29 דצמבר 2014 | עמוס אבנר
אסיה משתלטת גם על עולם ה-IOT

מה היזמים הישראלים יכולים ללמוד מיזמי הIOT המבטיחים של אסייה?

תשאלו משקיע אסייאתי טיפוסי מה מעניין אותו, ואחת מהתשובות תהיה קרוב לוודאי – "Internet of Things". נראה כי ה'באזוורד' התורנית, המתארת את החיבור שבין העולם הדיגיטלי לבין העולם הממשי, הגיעה גם ליבשת הגדולה בעולם.

 

מה היזמים הישראלים יכולים ללמוד מיזמי הIOT  המבטיחים של אסייה?

 

כפי שכל יזם IOTמתחיל יודע, הזירה הטובה ביותר לקדם מיזם מתחום זה, הינה אחת מפלטפורמות מימון ההמונים (crowdfunding) הממשיכות לצוץ כמו פטריות אחרי הגשם. דווקא כאן, נראה שאסיה נותרה מאחור, וטרם השכילה להצמיח פלטפורמה אמיתית שיכולה להתחרות בקיקסטארטר או באינדיגוגו.

 

חברה אחת שבכל זאת מצליחה לבלוט מעל לשאר היאCrowdonomic  הסינגפורית, המפעילה בין השאר גם את Crowdivate, פלטפורמת מימון ההמונים המצליחה של StarHub,אחת מחברות התקשורת הגדולות בדרום מזרח אסיה. להלן סקירה של שלושה מן הפרויקטים המובילים בפלטפורמה זו:   

 

Ambi Climate היא חברה הונג-קונגית המפתחת התקן אלחוטי, השולט באופן אוטומטי במערכת המזגן הביתית ומווסתת אותה באופן עצמאי בהתאם לתנאי מזג האוויר והעדפות המשתמש. המערכת 'לומדת' את המשתמש (באמצעות אלגוריתם machine learning), וניתן לשלוט בה באמצעות אפליקציה בסמארטפון.

 

 

ההתקן והאפליקציה השולטת בו. לינק לסרטון

 

IOT יכול להיות גם קרקע פורייה ליזמות עם אוריינטציה חברתית, במיוחד במדינות מתפתחות.

 

 

iBam הוא, שימו לב, רמקול קטן שעשוי כולו מעץ במבוק! המיזם המיוחד הוא פרי יצירתו של ארגון סביבתי ללא מטרות רווח הפועל באינדונזיה וקמבודיה, והיזמים טוענים כי ההכנסות מכל מכירה הולכות ישירות לכיסם של הכפרים בהם חותכים ומעצבים את עצי הבמבוק.  

 

פוסטר למוצר. לינק לסרטון

 

 

פרויקט מעניין נוסף הינו Karios, השעון 'ההיברידי' הראשון:שעון אנלוגי קלאסי בשילוב אפליקציות ייעודיות ל - deviceswearable. את המיזם הקים סם יאנג, יזם סדרתי קוריאני מוכר, והוא זכה בפרס העיצוב היוקרתי בתחרות Reddot. השעון, שנמכר כבר באלפי יחידות, משווק כמוצר פרימיום ונע במחירים שבין 550 ל-1,250 דולר. 

 

השעון מגיע בצבעי שחור, כסף וזהב. לינק לסרטון

 

אולם בהעדר תחרות אמיתית ורחבה, היזמים האסיאתיים דוגמת קיקסטארטר מוצאים את עצמם בסופו של דבר מגיעים גם לפלטפורמות המערביות.

 

 

Arki, הוא אחד משני פרויקטים אסיאתיים מבטיחים במיוחד שאיתרנ,גם הוא מיזם תוצרת קוריאה. צמיד יד עשוי עור או בד (ניתן לבחור), הכולל בתוכו צ'יפ אלקטרוני שתפקידו לעקוב ולהמליץ על הליכה ויציבה נכונה. המיזם כבר עבר מזמן את יעד הגיוס שהציב לעצמו (100 אלף דולר), ובקרוב תימסר הגרסה הראשונה ל-1,000 הרוכשים הראשונים. 

 

 

משכנע? תחליטו בעצמכם. לינק לסרטון

 

 

אי אפשר לדבר על IOT מבלי לדבר על 'בית חכם', התחום שכולם רוצים להיכנס אליו ולא לגמרי יודעים כיצד. Sentri הוא סטארטאפ טייוואני שייצר התקן משולב הכולל בתוכו מצלמה, אמצעי ראיית לילה, מיקרופון, רמקול, חיישני תנועה ותאורה, מד מעלות ולחות, נטר איכות אוויר, שעוןוכמובן מחשב פנימי אשר יודע לסנכרן בין כל אלו יחד. עם גיוס של קרוב ל-400 אלף דולר, ייתכן כי הבשורה בתחום, תגיע בסופו של דבר ממזרח אסיה. 

 

 

לינק לסרטון

 

 

כמו בתחומים רבים אחרים, גם בקרה הנוכחי המילה האחרונה תפויה להיות של הענקיות הסיניות. כך למשל, בזירה הטרנדית של מדידת לחץ דם דיגיטלית מתפתח בחודשים האחרונים קרב מעניין בין יצרנית הטלפונים Xaiomi (שלאחרונה עקפה את סמסונג והפכה למובילת השוק הסיני) לבין מנוע החיפוש Baidu . שתי החברות הוציאו לשוק מכשירים דומים ביותר, במה שנראה כמו תחילתו של 'מירוץ חימוש' אל עבר הגביע הקדוש של עתיד עולם האינטרנט.  

 

 

סוף סוף, אחרי כמה שנים של דיבורים, נראה שה-IOT  מתחיל להכות גלים גם באסיה. עם זאת, העובדה שעולם הקראודפאנדינג ביבשת נמצא בחיתוליו מהווה אתגר משמעותי.

 

נראה כי התחומים החמים ביותר הם בטריטוריה שבין בתים חכמים, התקנים לבישים,מאגרי נתונים על גוף-האדם ואיכות-חיים.

 

 כמו בהיבטים רבים אחרים של העולם העסקי באסיה, גם כאן - עיצוב פשוט, מינימאלי ופונקציונאלי הוא כנראה אחד מן המפתחות העיקריים להצלחה.  

 

מאת עמוס אבנר, שותף מייסד ב-StartupEast, האקסלרטור הישראלי-אסיאתי הראשון. מעוניינים להצטרף למחזור הקרוב בסינגפור? שלחו פרטים ל[email protected]

 

 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.