2 יוני 2015 | אפרים צוריאל
תובנות ליזם מתחיל באקסלרטור

אם אתם סטארטפיסיטים בשנים האחרונות אתם וודאי מכירים את המושג אקסלרטור, או בשמו העברי, המאיץ. בתור מי שהשתתף בתוכנית כזאת אני רוצה לחלוק אתכם כמה תובנות שלמדתי לאורך הדרך.

אם אתם סטארטפיסיטים בשנים האחרונות אתם וודאי מכירים את המושג אקסלרטור, או בשמו העברי, המאיץ.

 

בתור אחד שהשתתף בתוכנית כזאת אני רוצה לחלוק אתכם כמה תובנות שלמדתי לאורך הדרך.

 

ראשית, מה זה אקסלרטור בכלל?

 

מדובר בתוכנית שנמשכת כמה חודשים, בדרך כלל בין 3-6 חודשים, ומספקת לסטארטאפים משרד או חלל עבודה משותף במהלך התוכנית, ליווי ומנטורינג, ובהתאם לסוג האקסלרטור במקרים מסוימים אף השקעה בחברה או חבילת שירותים שוות כסף. ההבדל בין אקסלרטור לחממה עיסקית היא שחברות שנמצאות בחממות הם לרוב בשלב בשלות מתקדם יותר, והחממות משקיעות סכומים גדולים יותר בחברות והתוכניות ארוכות יותר.

 

לאחר שהתחלתי לעבוד על הסטארטאפ שלי ezsave.me, הוצע לי להגיש מועמדות לתוכנית האקסלרטור AtoBe של המכללה להנדסה בירושלים ע"ש עזריאלי, הם פתחו את המחזור הראשון של האקסלרטור וחיפשו חברות שיגישו מועמדות לתוכנית.

 

מה דרישות הקבלה לאקסלרטור?

 

לתוכניות שונות יש דרישות קבלה שונות, מגוונות ולפעמים קצת הזויות, לדוג' אחד הדברים שתתקלו בהם הוא נושא הצוות בסטארטאפ. ישנם תכניות שיגדירו שעל מנת להגיש מועמדות עליכם להיות צוות של יזמים. ישנם אקסלרטורים שמגדירים גם בדיוק כמה אנשי צוות צריך, ואיזה מומחיות צריכה להיות להם. ההמלצה הראשונה שלי היא לא לשנות את המוצר\צוות שלכם כדי להתאים לתוכנית מסוימת, כי ייתכן מאוד שלמרות שתוכנית מסוימת נחשבת יוקרתית או בעלת מוניטין חזק היא אינה עונה על הצרכים שלכם. בסופו של דבר אקסלרטור הוא אמצעי ולא מטרה.

 

אם יש תכנית שאתם מאוד רוצים להגיע אליה אני מציע לכם להגיש מועמדות גם אם אתם לא עומדים ב100% מהקריטריונים. הרבה פעמים דברים שנראים לכם כחסם משמעותי לכניסה מתבררים כפחות חשובים. אם המוצר או שירות שלכם חדשני, ויש לכם את הלהט להוציא אותו לפועל אז לכו על זה –עם אקסלרטור או בלעדיו.

 

הנושא השני שחשוב לשים לב אליו, וזו שאלה שקשה לענות עליה, היא האם אני הולך לקבל ערך מוסף משמעותי מהשתתפות בתוכנית שאני מגיש מועמדות אליה. צריך לקחת בחשבון שהתוכניות האלו במקרים רבים מאוד תובעניים ויידרשו ממכם נוכחות מלאה במשרד ו\או בהרצאות וסדנאות. ייתכן שמדובר בתכנים מעולים שייעזרו לכם לגבש את המיזם שלכם וללטש אותו, אך מאידך יכול להיות מצב שתחשו שהשתתפות מסיטה את תשומת לבכם מהעיקר – קידום הסטארטאפ שלכם.

 

מדוע אקסלרטור יכול להתאים לכם?

 

תחשבו היטב מה הדברים שחסרים לכם הכי הרבה כרגע, ואיזה דברים ייעזרו לכם לקדם את המיזם שלכם.

אקסלרטור הוא מקום מעולה לנטוורקינג, למפגש עם יזמים ומשקיעים, לעיבוד רעיון או מיזם שאינו אפוי לגמרי, להעשרה ועוד. ובנוסף אתם מקבלים שטח עבודה ומעטפת שפועלת כדי לסייע לכם.

 

למרות זאת יזמים מסוימים עלולים לגלות שהשתתפות בתוכנית אקסלרטור דווקא גורם להם לסטות מעיסוק אינטנסיבי במיזם שלהם ומעניק להם מין בועת מציאות מדומה נוחה וידידותית, ורק יציאה ממנה אל העולם ה"אמיתי" באמת תעזור להם להבין מה המוצר שלהם ומי קהל היעד שלהם.

 

לסיכום

החוויה שלי באקסלרטור הייתה חיובית מאוד, בעיקר כי ידעתי איזה עזרה לבקש. לדוגמא, הייתי צריך פגישה עם מנהל באחד מחברות האשראי, ודרך הקשרים באקסלרטור הצליחו להשיג לי פגישה אתו. האקסלרטור גם הפגיש אותי עם משקיעים שונים ועזר לי לפתור המון בעיות לאורך הדרך.

 

בסופו של דבר אחד הדברים שמאחד את כל האקסלרטורים הוא שיש להם אינטרס כנה שתצליחו (הצלחה שלכם = הצלחה שלהם), ולכן הם ינסו לתת לכם את מירב הכלים, הידע והקשרים כדי להשיג את המטרה הזאת.  התפקיד שלכם הוא לדעת מה אתם צריכים והאם אתם בשלב שבו אקסלרטור יאיץ אתכם או יאט אתכם.

תגובות

1. israel | 7 יוני 2015

מגוחך בעיני

לכתוב "מנכ"ל חברת XXX"
כשהלינק נותן את התשובה הזו:
EZsave is getting ready for launch

EZsave is a revolutionary way to save money on your everyday bills.
We are preparing for our official launch, and will be available on iOS, Android and Web shortly.

חוסר בשלות.


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.