15 דצמבר 2014 | עוה"ד ברי לבנפלד ואביגיל פריש
7 טיפים לקבלת מענקים מהמדען הראשי

לשכת המדע"ר מציעה מגוון רחב מאוד של מסלולים, המתאימים לתעשיות שונות ולחברות בשלבים שונים. על החברות לבחון את התוכניות ולבחור את התוכנית המתאימה ביותר

1. הכירו את התוכניות השונות.

 

לשכת המדע"ר מציעה מגוון רחב מאוד של מסלולים, המתאימים לתעשיות שונות ולחברות בשלבים שונים. על החברות לבחון את התוכניות ולבחור את התוכנית המתאימה ביותר, תוך שקילת מצבה הנוכחי של החברה ויעדיה העתידיים. גם משקיעים ורוכשים צריכים לוודא באילו תוכניות בחרה החברה, על מנת להבין אילו התחייבויות נטלה על עצמה החברה.

 

2. הכירו את המגבלות.

 

טרם בחירת מסלול המימון הרלוונטי ראוי להכיר היטב את החוק וכללי המימון ולבחון כיצד המגבלות עשויות להשפיע על פעילות החברה. לדוגמה, בתחום הביו-טכנולוגיה, נאלצות חברות להעביר חלק מפעילות המו"פ לחו"ל ו/או ליצור שיתופי פעולה עם גופים זרים ולשם כך נדרשות לפנות למדע"ר בבקשות לאישור העסקאות, בד"כ בכפוף לתשלום ככקבוע בחוק ובתקנות.

 

3. שקלו את האלטרנטיבות המימוניות.

 

כספי המדען מהווים לרוב אלטרנטיבה למימון פרטי. מצד אחד, קבלת תמיכה מהמדען גוררת את ההתחייבות לכללים ולנהלים אשר פורטו לעיל, אך מצד שני מימון באופן זה אינו פוגע בחלקם של בעלי המניות הנוכחיים ומהווה אופציה עבור היזם לשמור במועד המימון על חלקו בחברה. לאור הכללת נוסחה לתשלום בעת הוצאת ידע לחו"ל מומלץ לפני כל פניה למענק, לחשב את המשמעות של לקיחת כספים נוספים מהמדע"ר בהשוואה לאלטרנטיבות העומדות בפני החברה.

 

4. חשיבה לטווח רחוק.

 

חברה ששוקלת פניה למדע"ר צריכה לשקול לא רק את ההיבטים הכלכליים נכון ליום לקיחת המענק, אלא גם לחשוב קדימה ולשקול את ההשלכות על התפתחותה העתידית של החברה. לדוגמא, חברה שרואה את עתידה במכירת הידע לחברה זרה, צריכה לשקול את ההגבלות שמטיל חוק המו"פ על מכירת ידע לחו"ל והתשלומים למדען הראשי בשל המכירה.

 

5. שימו לב למה שנכלל בבקשה ובדוחות.

 

לאופן ניסוח הבקשה למענק והדוחות שמוגשים למדע"ר עשויות להיות השלכות בעתיד. בין היתר, מסמכים אלו יסייעו לקבוע אם ידע מסויים של החברה פותח במסגרת תיקי המדע"ר שלה וכפוף להגבלות חוק המו"פ. לדוגמא, חברות רבות נוטות לקשור בין תוכניות פיתוח שונות על מנת לקבל מענקים, אך הדבר יכול להיות לרועץ אם החברה תבקש למכור רק חלק מהטכנולוגיה שלה בעתיד. מאותה סיבה מומלץ במידת האפשר ליצור הפרדה בין ידע שפותח תחת תוכניות מדע"ר ושאר הידע של החברה.

הצהרה על מקום הייצור. בהמשך לנקודה לעיל, חברה שצופה מראש כי ייצור המוצר שיפותח במסגרת התוכנית שברצונה להגיש למדען הראשי יבוצע מחוץ לישראל, צריכה להבהיר זאת כבר בבקשה על מנת להמנע מקנסות שעשויים להגיע לעד 300% מהסכום שהתקבל. למשקיעים מומלץ לבדוק את הצהרת החברה על מנת להבין את החשיפה הפוטנציאלית

 

6. שימו לב לכללים.

 

חברות מודעות לעובדה כי הן נדרשות בדיווח ובתשלום תמלוגים ביחס למענקים שקיבלו (בתוכניות הרלוונטיות), אך לא כולן מודעות לדיווחים ואישורים שהן נדרשות לקבל ביחס לשינויים בהון ובאופן פעילות החברה. לדוגמא, בנוסף להודעות על שינוי שליטה וכניסת משקיע זר, חברות היוצאות בהנפקה בבורסה נדרשות להעביר תשקיף לאישור המדע"ר טרם ההנפקה.

 

7. ארגון מוקדם חוסך הפחתת מענקים.

 

חברות נתמכות נדרשות לעמוד בכללים שונים על מנת לפקח על הוצאות המו"פ בהן המדען תומך, דוגמת הקפדה על דיווחי נוכחות של העובדים (כולל בכירים) וכן לספק דיווחים רבעוניים שוטפים. מודעות לדרישות אלו תסייע בהקפדה על מימוש הכללים ומיקסום המענק המאושר. הפחתת תקציבים שאושרו בגין דיווחים לא נאותים הפכה להיות שכיחה בשנים האחרונות.

 

הטיפים נכתבו לקראת כנס בנושא "30 שנה לחוק המו"פ – עבר, הווה, עתיד", שייערך ביום חמישי הבא (18.12.14), על ידי משרד עורכי הדין יגאל ארנון ושות', EY ישראל ובית ספר אריסון למנהל עסקים במרכז הבינתחומי הרצליה."

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.