3 מרץ 2015 | אלון מידן
השכן לא ישן - הוא נותן לך טרמפ

הכלכלה השיתופית תופסת כבר היום כותרות ועניין רב מצד לקוחות המחפשים חלופות זולות ללינה ונסיעה. עד כמה זה כלכלי לנו, ולאן מועדות פניה של הכלכלה השיתופית – בכתבה

"בוקר טוב תל אביב! השעה שמונה בבוקר, התנועה זורמת בחופשיות בכל הכבישים אז אין צורך בדיווחים, ועכשיו קצת מוזיקה". נשמע כמו חלום? לא אם תשאלו אלפי עובדים בסיליקון ואלי. הכלכלה השיתופית, מה שרוב האנשים מכירים כ- Uber, Airbnb ואתרים נוספים, עלתה למרכז הבמה לפני כשנתיים ומאז גדלה בקצב מסחרר.

 

מה סוד הקסם של הדרך החדשה לצאת לחופשה או לתפוס נסיעה למשרד? התשובה היא קודם כל כלכלית. בערים מסוימות בארה"ב, Uber שינתה לחלוטין את הצורה שבה עובדים מגיעים לעבודה וממנה, ועשרות אלפים משתמשים בה מדי יום. הקלות שבה ניתן למצוא מישהו שנוסע באותו הכיוון שלך, והעלות הזניחה של הנסיעה, הופכות את השימוש באפליקציה לכדאי הרבה יותר מאחזקת רכב ואפילו נסיעה בתחבורה ציבורית. Airbnb, בתורה, מהווה אופציה מצוינת למטיילים שמחפשים לינה זולה וידידותית, בלי עוד 7 אנשים בחדר. כמובן שלא הכל דבש, וישנם סיפורים רבים על בעלי דירות שמצאו את הנכס שלהם מושחת ללא היכר על ידי אורחים שהגיעו דרך Airbnb, אולם ככלל, המערכת החדשה הזו של כלכלת P2P עובדת מצוין.

 

אם שמתם לב, הוזכרו עד עכשיו שתי חברות של כלכלה שיתופית, ולא במקרה. Uber ו-Airbnb, עם ערכי שוק של 18 ו-10 מליארד דולר בהתאמה, הן שתי המייצגות הגדולות ביותר של הטרנד החדש הזה, חוץ מהן, השוק מלא בחברות קטנות שעדיין לא עשו את הפריצה. אז לאן הולכת הכלכלה השיתופית? ראשית, להפצה והשתתפות גדולה יותר. כיום, הסעות שיתופיות פתוחות רק בפני אנשים המחזיקים ברכב. חברות חדשות מנסות לתת פתרון למצב הזה, על ידי השכרת רכבים לטווחי זמן של כמה ימים או שבועות לצורך נהיגה במסגרת Uberוחברות דומות. חברות אחרות מציעות שירותים מקצועיים למשכירים את דירתם, כגון צילום, תמחור ופרסום באתרים שונים. מדובר, למעשה, בשיפור ההיצע עקב העלייה בביקוש – עניין המשותף לכל סוג כלכלה.

 

טרנד נוסף בכלכלה שיתופית הינו התרחבות. אין אנשים שמחפשים טרמפ כרגע? אז למה לא ליצור קשר עם פיצריה או מכבסה ולשאול אם הם צריכים משלוח? Uber כבר פועלת בנושא, ותתרחב לתחום המשלוחים בקרוב. האם יהיה נעים לתפוס טרמפ עם מישהו שמעביר באותו זמן 5 פיצות? תלוי בטרמפיסט, כנראה.

 

הטרנד הבולט השלישי הינו גיוון. עד היום, התמקדה הכלכלה השיתופית בעיקר בהצעת אלטרנטיבות לשירותים קיימים. אולם, הצפי הוא שהיא תתרחב לתחומים נוספים, ושניים שנראים בשלים הינם אנרגיה חלופית ורפואה. בקליפורניה שטופת השמש יש כבר מי שמממן לשכניו לוחות סולריים לגג, בסוג של מימון המונים לאנרגיה חלופית מתוך הבנה כי העניין יתרום לרווחה הכללית. סטארטאפים נוספים עוזרים למטיילים למצוא טיפול רפואי כאשר הם מחוץ לצפון אמריקה, ובעיקר במדינות שאינן מפורסמות ברופאים מצוינים.

 

זוכרים את הסיסמא של נוקיה ז"ל, Connecting People? מסתבר שהם עלו על הרעיון הנכון, בזמן הלא נכון. חברות כלכלה שיתופית בטוחות שהן העתיד, ובמידה גדולה של צדק. עם ההתרחבות שלהן לתחומים נוספים וברחבי העולם, בקרוב נוכל כנראה לספק את כל צרכינו בעזרת השכנים. ובישראל, כמו שכולנו יודעים, שכן זה שכן – אז כדאי שתתחילו להתנהג יפה לזקנה מלמטה, אולי היא הכרטיס שלכם לעתיד.

 

רוצים לשמוע עוד על החידושים והטרנדים האחרונים בתחום הכלכלה השיתופית ובכלל? יום החדשנות של אוניברסיטת תל אביב ב-10.5.15 ירכז את מיטב המוחות והמומחים מהעולם, יחד עם תערוכת סטארטאפים חדשניים! לפרטים

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.