15 ספטמבר 2013 | תמיר בוקאי ודב אינגבר, VBIR
פנייה למדען הראשי: האם אתם מודעים ליתרונות ולחסרונות?

מחפשים מימון? תכירו את התוכניות שמציע משרד התמ"ת במיוחד עבור סטארט-אפ

 

אחת המהמורות העיקריות העומדות בין יזם של סטארט-אפ למימוש חלומו היא נושא המימון. המעבר מהשלב הראשוני של "רעיון" לשלב המסחרי מחייב דרך ארוכה ויקרה של מחקר ופיתוח.

 

אפשרויות המימון העומדות בפני הסטארט-אפ למימון הוצאות מחקר ופיתוח הן רבות: גיוס כסף מקרנות הון-סיכון, גיוס ממשקיעים פרטיים, הלוואות מבנקים ועוד. מקור מימון נוסף הוא קבלת סיוע מלשכת המדען הראשי שבמשרד התמ"ת.

 

לשכת המדען הראשי ממונה על ביצוע המדיניות הממשלתית לתמיכה במו"פ תעשייתי. מטרת המדען הראשי היא לפתח את הטכנולוגיה בישראל כאמצעי לעידוד יזמות טכנולוגיות, מיצוי הפוטנציאל המדעי, הגברת בסיס הידע של התעשייה במדינת ישראל, עידוד מו"פ בעל ערך מוסף גבוה ועידוד שיתוף פעולה במו"פ הן ברמה הלאומית וברמה הבינלאומית.


היתרונות והחסרונות בפנייה למדען הראשי

 

קיים מספר רב של תכניות ומסלולים אפשריים לתמיכה של לשכת המדען הראשי. המשותף לכלל התוכניות הוא הרצון לאפשר לחברות להתפתח ולהתקדם בהתאם לציוני דרך אשר נקבעו בתוכנית העסקית מראש.

 

יתרונות בולטים של קבלת סיוע בתכניות המדען הראשי:

 

1. מתן האפשרות ליזמים לשמור על אחוזי בעלות בחברה. זאת בניגוד לגיוס כספים ממשקיעים שיחייב ויתור על אחזקות בחברה.

 

2.אם המחקר נכשל, המימון שנתקבל הופך למענק ללא צורך בהחזר.

 

מנגד, ישנם כמה מגבלות וחסרונות הכרוכים בקבלת סיוע מלשכת המדען הראשי:

 

1. עם הצלחתו המסחרית של המחקר, יחויב הסטארט-אפ לשלם ללשכת המדען תמלוגים בשיעור של 4.5%-3% מהמכירות.

 

2. הסיוע המתקבל מלשכת המדען הוא בדרך של השתתפות בשיעור מסויםמההוצאות שהוצאו בפועל. כלומר, יש צורך במציאת מימון משלים.

 

3. קיימות מגבלות במסחור והעברת ידע וייצור אל מחוץ לישראל.

 

מהם המסלולים הקיימים עבור סטארט-אפ?

 

קיימים כמה מסלולי תמיכה בולטים ורלוונטיים לחברות סטארט-אפ:

 

1. תוכנית תנופה:

 

מסלול זה מסייע ליזמים טכנולוגיים מתחילים בשלב הראשוני (Pre-seed). תוכנית תנופה מעודדת יזמות טכנולוגית על-ידי תמיכה במגוון פעולות הנדרשות מיזמים בראשית צעדיהם כדי לקדם רעיון טכנולוגי חדש לקראת מימוש תעשייתי. התמיכה במסגרת תוכנית תנופה היא השתתפות בשיעור של עד 85% מהתקציב המאושר עד לתקרת מענק של 250 אלף שקל.

 

2. חממות ליזמות טכנולוגית:

 

מסלול החממות מעודד יזמות טכנולוגית על-ידי יצירת מערך סיוע המספק ליזמים בראשית דרכם חממה נוחה לביצוע עבודות המחקר, הפיתוח והארגון הנדרשות כדי להפוך רעיון טכנולוגי למוצר עסקי.

 

על-פי נתונים מלשכת המדען הראשי פועלות כיום 25 חממות ברחבי הארץ. תקציב מאושר למיזם בחממה נע בין שניים לשלושה מיליון שקל, ופרויקטים המתנהלים בפריפריה נהנים מתוספת של 500 אלף שקל. שיעור מענק המדינה בתוכנית החממות עומד על 85%, והחממה מחויבת בהשלמת המימון.

 

3. מגנטון:

 

מסלול זה מעודד העברת טכנולוגיות מהאקדמיה לתעשייה על מנת לנצל את הישגי המחקר באקדמיה ליישום תעשייתי ולפיתוח מוצר אשר יכול להניב הכנסות.

 

התוכנית מתבססת על שיתוף פעולה בין קבוצת מחקר מהאקדמיה לבין חברה תעשייתית. קבוצת מחקר שהוכיחה היתכנות לטכנולוגיה מסוימת מחוברת לחברה הזקוקה לטכנולוגיה זו על מנת לפתח מוצר בעל פוטנציאל נסחר בתעשייה. שיעור המענק הניתן במסגרת זו הוא עד 66% מהתקציב המאושר לתקופה של עד 24 חודשים.

תגובות

1. רן חסון רוסו | 18 ספטמבר 2013

תודה על הסקירה, הנושא אכן מאד חשוב.

אלמנט משמעותי נוסף הוא יחס המשקיעים לקבלת המענק (והמגבלות). למרות שרובם רואים במענק הוכחת יכולת של החברה (מעין Due Diligence) יש משקיעים שלא אוהבים את מגבלות המדען.
מסלולי תמיכה משמעותיים נוספים: מסלולי חברות צעירות, מימד (מו"פ צבאי-אזרחי), קידמה (Cyber Security) וקרן ההזנק (משרד האנרגיה).


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.