28 דצמבר 2014 | תחיה אלונה אלתר
גיוס Talents לסטרטאפים – עשה ואל תעשה (חלק 2)

במטרה להבין כיצד מגייסים עובדים חדשים לחברה קטנה בתחילת דרכה, אנו מציעים ללמוד מהטובים ביותר כדי להבין ולו במעט, מהן הפרקטיקות הדרושות לניהול תהליך גיוס אפקטיבי כך שהסטארטאפ שלכם יעבוד לפי אחת מהשיטות האיכותיות והיעילות המאפיינות את החברות המובילות.

בכתבה הקודמת הדגשנו מהם ה''עשה ואל תעשה'' בתהליכי גיוס עובדים לסטרט-אפ שלכם.

 

במטרה להבין כיצד מגייסים עובדים חדשים לחברה קטנה בתחילת דרכה, אני מציעה ללמוד מהטובים ביותר כדי להבין ולו במעט, מהן הפרקטיקות הדרושות לניהול תהליך גיוס אפקטיבי כך שהסטארטאפ שלכם יעבוד לפי אחת מהשיטות האיכותיות והיעילות המאפיינות את החברות המובילות. 

 

בכדי לחסוך לכם זמן מחקר וגלישה יקרים ברחבי האינטרנט החלטתי להציג את התובנות המשמעותיות ביותר מסקר ה-  Benchmark (בתרגום חופשי – בוחן הביצועים) השנתי של חברות HRD ו- AKT.

 

המחקר בדק 106 ארגונים שונים ממגוון תעשיות (בעיקר חברות הייטק), בהם התנהלו תהליכי גיוס שהסתכמו בהעסקתם המצטברת של  21,000 עובדים במשך זמן של שנה בלבד!

 

מניתוח הסקר עולה, כי בשנה הקרובה החברות הנדגמות תמקדנה את פעילותן בתחום גיוסי עובדים לפי 5 נושאים עיקריים: 

 

1.     התמודדות עם מחסור במועמדים מתאימים

 

2.     קיצור זמן  סגירת משרה וקיצור תהליכי גיוס

 

3.     הגברת שימוש ברשתות חברתיות ושיפור הנוכחות ברשת

 

4.     צמצום עלויות גיוס

 

5.     גיוון מקורות הגיוס

 

 

נתון נוסף שעולה מן המחקר, נוגע לכך ש 25% מהארגונים בסקר המוגדרים כ Leaders(מובילים) בתהליכי גיוס עובדים, משקיעים בהכשרת צוות הגיוס באופן מתמשך, יוצרים משפכי גיוס יעילים ומנהלים את מקורות הגיוס שלהם תוך התמקצעות מתמדת.

 

מתוך המחקר נוכל להסיק מהם האתגרים העומדים בפני חברות סטרטאפ בבואם לבנות את הצוות הנדרש:

 

1.     איתור מועמדים - לחברות סטרטאפ אין יחידות גיוס ומאגרי מועמדים, פעילות הגיוס מתבצעת מול חברות כח אדם ממספר תעשיות כך שספועל התחרות על כל עובד איכותי עולה בהתאם.

 

2.     גיוסים מהירים אך איכותיים – אין זמן! לחברות סטרטאפ אין את הזמן והמשאבים שיש לחברות מבוססות יותר על מנת לחפש ולגייס את המועמד המושלם, הגיוס צריך להיות מהיר, מדויק  ואיכותי.

 

3.     מיתוג החברה – על החברה להעלות את הנוכחות האינטרנטית בכל הערוצים לרבות רשתות חברתיות. בנוסף, החברה חייבת להשקיע במיתוג ומסר נכונים, כל זאת במטרה לייצר מודעות בשוק המועמדים.

 

4.     צמצום עלויות הגיוס אך לעולם לא על חשבון איכות המועמדים.

 

הדרך הטובה ביותר להתגבר על האתגרים שציינתי היא למצוא את השותף המתאים למשימה, על מנת לבנות נכון וטוב את החברה שלך אתה צריך מישהו עם ראש ולב של שותף, מישהו שהצלחת החברה תהיה חשובה לו כאילו הוא חלק ממנה .

אדם שיבין את הצרכים הייחודיים, את האתגרים של החברה ובעיקר את מקצוע הגיוס על כל אפיקיו. כפי שכבר הבנתם, יש הרבה דגים בים אבל אין מספיק דייגים טובים ולחלקם אפילו אין חכה....

 

איך נמצא שותף מתאים ומה הוא צריך להביא?

 

השותף הפוטנציאלי נדרש להביא לתהליך את סט הכלים השלם או את רובו בכדי שיוכל לגבור על האתגרים שעומדים בפני סטרטאפים בבואם לגייס עובדים חדשים - על השותף להיות מומחה בגיוס בעל ניסיון מוכח בתחומים המבוקשים

 

1. איתור מועמדים

- ידע בגיוס בשיטות מתקדמות ועדכניות

- ניהול מאגרי מועמדים נרחבים

- נוכחות חזקה ברשתות חברתיות

- קשר לקהילות מקצועיות מתאימות

- השותף עצמו ממותג ומוכר בשוק

 

- בעל יכולת מקצועית לסנן את המועמדים שאינם מתאימים ובמקביל, להשאיר מספר נכון של פוטנציאליים להמשך התהליך. (ובלשון מקצועית- יצירת משפך מאוזן)

 

 

2. גיוסים מהירים 

 

זמינות  - על השותף להיות זמין לעבודה ממוקדת ושוטפת לאיתור וגיוס המועמדים על פי תוכנית עבודה משותפת. מגייס\ת מנוסים במשרה מלאה יכולים להעסיק בין 3 ל-4 עובדים חדשים בחודש.

 

בעל יכולת תפעול לוגיסטית -  גיוס הוא תהליך רוחבי בארגון אשר מצריך תיאום בין מחלקות וגורמים שונים. השותף צריך להכיר את ההתנהלות הפנים – ארגונית בכדי, לזרז את התהליכים בצד הלוגיסטי ולנהל את הגורמים השונים באסרטיביות סימפטית. חשוב לשמור על איזון כך שלא יווצר עומס - תיאום זה הינו קריטי להשגת המועמדים הראויים..

 

3. מיתוג 

 

שותף מרושת ברשתות חברתיות ובעולמות הגיוס השונים ידע ליצר  "באזז" בצורה מהירה מול השוק. כמו כן, שותף מתאים ידע ל"מכור" את הסטרטאפ למועמד ולעזור במשיכת מועמדים איכותיים.
 

4. צמצום עלויות הגיוס

 

עלויות הגיוס הן רבות, מפרסום המשרות ועלויות פרסום, תשלום למנהל/ת גיוס פנימי או חיצוני, תשלום לחברות השמה, עלות זמן הראיונות של המנהלים המגייסים, עלות גיוס מאוחר ובעיקר עלות מחיר השגיאה בגיוס מועמד לא מתאים.
יש לבחור שותף אמת, שותף שיוכיח את ערכו הן בטווח הקצר (עלויות שוטפות) והן בטווח הארוך (צמצום נטישת עובדים).

 

איך תבחרו את השותף המתאים ? עומדות בפנינו מספר אופציות אותן נבחן לעומק בכתבה הבאה לאור הדרישות לעיל:

 

- צוות גיוס פנימי -  מגייס/ת של הארגון

 

- מגייס/ת פרילנסרית למשרה מלאה או חלקית

 

- או חברות שונות המציעות לקחת על עצמן את ביצוע התהליך במודלים שונים.

 

כל אופציה שתבחר צריכה לקחת בחשבון גם את התאמת השותף ל DNA של הארגון.

 

על היתרונות והחסרונות בכל מודל – נדבר בכתבה הבאה.

 

ועד אז, אשמח להערות, הארות ומחשבות !

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.