15 ספטמבר 2015 | ניר הרצמן
עצות לליווי בני נוער לקראת הסטארט אפ הראשון בחייהם

במהלך החופש הגדול וחופשת החגים הקרבה אלינו לטובה, לרבים מבני הנוער יש זמן רב מיותר, אותו הם מנצלים לישיבה מול הטלוויזיה או משחק במחשב. לעומת זאת, החופשה הארוכה יוצרת הזדמנות נדירה לעודד את אותם בני נוער לפעילות יזמית ראשונה, אשר תמצה את כישוריהם השונים, תעודד יצירתיות, תושייה, תלמד על ערכו של הכסף ועבודה קשה, ואף תעניק להם תחושה של הצלחה והנאה מתוצר פרי ידיהם.

במהלך החופש הגדול וחופשת החגים הקרבה אלינו לטובה, לרבים מבני הנוער יש זמן רב מיותר, אותו הם מנצלים לישיבה מול הטלוויזיה או משחק במחשב. לעומת זאת, החופשה הארוכה יוצרת הזדמנות נדירה לעודד את אותם בני נוער לפעילות יזמית ראשונה, אשר תמצה את כישוריהם השונים, תעודד יצירתיות, תושייה, תלמד על ערכו של הכסף ועבודה קשה, ואף תעניק להם תחושה של הצלחה והנאה מתוצר פרי ידיהם. לכבוד תחרות "יזם השנה" לנוער יוניסטרים שמתקיימת ב- 20.9, מצ"ב מספר עצות לליווי בני נוער לקראת הסטארט אפ הראשון בחייהם:

 

- בני הנוער מחפשים תעסוקה בחופש, וזאת הזדמנות מצוינת עבורם להתגייס יחד למטרה משותפת של יזמות. כדאי להקדיש מחשבה לשאלה עם מי אני מעוניין ליזום את העסק: האם אני בוחר בשותף אחד טוב או מספר חברים הנמצאים בקרבתי? חלוקת העבודה הינו תהליך חשוב וכדאי שבתוך הקבוצה יהיו בני נוער שונים עם כישורים ויתרונות אישיים מגוונים.

 

- חשוב מאוד ליצור מוטיבציה בקרב הילדים ובני הנוער ליזמות. הדבר מתבטא בהענקת חיזוקים חיוביים לרעיונות קטנים כגדולים, ולעודדם ליוזמה עצמאית. רבים מהילדים חוששים ליזום- רצוי להסביר כי המטרה העיקרית בשלב זה של חייהם היא ההתנסות ולאו דווקא הצלחה כלכלית: " לומדים הרבה יותר מטעויות מאשר מהצלחות". קשיים וכישלונות הם חלק מהדרך- חשוב לא להתייאש מהם.

 

- בשלב הראשון חשוב לבחון את הסביבה בה בני הנוער נמצאים, והצרכים הקיימים בעולמם. ביום חם במיוחד מכירת משקאות קרירים ברחוב יכולה להתאים. יש לבחון צורך שמתאים לעיתוי כמו החופש הגדול, קיץ חם וכו'.

 

- רצוי לערוך סקר מהיר בקרב האנשים איתם אתם באים במגע- הורים של חברים, שכנים ומשפחה, על מנת לשמוע דעות שונות על חשיבות הצרכים והרעיונות אותם גיבשתם. מותר ואף חשוב ללמוד לשנות ולשפר רעיונות בעקבות משוב מהשטח.

 

- בשל העובדה כי מדובר בנוער יזמי, ולא אנשים בעלי הון עצמי גדול, רצוי לבחור יוזמה שאינה כרוכה בהוצאות שאינכם מסוגלים לעמוד בהם. אפשר וכדאי לבחור חומרים זמינים, ולחשוב על קלות ייצור המוצר או מתן השירות.

 

- חשוב ללמוד את השטח והמתחרים- היכן הם ממוקמים ביחס אליי, מה המחיר אותו הם מבקשים ולאיזה קהל לקוחות הם פונים

 

ולסיכום -  חשוב שהחוויה מיצירת העסק הראשון תהיה מהינה ומאתגרת. מי יודע, אולי רעיון אחד קטן יתפתח בעתיד לעסק משגשג.

 

אודות עמותת יוניסטרים:

 

יוניסטרים, זוכת אות הנשיא למתנדב לשנת 2013,  הוקמה לפני למעלה מעשור על ידי היזם ואיש העסקים רוני צארום, בעלים של קרן הון הסיכון דסימה וונצ'רס וחברת הנדל"ן אספן.

 

תכנית יוניסטרים מהווה הזדמנות משנה חיים עבור בני הנוער מהפריפריה – ומאפשרת להם להיחשף ולהשתלב בעולם היזמות והעסקים. התכנית נמשכת לאורך 3 שנים וכוללת לימודי מינהל עסקים לצעירים, "Junior MBA", במסגרתם משתתפים החניכים בסדנאות מקצועיות בתחומים שונים במנהל עסקים ומקימים ומנהלים חברות סטארט אפ החל משלב הרעיון, דרך גיוס הון עד לייצור, שיווק ומכירות. מלבד המיזמים העסקיים החניכים יוזמים ומנהלים פרויקטים למען הקהילה המקומית.

 

את בני הנוער מלווים מלווים מעל 1,000 אנשי עסקים המעבירים לחניכים ידע עסקי ממקור ראשון ומהווים עבורם מודל לחיקוי.

ליוניסטרים 13 מרכזים ברחבי הארץ: נתיבות, נצרת עילית, אילת, עפולה, עכו, אור יהודה, נתניה, ג'וליס, סכנין, רהט , צפת, חיפה וחדרה בהם משתתפים בני נוער מכל גווני החברה הישראלית.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.