל תחומים שאמורים לשנות את כללי המשחק, עוד יותר. הגיעו לסבב ההשקעה הראשון כאשר אתם מסוגלים להראות שיש סיכוי סביר שהטכנולוגיה שלכם תעבוד, והיא ברת הגנה, אחרת לא תצליחו לגייס על פי השווי המתוכנן, מה שיקשה בהמשך הדרך להכניס משקיעים נוספים. בשלב הזה לא תצטרכו להראות שיווק ומכירות, ובכסף מעט יחסית תוכלו להוכיח שהטכנולוגיה שלכם חזקה דיה. מפה תוכלו לסבב משקיעים בצורה מיטבית.

 

הגדרת אבני דרך ברורים

 

תכננו היטב את שלבי ההתקדמות של המוצר. היתרון והחיסרון המרכזיים בתחומים בהם אנחנו עוסקים, הוא שתנאי השוק בהם לא משתנים במהרה ויש פחות דינאמיקה תחרותית של מתחרים, אך מן הצד השני פיתוח טכנולוגיה והטמעת הפתרון והכניסה לשוק לוקחים זמן רב יותר. בעיות של צריכה מזהמת, צריכת פיננסים והעדר אוריינות בעולם השלישי אינם משתנות בקצב בו משתנה תרבות הצריכה של טכנולוגיית הפנאי. מאידך, החדרת טכנולוגיות חדשות לתחומים הללו לוקחת יותר זמן. התנאים הללו מאפשרים להגדיר בצורה טובה יותר את אבני הדרך של המיזם. אף פעם אל תחכו לרגע האחרון לגיוס הכסף, קחו בחשבון תמיד שהכניסה לשוק תארך זמן רב יותר ממה שתכננתם מראש.  

 

הטמעת הטכנולוגיה

 

טכנולוגיות שמשך ההטמעה שלהן ימשך כמה שנים – בעלי סיכויי הצלחה נמוכים. גם אם הפתרון שלכם מצויין ל-20 שנה, הסבלנות וגם המימון יגמרו הרבה לפני. חפשו את קיצור הדרך כדי להביא את הטכנולוגיה שלכם במהירות האפשרית לשוק ולהטמעתה בצורה טובה ומהירה. גם אם זה ידרוש מכם עוד קצת עבודה של פיתוח, בטווח הארוך עשויה להיות לכך השפעה מכרעת על הצלחת המוצר.

 

לסיכום, עולם היזמות הוא מורכב ומושך אליו אנשים שונים עם אמביציות ומוטיבציות שונות. יזמים בכל העולם, התרגלו לעשות הרבה כסף מטכנולוגיה, כך גם המשקיעים. בעשור האחרון אנו רואים שהיזמים והמשקיעים מחפשים תחומי השקעה מהותיים יותר, כאלה שיש להם השפעה אמיתית ומרחיקת לכת על חלקים נרחבים בעולם. אני מאמין שהתופעה הזאת תלך ותגדל אחרי הכל, משחר ההיסטוריה, הטכנולוגיה נועדה לשפר את חיים של בני האדם.

 

עכשיו, תורכם לעשות מזה גם כסף...

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.