5 יולי 2015 | רונן פריימן
מחלום למוצר ל - MVP

יזמים רבים נוטים לרוץ מהחלום ישר אל רצפת הייצור. אותם יזמים לא עוצרים לרגע לחשוב לעומק על הדברים, הם יודעים טוב יותר מכולם מה צריך לעשות, הם לא יקשיבו לאף אחד בדרך ויעשו את הדברים רק בדרך שלהם.

כחברה אנחנו פעילים כמנטורים במאיצים רבים. באחד המאיצים התבקשנו לתת הרצאה על הנושא- מחלום למוצר ל - MVP.  מההרצאה ההיא, נולד המאמר הזה (למצגת ההרצאה).

 

יזמים רבים נוטים לרוץ מהחלום ישר אל רצפת הייצור. אותם יזמים לא עוצרים לרגע לחשוב לעומק על הדברים, הם יודעים טוב יותר מכולם מה צריך לעשות, הם לא יקשיבו לאף אחד בדרך ויעשו את הדברים רק בדרך שלהם. כמו בסרטון הזה, למשל.

 

אנחנו ב-Quickode מאמינים בגישת ה- "lean".  בהתאם לגישה זו, תהליך העבודה שלנו מורכב משלושה חלקים עיקריים:

  1. מחקר
  2. כתיבת מסמך אפיון
  3. MVP

 

מחקר

 

יש לך חלום! בשלב הזה, רוב האנשים מתחילים לחיות את האקזיט של המיזם שלהם... אבל רגע לפני האקזיט, שווה לבדוק את הדברים הבאים:

 

מה ה"כאב"/בעיה שאני מנסה לפתור? מה גודל הקהל היעד שחווה את הכאב הזה? האם הוא בכלל מוכן לשלם עבור פתרון הבעיה? האם מישהו אחר מוכן לשלם עבור הפתרון שלי? (לדוגמה, מצאת דרך מהירה להתפיל מים ואתה יכול לפתור את בעיית הרעב באפריקה. אמנם לתושבים באפריקה אין כסף לקנות את המוצר שלך-  אבל אירופה, ארה"ב והאו"ם מוכנים לשלם עבור פתרון כזה).

 
כעת יש להגדיר את המוצר עצמו. האם הפתרון שלך הוא אפליקציה, אתר אינטרנט, מכשיר רפואי וכו'. איך דרך המוצר אתה פותר את הבעיה שיצאת לפתור?

 

למד את קהל היעד שלך, מה האפיינים שלהם? מה הם אוהבים? איך הם מתנהגים בדרך כלל וכו'. דבר עם אנשים מקהל היעד שהגדרת, שמע מה להם יש להגיד.

 

הכר את המתחרים שלך, האם עוד מישהו מנסה לפתור את הבעיה הזאת? איך הוא עושה זאת? האם יש מוצר קיים שיכול לפתור את הבעיה הזאת בדרך אחרת?

 

בסוף שלב זה אתה אמור להכיר את ה"כאב", את הפתרון שלך, את המתחרים ואת המשתמשים העתידיים שלך.

 

כתיבת מסמך אפיון

 

אומנם זה נשמע תמים למדי אבל בפועל אנחנו מדברים על חלק קשה ומייגע. קצרה היריעה מלהסביר איך באמת כותבים מסמך אפיון אבל חשוב לנסות ולאפיין:

 

תחילה יש להגדיר את המטרות של המוצר שלנו, יש להגדיר תרשימי זרימה, את התהליך אותו עובר המשתמש מנקודה לנקודה, כאשר יש בכל מוצר מספר משתמשים ומספר תהליכים שונים שעליהם לעבור. אנחנו נדרשים למפות את כל התהליך הזה, ולכתוב כל פיצ'ר/ פונקציונליות נדרשים.

 

שרטוט מסכים, בשלב זה יש לשרטט כל מסך ואת החלקים הפנימיים של כל מסך. מתחת לכל מסך נרשום את כל הפיצ'רים של אותו מסך, את הקשרים שלו עם מסכים אחרים וכו' (כמעט בכל מוצר יש את המסכים הבאים- מסך הבית, מסכים פנימיים, רישום משתמש, התחברות משתמש).

 

אחרי שיש לנו מסמך ראשוני שווה להתייעץ עם מישהו שמכיר את התחום יותר טוב. כמעט לכל אחד מאתנו יש חבר שיודע לכתוב מסמך אפיון ו/או חבר מתכנת שכבר ראה יותר משני מסמכים כאלו. שבו עם החברים, קבלו הערות ותקנו את מסמך האפיון שלכם.

 

עכשיו כשיש לכם אפיון יחסית סביר, מצאו אנשים מקהל היעד שלכם, שבו איתם, הראו להם את הרעיונות שלכם, תנו להם לנסות לשחק עם השרטוטים שלכם ובחנו האם התהליכים שעליהם חשבתם הם באמת טבעיים? האם קהל היעד שלכם מתנהג כמוכם או שיש לו אפיונים ייחודים משלו. יש להתאים את האפיון להערות של קהל היעד.

 

MVP

 

עכשיו שיש לנו אפיון הגיע הזמן להפוך אותו ל - MVP. כשאנחנו אומרים MVP אנחנו מתכוונים ל - Minimum Viable Product, המינימום שצריך כדי שהמוצר שלכם יהיה רציני ומעניין עבור קהל היעד.

 

היתרונות בפיתוח MVP בניגוד לפיתוח המערכת כולה הם- הפיתוח זול יותר, מהיר יותר, מאפשר לבדוק בפועל מה עובד ומה לא, מה מעניין את כל המטרה ומה לא.

 

הרבה אנשים נוטים לחשוב כי ה- MVP הוא גרסה מקוצצת כנפיים של המוצר האמיתי שלהם. הם יתחילו ברשימת החלומות של המוצר שלהם ואז יתחילו לבחון אילו פיצ'רים ניתן להוציא  מגרסת ה-MVP. חשיבה זו מנוגדת לתהליך שעשינו עד עכשיו. לאורך כל הדרך אנחנו מדברים על אימות הצורך בפתרון שלך אל מול ה"כאב" שאתה מנסה לפתור ולא אימות של פיצ'רים כאלו או אחרים.

 

MVP טוב מתרכז בפתרון מול הבעיה ולא בפיצ'רים. 

 

 
   

אם נבחר להתרכז ב"כאב"/בעיה המקוריים ובפתרון שלהם יכול להיות שנקבל מוצר MVP שונה לחלוטין מהמוצר הסופי אליו אנו חותרים. אבל זה בסדר, המשוב שנקבל מהמשתמשים יחסוך לנו אלפי שעות פיתוח בעתיד.


 

דרך נוספת להסתכל על ה- MVP היא לבחון את התכנית השיווקית שלכם. כמעט כולם במיזם שלהם פונים למובילי דעת הקהל, לבלוגרים ואל- Early Adopters, או כל קבוצת מיקוד אחרת שתעזור להם להתחיל ולשווק את המוצר שלהם.

 

לפעמים קהל המטרה בתחילת תהליך השיווק צורך וצריך פיצ'רים שונים מקהל היעד המקורי ולפעמים שווה לבחון ולפתח פיצ'ר מסוים רק אם הוא עובר את השיווק. שוב, גם בגישה השיווקית תקבלו מוצר MVP שונה מהמוצר הסופי שלכם אבל הצלחתם, מלבד המשוב החשוב מהמשתמשים, גם להתחיל ולשווק את המוצר שלכם.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.