19 נובמבר 2014 | ורד פרבר
מה באמת חשוב לדעת לפני שעושים עסקים ביפן

הקודים היפנים אינם תמיד ברורים לחברות מערביות המנהלות מו"מ ופערים אלה עלולים לגרום לאי הבנות תוך כדי תהליך לכן חשוב להכיר את כללי "עשה ואל תעשה" לפני שנכנסים לעבודה שכדאי להכיר ולהבין לפני שמתחילים

ביקור של משלחת בכירים מתאגיד הענק טיוטה במטרה לאתר שיתופי פעולה עסקיים בקרב חברות טכנולוגיה ישראליות שהתקיים החודש הוא רק צעד נוסף המאפיין את המגמה ההולכת ומתרחבת בשנה האחרונה בהידוק הקשר העסקי בין שתי המדינות.

 

לרוב, פניהם של חברות עסקיות וסטארט אפים ישראליים פונה מערבה כאשר הן מעוניינות לפרוץ לשוק הגלובלי. ארה"ב ואירופה מהוות מבחינתן יעדים אסטרטגיים מרכזיים כדי להניע קדימה את מנוע הצמיחה שלהן כאשר השוק האסייתי לא היה ברדאר שלהן. אולם בשנים האחרונות חל שינוי מהותי בגישה זו כאשר סין וגם יפן הולכות ותופסות מקום מרכזי בפעילות העסקית של החברות הישראליות. ההתעניינות היא הדדית וניתן לראות כי יותר ויותר תאגידי ענק יפניים מגלים עניין רב בתעשייה הישראלית ובפיתוחים וטכנולוגיות מקומיות.


משלחות רבי דרג מגיעות לישראל בחיפוש אחר טכנולוגיות ישראליות חדשות בעלות פוטנציאל עסקי לשיתופי פעולה עתידי.

 

השנה האחרונה מסמנת עליית מדרגה ביחסים בין שתי המדינות. לאחר ששנים נמנעו חברות יפניות לפעול בשוק הישראלי ניתן  לראות כי המציאות משתנה. דוגמא בולטת לכך היא כמובן רכישת הענק של חברת וייבר בהיקף של 900 מיליון דולר על ידי ענקית המסחר האלקטרוני Rakuten, ביקור ראש הממשלה, בנימין נתניהו בטוקיו בחודש מאי השנה, שר הכלכלה היפני, טושימיצו מוטאגי, שהגיע לישראל בפעם הראשונה בתחילתו של מבצע "צוק איתן" ונחתם הסכם הבנות בין משרד הכלכלה היפני ומשרד המדען הראשי לעידוד R&D  והשקעות בתחום המחקר והפיתוח בין ישראל ויפן וכמובן הנוכחות הרבה של משלחות של בכירים בחברות יפניות באירועים טכנולוגיים ועסקיים בארץ. 

 

אין ספק כי מדובר בחלון הזדמנויות בעל פוטנציאל אדיר לחברות ישראליות במדינה המדורגת כיום כשוק השלישי בגודלו בעולם ועם טכנולוגיה מובילה. היפנים מתחילים להכיר בפוטנציאל ביזמות, ובחדשנות הטכנולוגית הישראלית שבאה לידי ביטוי בפעילות של בתאגידי הטכנולוגיה האמריקאים כגון מיקרוסופט, גוגול, יבמ ופייסבוק ושואלים האם אין מקום לשיתוף פעולה דומה גם עם יפן.

 

הקודים היפנים אינם תמיד ברורים לחברות מערביות המנהלות מו"מ ופערים אלה עלולים לגרום לאי הבנות תוך כדי תהליך לכן חשוב להכיר את כללי "עשה ואל תעשה" לפני שנכנסים לעבודה שכדאי להכיר ולהבין לפני שמתחילים:

 

בניית מערכת יחסים נכונה לטווח הארוך

 

בניית מערכת יחסי אמון דורשת זמן רב. לכן מתחילת התהליך אמורים לקחת בחשבון שהתהליך רק בראשית דרכו ויש עוד דרך ארוכה. כל זה על מנת לבנות אמון בין שני הצדדים והכרה עמוקה של שני הגופים הפועלים זה מול זה.

 

מחויבות לתהליך

 

כפי שאתם גם מאד רוצים להיות שחקן בשוק היפני, מתחילת הדרך חייבים להראות את המחויבות לתהליך. המחויבות לתהליך ומידת הרצינות תימדד במקצועיות, בזמינות, ובביצוע המשימות. היפני יצפה שתהיו מחוייבים לתהליך לא פחות ממנו.

 

אחריות

 

אחריות לביצוע משימות, אחריות להתחייבויות ולא בריחה מאחריות באמצע הדרך.

 

איכות

 

השוק היפני הוא שוק רווי טכנולוגיות ומוצרים איכותיים בכל תחומי החיים. אם אתם חושבים להציע מוצר לשוק היפני, אנא בדקו אם רמת האיכות היא גבוה יותר ממצוין!  ציון טוב מאד לא עובר את בקרת האיכות היפנית. לכן לפני שאתם פונים או חושבים להציע את מרכולתכם, כדאי שוב לבדוק את האיכות.

 

אמינות

 

אלוהים בפרטים הקטנים כך אמרו. ביפן זה אף חמור יותר.

 

היה אמין בדבריך במעשיך ובהבטחותיך-

 

שאלה שנשאלת בפעם הראשונה שנענתה שונה בפעם השנייה, יכולה להיות בעיית אמון שתעיב מאוד על סיכויי ההמשך.

 

ישירות

 

לנו, אנשי ה"תכלס", קשה לפעמים להבין זאת, אך היפנים הם לא תמיד ישירים. לכן יהיו פעמים רבות שיחות ודיונים שאינם נוגעים ישירות לנושא עצמו אלא הולכים סביב סביב.

 

שתיקות

 

עוד מאפיין תרבותי ששונה מאוד מאיתנו הישראלים. ביפן, גם השתיקות מדברות. אנו כישראלים נלחצים משתיקה ונבוכים ממנה ואז מתחילים לעשות שטויות. חייבים לכבד אותן ולהסתגל לכך.

 

הקשבה

 

על מנת לקרב את הצד השני, חשוב לדעת להפגין אמפטיה ולכל אורך התהליך לנסות לשים עצמכם בנעליו. 

 

המכון לאסיה יקיים אירוע בשיתוף עם מכון היצוא בתאריך ב – 10.12.14 בנושא "הזדמנויות עסקיות בשוק היפני".

 

להרשמה לאירוע יש ללחוץ כאן

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.