23 אוגוסט 2015 | עליסה מרטין
הכירו מקרוב את עמרי לביא ושלו חוליו מייסדי NSO

יזמים ומשקיעים סדרתיים על טיפים להצלחה בהקמת סטארטאפ מצליח

 1.      מי אנחנו?

 

אנחנו, עמרי ושלו, חברים כבר 18 שנה ושותפים כבר 10 שנים, יזמים ומשקיעים סדרתיים, הקמנו מספר חברות בתחום המדיה, טלקום, וסייבר והשקענו בפורטפוליו מגוון של חברות בתחומים שונים ובשלבים שונים של התפתחות.
 

 

2.      מה העצה הכי טובה שקיבלתם?

 

תשארו נאמנים אחד לשני. זו עצה שאנחנו משמרים עד היום, לא משנה מה הסיטאוציה אנחנו שומרים אחד לשני על הגב, לצערי זה עצה שאנחנו נאלצים להשתמש בה כל הזמן.

 

 

3.      מה הטעות הכי גדולה שעשיתם, שכדאי אחרים יכירו וימנעו ממנה בעתיד?

 

הטעות הכי גדולה שעשינו הייתה להכניס אנשים כשותפים כשלא היה בכך צורך, זה גרם לנו לאבד לא מעט, בין אם שליטה בחברה, בין אם אחוזים בחברה וכו. לעולם אל תכניסו אנשים מבלי לייצר מנגנוני בקרה שישלטו במה הם עושים ומה החלק היחסי שהם מקבלים עבור העבודה שהם עושים.

 

 

4.      איך נראתה הסיטואציה בה גוף רציני היה מעוניין לרכוש את חברתכם? לא קורה בכל יום שרוצים לקנות חברה בשווי של מעל 100 מיליון דולר?

 

קודם כל חשוב לציין שזו לא סיטואציה שקרתה מעצמה, היה שלב שבו החלטנו שהחברה צריכה למצוא דרך לגדול אל מעבר לגודל הנוכחי שהגיע אליו באופן טבעי והתחלנו לחפש אקטיבית קונה. היו לנו מספר הזדמנויות למכור את כל החברה ובסוף חברנו לגוף פיננסי גדול ולא מכרנו את כולה, כך שמרנו לעצמנו חלק ואנחנו עדין פעילים בחברה ודוחפים אותה קדימה בהצלחה רבה.

הסיטואציה עצמה, מן הסתם, הייתה מאוד מייגעת ומורכבת, הרבה מאוד עבודה, הרבה פגישות אינסופיות אבל בסוף הגענו לעמק השווה וסגרנו את העסקאה.

 

 

5.      כמה זמן לקח לכם להגיע להצלחה זו?

 

אם מסתכלים על nsoבלבד אז חמש שנים, אבל אנחנו מאמינים שכל מה שעברנו לפני כן נחשב גם כן ולכן אנחנו מאמינים שכל ה10 שנים האחרונות היו בית ספר מעולה עבורינו.

 

 

6.      האם כיוונתם מלכתחילה למכור את החברה שהקמתם?

 

בפירוש לא. אנחנו לא מאמינים שכשמקימים חברה צריך מראש לחשוב על למכור אותה, היינו ממוקדים בלייצר משהו אמיתי ומיוחד וזה מה שעשינו, המכירה עצמה הייתה מהלך גדילה נטו, לא מעבר לזה ושוב, לכן לא מכרנו את כל החברה רק חלק על מנת לאפשר צמיחה מהירה ולהשאר חלק מהתהליך המיוחד הזה.

 

 

7.      הייתם עושים הכל שוב מההתחלה?

 

אנחנו עושים הכל מהתחלה כל הזמן, בחברות חדשות שהקמנו, בחברות שהשקענו בהם, וכולי, זה מעגל אינסופי, אנחנו מוצאים את עצמנו במשבצת הראשונה כל הזמן ונהנים מזה מאוד.

 

 

8.      מה נדרש לדעתכם על מנת להיות יזם מוצלח?

 

נחישות, יכולת בין אישית, סבלנות, תעוזה אלא תכונות מפתח שנבחנות על בסיס יומי ובלעדיהן או מבלי מישהו מצוות היזמים שאוחז בהם יהיה קשה מאוד לשרוד את התהפוכות של חברת הזנק. יזם שרוצה להצליח צריך להבין שכל בוקר משמעותו יציאה מחדש לקרב שהוא תמיד כנגד כל הסיכויים, ובלי נחישות, חזון ואופטימיות אי אפשר להצליח.

 

 

9.      איך הקשר הטוב והממושך בינכם עזר בהצלחת המיזם?

 

עזר בצורה מוחלטת, כפי שאמרנו, הקשר שלנו נבחן בלי סוף, תמיד יש כאלו שמנסים להכנס בינינו, לעיתים מוצאים את הנאמנות שלנו מרתיעה ולא כולם יודעים להתמודד עם זה, אבל אין ספק ששנינו שמרנו על הגב אחד של השני כל הזמן, בלי נאמנות כנראה שלא היינו מגיעים רחוק מכיוון שאנחנו צוות חזק שיודע לעבוד טוב מאוד יחד מבלי לחשוש, מבלי זה אנו מניחים שהיה לנו קשה מאוד וספק אם היינו מצליחים כפי שהצלחנו.

 

 

10.  האם הייתם צריכים (והאם הצלחתם) לשבור קונספציה עסקית בתחום שלכם?

 

בודאי, אף אחד לא האמין שנוכל לייצר את nso מבלי שגדלנו בתחום, אף אחד לא חשב שנוכל לבנות את המוצר שבנינו, אף אחד לא חשב שנוכל לייצר מכירות למוצרים של החברה וכמובן אף אחד לא חשב שנוכל למכור את החברה הלאה, שבירת מוסכמות זה התחום האהוב עלינו, כמעט ומדרבן אותנו לעשות דווקא.

 

 

11.  האם אתם כבר חושבים על המיזם הבא שלכם, או שתעברו לכובע של משקיע?

 

כפי שציינו אנחנו מעורבים בהרבה מיזמים חדשים, חלקם כיזמים, חלקם כמשקיעים וחלקם כשניהם, אנחנו לא מתכוונים לעצור בשנים הקרובות ואנחנו לא סבורים שנוכל להיות בכובע משקיע בלבד לעולם, מבחינתנו זה לא מעניין מספיק.

 

 

12.  האם היו לכם פרטנרים או יועצים טובים לאורך הדרך שבלעדיהם לא הייתם מגיעים להיכן שאתם?

 

מבחינת פרטנרים, אנחנו היינו הפרטנרים הטובים ביותר של עצמנו,אבל לא היינו מצליחים לעשות זאת ללא עזרתם המשקיעים שהם היו שותפים לדרך והיועצים הקרובים שליוו אותנו.

 


לגבי היועצים אמרו לנו פעם, שסטארט אפ, הוא תמיד האנדרדוג האולטימטיבי ולכן כדאי שיקיף עצמו ביועצים טובים, אנחנו מיישמים את ה עד היום בכל החברות שאנחנו עובדים איתם,  חשוב להצטייד בעורכי דין מצויינים כמו שלנו, רועי קנר וויוה גייר מארדינסט בן נתן וכמובן גם ביועצי מס ואנשי פיננסים טובים, כמו יצחק צ׳יקורל מדלויט.

 

אין ספק שהם תרמו רבות להצלחה שלנו וחילצו אותנו לא מעט פעמים ממצבים מורכבים, זה חשוב ביותר להיות מוקף באנשי מקצוע מהשורה הראשונה כמוהם.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.